Senzația de înțepenire și durerea lombară: cauze și tratament

20.09.2020
Senzația de înțepenire și durerea lombară: cauze și tratament

Senzația de înțepenire și durerile din zona lombară produc un disconfort serios și chiar pot afecta desfășurarea activităților de zi cu zi. Există mai multe cauze potențiale ale durerilor lombare, inclusiv leziunile și artrita. Astfel, tratamentul vizează adesea gestionarea afecțiunii care stă la baza durerilor.

Există cazuri în care pot fi utilizate exerciții fizice speciale sau medicamente, dar și situații în care aceste metode pot fi combinate. În plus, oamenii pot adopta anumite măsuri ce au ca scop prevenirea rigidizării sau înțepenirii spatelui.

Acest articol are ca scop prezentarea cauzelor principale ce duc la dureri și senzație de înțepenire la nivelul zonei lombare. De asemenea, sunt prezentate opțiunile de tratament disponibile, dar și metodele prin care manifestările neplăcute pot fi prevenite.

Senzația de înțepenire: din ce cauză apare?

Structura spatelui este foarte complexă, fiind alcătuită din oase, articulații, mușchi și alte țesuturi importante. O persoană poate răni oricare dintre aceste componente, iar consecința poate consta în senzația de înțepenire a spatelui însoțită de dureri lombare.

Traumatismele cauzate de accidente rutiere, căderi sau accidente sportive provoacă uneori durere și rigiditate în partea inferioară a spatelui. În alte cazuri, leziunile pot să apară în timp ce o persoană îndeplinește o activitate de rutină sau o sarcină de zi cu zi.

Discurile herniate sau rupte pot produce dureri și senzații neplăcute la nivelul spatelui. Acestea se pot aplatiza, bomba sau chiar rupe, afectând funcția normală a coloanei vertebrale.

Radiculopatia poate avea aceleași efecte neplăcute. Această afecțiune reprezintă o leziune, compresie sau inflamație a rădăcinii nervului spinal.

În plus, entorsele și luxațiile pot fi caracterizate prin dureri lombare și senzație de înțepenire a spatelui.

Anomaliile scheletului, precum scolioza și lordoza, reprezintă alte cauze incriminate. De asemenea, sciatica poate fi o cauză frecventă a durerilor de spate, aceasta fiind o formă specială de radiculopatie.

Chiar și îngustarea coloanei vertebrale (stenoza spinală) poate duce la simptome neplăcute de acest tip, deoarece se formează o presiune suplimentară asupra nervilor și măduvei spinării.

Este important de știut că și petrecerea unor perioade îndelungate în poziții vicioase ar putea duce la senzația de înțepenire la nivelul spatelui. De asemenea, postura incorectă poate duce la durere și deformări ale coloanei vertebrale, motiv pentru care oamenii ar trebui să învețe să adopte posturi corecte la birou sau chiar în ortostatism.

Artrita este o afecțiune inflamatorie care afectează articulațiile din întregul corp, inclusiv de la nivelul spatelui. Așadar, persoanele cu artrită pot experimenta în unele cazuri dureri lombare și senzație de înțepenire sau rigidizare a spatelui.

Există și cazuri mai puțin obișnuite în care anumite afecțiuni pot provoca înțepenire și durere lombară. Tumorile și infecțiile sunt astfel de potențiale cauze.

De asemenea, sindromul de coadă de cal, litiaza renală și anevrismul de aortă sunt afecțiuni ce ar putea produce simptomele neplăcute amintite. În cazul anevrismului aortic abdominal, intervenția medicală este absolut necesară, deoarece este lezat principalul vas de sânge din cavitatea abdominală.

Exerciții fizice care pot ameliora senzația de înțepenire

Senzația de înțepenire a spatelui și durerile lombare sunt manifestări ce pot fi ameliorate cu ajutorul exercițiilor fizice speciale. Totuși, este recomandată indică colaborarea cu un specialist atunci când se dorește realizarea unor astfel de exerciții.

Medicii sau kinetoterapeuții pot oferi cele mai bune sfaturi cu privire la mișcările permise și cele interzise. Câteva exemple de exerciții care pot ușura simptomele sunt reprezentate de:

Rotirea trunchiului

Exercițiile de rotire a trunchiului sau a zonei lombare pot ajuta. Acestea presupun așezarea în decubit dorsal și întinderea ambelor brațe în lateral, urmând ca genunchii să fie îndoiți, iar tălpile să atingă planul solului. Cu umerii, brațele și picioarele rămase pe podea, genunchii trebuie coborâți spre pământ spre stânga, pe cât posibil, fără a provoca disconfort. Poziția trebuie menținută timp de 20-30 de secunde înainte de a muta genunchii înapoi în poziția inițială. Urmează repetarea pașilor către partea opusă, iar exercițiul trebuie repetat de 3-5 ori pe fiecare parte.

