Dr. Mihaela Oroş: cum putem fi mai rezistenţi împotriva coronavirusului printr-o simplă acţiune

Somnul este necesar pentru refacerea fizică şi psihică a corpului. În timpul somnului are loc reglarea sistemului endocrin şi imun, a memoriei şi a emoţiilor.
Dr. Mihaela Oroş: cum putem fi mai rezistenţi împotriva coronavirusului printr-o simplă acţiune
Poţi fi mai rezistent împotriva infecţiilor - inclusiv coronavirus - printr-o simplă acţiune. Dr. Mihaela Oroş, explică, foto arhivă medic

De la începutul lunii ianuarie 2020, întregul mapamond este pus de jar din cauza răspândirii masive a virusului SARS-COV2, vinovat de producerea bolii coronavirus pentru care încă nu există tratament specific şi nici vaccin. Este un virus nou, o boală nouă iar zi de zi apar informaţii noi. Toată această situaţie în combinaţie cu stagnarea economică duce la multă panică, angoase, nervozitate crescută (vezi înmulţirea numărului de cazuri de violenţă domestică în ţările unde populaţia este autoizolată de câteva săptămâni) şi insomnii.

Probabil, multe dintre persoanele aflate în această situaţia autoizolării la domiciliu în scopul încetinirii şi reducerii numărului de cazuri de coronavirus vor face abuz de mâncare, băuturi, alcoolice – statisticile sunt în desfăşurare. În oceanul de informaţii noi, care stârnesc curiozitatea, dar şi din cauza reducerii semnificative a timpului petrecut în aer liber, a socializării, a deplasării la locul de muncă (mulţi români şi-au pierdut jobul, mulţi români lucrează de acasă) uităm să avem culmea grijă fix de sănătate, pe care ne este atât de teamă că o pierdem. Iar somnul suficient este un aliat al bunei funcţionări a sistemului imunitar.
 

Dacă dormim suficient în funcţie de vârstă suntem mai rezistenţi în faţa răcelilor, gripei şi chiar a noului coronavirus?

Somnul are rol în reglarea răspunsului imun, iar deprivarea de somn este urmată de un răspuns imun defectuos. Apărarea corpului împotriva germenilor invazivi, inclusiv a SARS-COV-2, este un sistem complex, care înglobează multe organe şi mecanisme, inclusiv somnul. Însă, luat separat, doar o perioadă suficientă de somn nu poate fi recomandată ca profilaxie în faţa infecţiilor” a explicat dr. Mihaela Oroş, membru al Comitetului Secţiunii de somnologie şi Ventilaţie Non-Invazivă, Preşedinte al Asociaţiei pentru tulburări de somn.

Mai ştim astăzi în secolul vitezei şi al internetului să dormim corect?

Având în vedere accesul la informaţie din ziua de azi, ne intrebăm, mai degrabă, dacă reuşim să ne acordăm timpul necesar să dormim corect. Cu siguranţă că, odată conştientizate efectele deprivării de somn, vom găsi resurse pentru un stil de viaţă mai sănătos, inclusiv un somn sănătos.

De ce avem nevoie de somn?

Deşi viaţa omului a devenit din ce în ce mai complexă prin prisma faptului că sarcinile pe care doreşte să le îndeplinească sunt mai mari cantitativ, dar şi mai complicate, mulţi lasă somnul deoparte şi nu se odihnesc suficient. ”Somnul este necesar pentru refacerea fizică şi psihică a corpului. În timpul somnului are loc reglarea sistemului endocrin şi imun, a memoriei, a emoţiilor, adică a tot ce este necesar ca, în starea de veghe, organismul să funcţioneze la un potenţial maxim. Somnul este „una din bateriile necesare pentru ca noi să funcţionăm”, este o necesitate fiziologică la fel ca respiraţia şi alimentaţia” a completat dr. Oroş.

Lăsaţi copiii să doarmă suficient!

Atenţie, la copiii somnul suficient are un rol foarte important în buna dezvoltare psihică. ”La copii, în timpul somnului se produce sinteza proteinelor, „copiii cresc în timpul somnului”, se produce dezvoltarea cerebrală, memoria, învăţarea se consolidează în timpul somnului” a adăugat dr. Oroş.