Pandemia și insomnia merg mână în mână. 2 experți în somn explică ce e de făcut

Există trei tipuri de insomnie: insomnie temporală, insomnie acută, insomnie cronică.
Pandemia și insomnia merg mână în mână. 2 experți în somn explică ce e de făcut
foto Shutterstock

Deși pentru a menține buna funcționare a sistemului imunitar avem nevoie de somn, multe persoane se confruntă cu tulburări ale somnului în pandemia de coronavirus. Prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie și dr. Mihaela Oros, președinta Asociației pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți au vorbit despre importanța somnului.

CSÎD: Persoanele care au tulburări de somn în perioada pandemiei sunt din ce în ce mai multe. De la ce apar?

Prof. dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oros: Da, sunt mai frecvente aceste tulburări. Ele sunt de la sindromul de burnout până la sindromul posttraumatic, de la atacuri de panică până la sindroame anxioase.

CSÎD: Există o anumită categorie de persoane la care apar?

Prof. dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oros: Sunt mai frecvente la cei care activează în unități sanitare.

Prof. dr. Florin Mihălțan

CSÎD: La ce medic trebuie să se adreseze cei care nu pot dormi?

Prof. dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oros: Trebuie să se adreseze psihologului și psihiatrului. De asemenea, este important să-și regleze somnul conform celor 10 legi de igienă a somnului.

dr. Mihaela Oros

CSÎD: Care sunt acestea?

Prof. dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oros:  Dormiți și treziți-vă la aceeași oră. Nu dormiți la prânz mai mult de 45 de minute. Evitați alcoolul în exces cu 4 ore înainte de culcare, nu fumați, nu beți cafea cu 6 ore înainte de ora de culcare. De asemenea, este indicat să nu aveți cine bogate și nici să consumați ceai, băuturi acidulate, ciocolata, dulciuri. Faceți exerciții fizice în mod regulat, dar nu chiar înainte de culcare. Folosiți lenjerie de pat confortabilă. Nu dormiți în camere supraîncălzite (21 grade este o temperatură optimă). Blocați toate zgomotele care distrag atenția și eliminați cât mai multă lumină posibilă. Păstrați patul doar pentru dormit și nu lucrați din pat la computer.

CSÎD: De câte tipuri este insomnia?

Prof. dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oros:  Sunt mai multe forme de insomnie: insomnie temporală, insomnie acută, insomnie cronică. De asemenea, înainte de a se pune diagnosticul de insomnie, trebuie exclusă o patologie a somnului care induce o falsă insomnie, insomnie care, de fapt, înseamnă un somn neodihnitor și care ascunde un sindrom de apnee în somn.

Mădălina Drăgoi
Mădălina Drăgoi

Acum ceva timp, mă aflam la Atena, la o conferinţă internaţională despre frumuseţe şi industria de profil. În sală erau jurnaliste din toată Europa. Reprezentau în special presa glossy.

Multe dintre ele erau parcă scoase din paginile revistelor pentru care lucrau atât din punct ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Nora Neghină, psiholog: cel mai des întâlnite dependențe la români