Alimentul care crește glicemia mai mult decât dulciurile. Experimentul medicului Mihail Pautov a scos la iveală cel mai nociv aliment consumat de români, care îi îmbolnăvește de diabet

Potrivit dr. Mihail Pautov, ca să trăim mai mult și să ne ferim de diabet, inflamații și să avem o minte limpede, trebuie să renunțăm la acest aliment.
29.08.2022
Alimentul care crește glicemia mai mult decât dulciurile. Experimentul medicului Mihail Pautov a scos la iveală cel mai nociv aliment consumat de români, care îi îmbolnăvește de diabet
Sursa foto: Facebook @Mihail Pautov

Există mai multe alimente despre care se cunoaște că pot cauza oscilații mari ale glicemiei, cum ar fi dulciurile, sucurile, pâinea albă, pastele sau anumite fructe (banane, struguri, stafide). Însă există și unele aparent sănătoase, consumate frecvent de mulți dintre noi, care pot afecta semnificativ nivelul glicemiei, cu consecințe nefaste asupra întregii sănătăți.

Este bine cunoscut faptul că menținerea glicemiei în limitele normale este esențială pentru prevenția diabetului, dar și a bolilor cardiovasculare.

Dr. Mihail Pautov a descoperit care este cel mai periculos aliment pentru glicemie

Potrivit medicului Mihail Pautov, medic specialist chirurgie generală, ca să trăim mai mult și să ne ferim de diabet, inflamații și să avem o minte limpede, valorile optime ale glicemiei pe parcursul zilei ar trebui să se situeze la 100, plus-minus, dar nu cu diferențe foarte mari.

Într-un videoclip postat pe pagina sa de Tik Tok, doctorul Pautov a realizat un experiment pentru a vedea ce anume din alimentația sa cauzează creșterea nivelului de zahăr din sânge. El poartă un senzor pentru monitorizarea continuă a glucozei din sânge.

@doctor.mihailCea mai nesanatoasa mancare zilnica? Recomand sa mancati asta doar de pofta, o data la 2 saptamani max 👨🏼‍⚕️👍🏼🙏🏼♬ original sound – doctor.mihail

Medicul a oferit drept exemplu de mic dejun sănătos care ajută la menținerea glicemiei un ou cu avocado, adică surse excelente de grăsimi, proteine și puțini carbohidrați.

Pe de altă parte, atunci când a mâncat o porție de coaste de porc cu salată și cartofi, glicemia a sărit brusc la 130-140, a scăzut la 80 și din nou a crescut foarte mult.

Aceste oscilații ale glicemiei nu au fost cauzate de carne, ci de cartofi, spune medicul, care a repetat experimentul, excluzând cartofii din meniu în altă zi pentru a vedea cum reacționează glicemia.

De asemenea, specialistul a consumat cartofi sub mai multe forme, pentru a observa dacă modul în care sunt gătiți are vreo influență asupra glicemiei. Surpriză: indiferent că erau prăjiți, copți, fierți sau piure, cartofii au avut același efect nociv asupra nivelului de zahăr din sânge.

De fiecare dată când am mâncat cartofi, glicemia a luat-o mereu în sus, mai mult decât atunci când mâncam înghețată, prăjituri. Iar explicația e simplă: cartofii conțin cantități mari de amidon, care e transformat de organism în glucoză pură. Mai bine mănânci doar carne cu salată și la final o cupă mică de înghețată, decât să incluzi și cartofi, recomandă dr. Mihail Pautov.

Cartofii prăjiți în ulei favorizează depunerea grăsimii în zona taliei, care „sufocă” organe vitale

Desigur, nu este necesar să excluzi de tot cartofii din alimentație, mai ales dacă îi consumi fierți sau la cuptor. Dar încearcă pe cât posibil să îi mănânci o dată la 2 săptămâni, de poftă, și să îi eviți pe cei prăjiți în mult ulei. Pe lângă faptul că aceștia cresc glicemia, sunt recunoscuți și pentru efectul lor nociv asupra nivelului colesterolului, din cauza uleiului în care sunt prăjiți.

Un studiu publicat recent în The American Journal of Clinical Nutrition arată că persoanele care consumă cartofi prăjiți mai mult de 2 ori pe săptămână prezintă un risc dublu de deces prematur, cauza fiind excesul de colesterol de pe vasele de sânge.

Nivelul crescut al grăsimilor din sânge este principalul factor de risc în apariția aterosclerozei – boală care crește semnificativ riscul de infarct și accident vascular cerebral, chiar și la vârste tinere.

De asemenea, cartofii prăjiți conțin foarte multe calorii, care se vor vedea în numărul de pe cântar, dar și în oglindă, cu precădere în zona abdominală.

Grăsimea excesivă din zona taliei (care poate apărea inclusiv la persoanele subponderale, dar excesiv de sedentare) efectiv „sufocă” organe vitale precum ficatul, inima, stomacul, intestinele. Plus că se poate acumula pe vasele de sânge care alimentează aceste organe importante.

În timp, această grăsime crește riscul de apariție a unor afecțiuni grave, cum ar fi infarctul, accidentul vascular sau chiar anumite forme de cancer, cum este cel de colon sau de sân.

De asemenea, grăsimea de pe burtă crește rezistența la insulină, favorizând astfel instalarea prediabetului și a diabetului zaharat.

Nu în ultimul rând, grăsimea viscerală poate crește periculos de mult valorile tensiunii arteriale. Cea mai recentă statistică privind hipertensiunea în România arată că 7 milioane de concetățeni de-ai noștri au această problemă. Adică aproape unul din trei!

Acești pacienți cu hipertensiune sunt viitorii bolnavi de afecțiuni cardiovasculare, mai ales că unul din cinci nici măcar nu știe că are această problemă, nu merge regulat la medic pentru analize și, în consecință, nici nu se tratează. Sau se tratează prea târziu, când răul asupra inimii e deja făcut.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Cancerul de sân la femeile tinere: ce e de făcut?