Exercițiul „pisica și cămila”

Poziția inițială implică statul pe palme și genunchi. Cu o mișcare lentă, controlată, spatele trebuie arcuit în sus. Poziția trebuie menținută timp de câteva secunde, apoi spatele poate fi coborât încet către o poziție contrară, inversată. Exercițiul trebuie repetat de 10-15 ori.

Ridicarea genunchilor la piept

Ridicarea genunchilor la piept, în mod alternativ, poate ajuta la întinderea picioarelor și a spatelui. Poziția de start este cea întinsă, cu genunchii ușor îndoiți și cu tălpile pe podea. Unul dintre picioare trebuie ridicat spre piept până când există o întindere confortabilă a spatelui și a șoldului. Poziția trebuie menținută pentru 15 secunde, iar apoi se repetă cu piciorul opus. Exercițiul trebuie făcut de 5-10 ori cu fiecare picior.

Podul la saltea

Această poziție este frecventă în yoga, dar și în alte activități fizice. Poziția inițială este de decubit dorsal, dar cu genunchii îndoiți și cu picioarele pe pământ. Brațele trebuie îndreptate de-a lungul corpului cu palmele orientate în sus. Umerii, tălpile și brațele trebuie menținute pe planul podelei, iar șoldurile trebuie ridicate spre tavan. Poziția trebuie menținută pentru 4-5 secunde, apoi se poate reveni la poziția inițială. Podul la saltea trebuie repetat de 5-10 ori.

Alte tratamente pentru durerea lombară

Există mai multe opțiuni de tratament ce pot fi utile în ameliorarea durerilor lombare și a senzațiilor de înțepenire de la nivelul spatelui.

Tratamentul standard de prima linie implică medicamente analgezice, precum acetaminofenul (paracetamolul) sau aspirina.

Antiinflamatoarele nesteroidiene pot fi la fel de eficiente, iar cel mai cunoscut exemplu este ibuprofenul.

De asemenea, utilizarea de pachete calde sau reci pe partea lombară a spatelui poate fi de ajutor.

În cazuri mai severe, medicul poate recomanda terapii suplimentare, precum injectarea cu steroizi.

Dacă problema persistă, medicii pot recomanda inclusiv intervenția chirurgicală. Totuși, operațiile sunt destinate persoanelor care suferă anumite leziuni ce necesită reparații.

Vezi în video de mai jos și câteva remedii naturale care ar putea avea efecte benefice.

Cum previi senzația de înțepenire

Încălzirea eficientă înainte de a participa la orice activitate fizică este foarte importantă. De asemenea, practicarea regulată a activității fizice și evitarea perioadelor lungi de inactivitate sunt factori ce pot ajuta la evitarea durerilor lombare și a senzației de înțepenire a spatelui.

În plus, se recomandă adoptarea unei posturi corecte și utilizarea de saltele comode, care sprijină coloana vertebrală.

Evitarea unor obiceiuri riscante este obligatorie. Așadar, oamenii ar trebui să evite să ridice obiecte grele sau să își răsucească brusc spatele.

Evitarea fumatului este esențială, deoarece acest obicei nesănătos poate afecta fluxul sanguin, crescând riscul de leziuni tisulare.

În plus, se recomandă adoptarea unei diete echilibrate și menținerea unei greutăți normale.

Bibliografie:

  1. Back pain facts and statistics. (n.d.). https://www.acatoday.org/Patients/What-is-Chiropractic/Back-Pain-Facts-and-Statistics
  2. Low back pain. (2011). https://uhs.berkeley.edu/sites/default/files/LowBackPain.pdf
  3. Low back pain fact sheet. (2014). https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Fact-Sheets/Low-Back-Pain-Fact-Sheet#3102_3
  4. Lower back exercise. (n.d.). https://go4life.nia.nih.gov/exercise/lower-back/
  5. Lumbar/core strength and stability exercises. (n.d.). https://uhs.princeton.edu/sites/uhs/files/documents/Lumbar.pdf
  6. Top 10 exercises for lower back pain. (2019). https://orthoaspen.org/blog/top-ten-exercises-for-lower-back-pain/
Demența: hai să vorbim despre ea!
Demența: hai să vorbim despre ea!
Recomandare video
Dr. Emel Nuraltay, Sanador: teste utile înainte de sarcină, dar și pe parcursul sarcinii