Dieta care previne pietrele la rinichi, bolile de inimă și te ajută să slăbești în același timp. I se mai spune și „dieta tuturor bolilor”

12.04.2022
Dieta care previne pietrele la rinichi, bolile de inimă și te ajută să slăbești în același timp. I se mai spune și „dieta tuturor bolilor”
Sursa foto: Shutterstock @Nata Bene

Vrei să urmezi o dietă care să te ajute să slăbești și să îți menții sănătatea la cote maxime? Atunci trebuie să dai o șansă dietei DASH, supranumită și „dieta tuturor bolilor”, pe bună dreptate. 

Dieta Dash este indicată nu numai pentru menţinerea stării de sănătate, ci şi pentru a avea o greutate corporală echilibrată. Respectând principiile acestei diete, vei observa că nu va fi deloc greu să te abați de la planul alimentar, dată fiind varietatea alimentelor permise.

Riscul de a dezvolta pietre la rinichi, cu 50% mai mic dacă urmezi această dietă

Alimentația sănătoasă previne formarea calculilor renali (pietrele la rinichi în limbaj popular), spun cercetătorii americani de la Maine Medical Center, care ne îndeamnă să urmăm dieta DASH.

În colaborare cu experții de la Universitatea Brigham, ei au analizat timp de mai bine de 14 ani dieta ținută de un grup de femei și bărbați de toate vârstele.

Savanții au urmărit cu precădere componentele dietei DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension – în traducere, „abordarea dietetică în vederea combaterii hipertensiunii”). Acestea includ consumul mare de fructe, verdețuri, nuci, legume, lactate degresate, cereale integrale și evitarea pe cât posibil a cărnii roșii procesate, băuturilor îndulcite și a excesului de sare.

Astfel, s-a observat că persoanele care au primit un scor DASH mare s-au dovedit a fi mari consumatoare de alimente bogate în calciu, potasiu, magneziu, vitamina C și sărace în sodiu.

În cazul acestora, riscul de a dezvolta calculi renali este cu 40-45% mai mic decât al celor care au obținut scoruri DASH mici.

Calculii renali sunt asociați cu un risc crescut de diabet, greutate corporală peste medie, hipertensiune și alte boli cardiace, spun specialiștii în studiul publicat Journal of the American Society of Nephrology.

Și inima are de câștigat de pe urma acestui regim alimentar

Un alt studiu realizat de experţii de la Universitatea Oxfordshire a arătat că participanții care ținuseră dieta DASH timp de cel puțin 6 luni au înregistrat o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește valorile tensiunii arteriale. 

Pierderea în greutate este una dintre cele mai bune modalităţi de a regla tensiunea. Chiar dacă iei deja medicamente pentru hipertensiune, pierderea în greutate poate ajuta deoarece eficientizează tratamentul.

Gândește-te numai că pentru un singur kilogram pierdut, tensiunea arterială scade cu aproximativ 1 mmHg.

Această valoare poate să nu nu pară prea mare. Însă, dacă slăbești 5-10 kilograme, va fi o reală diferenţă în privinţa stării de sănătate pe termen lung, deoarece hipertensiunea este un factor de risc major pentru bolile de inimă.

Tensiunea arterială ideală este cea sub valoarea de 120/ 80 mmHg.

Hipertensiunea reprezintă un factor major de risc pentru ateroscleroza coronarelor și a arterelor cerebrale, risc pentru dezvoltarea insuficienței cardiace, a insuficienței renale, a infarctului de miocard, a accidentelor vasculare cerebrale.

Dieta DASH trebuie să includă cât mai multe fructe şi legume, seminţe, nuci, cereale integrale, peşte, condimente, lactate degresate şi produse din soia.

De cealaltă parte a baricadei se află alimentele nerecomandate, precum sarea în exces, carnea roşie, grăsimea şi dulciurile, care trebuie să dispară din tabloul culinar al acestei diete.

Surse:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2754098/#

https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqac067/6548184

Recomandare video
Dr. Raluca Oprea: dieta echilibrată, primul pas în tratamentul ficatului gras