Bebeluș conceput cu ADN-ul a 3 persoane. Procedura îl ferește de boli incurabile

Foto: envato

Un bebeluș din Marea Britanie are 3 părinți biologici, datorită unei proceduri de fertilizare in vitro care are potențialul de a preveni boli mitocondriale fatale, transmite BBC

Doar 0,1% din ADN-ul bebelușului provine de la o femeie donatoare sănătoasă, restul aparținând celor doi părinți biologici. Acest ADN al donatoarei este relevant doar pentru a crea mitocondrii eficiente, „nu afectează alte trăsături, cum ar fi personalitatea sau aspectul fizic”, menționează profesorul Doug Turnbull.

În cazul în care un bebeluș moștenește mitocondrii „defecte” de la mamă, starea de sănătate a acestuia se deteriorează rapid, în câteva zile sau chiar ore de la naștere. Copilul poate suferi leziuni cerebrale severe, orbire sau insuficiență cardiacă.

Prin această tehnică revoluționară de fertilizare in vitro cu donare mitocondrială, care utilizează mitocondrii de la un ovul donator sănătos, riscul este redus la minimum. Ba mai mult, copiii rezultați transmit mai departe această moștenire mitocondrială permanentă, prevenind astfel de boli grave la următoarele generații.

Mai puțin de 5 bebeluși concepuți prin FIV cu donare mitocondrială

Deși bebelușul din Anglia nu este primul care a fost conceput din ADN-ul a trei persoane, există foarte puține informații privind celelalte intervenții, deoarece se dorește protejarea familiilor implicate.

Autoritatea pentru Fertilizare Umană și Embriologie (HFEA) menționează că „mai puțin de 5 bebeluși” s-au născut până la 20 aprilie 2023 prin această procedură.

Prima bebeluș obținut prin FIV cu donare mitocondrială s-a născut în Statele Unite, în 2016.

Cercetătorii menționează că, deși riscul este mic, acesta nu este inexistent, copiii putând în continuare să moștenească mitocondrii „defecte”, după cum arată un studiu publicat în revista Fertility & Sterility.

Deocamdată nu se știe dacă bebelușul din Anglia trăiește, deoarece echipa medicală care a asistat la naștere nu a oferit mai multe detalii privind starea acestuia.

Va fi interesant de știut cât de bine a funcționat tehnica de terapie de înlocuire mitocondrială la nivel practic, dacă bebelușii sunt lipsiți de boli mitocondriale și dacă există vreun risc ca aceștia să dezvolte probleme mai târziu în viață”, a declarat profesorul Robin Lovell-Badge, de la Institutul de Cercetare Francis Crick.

Tratamentul personalizat în cancerul de sân