Cum poţi să previi şi să combaţi durerile de spate. Remedii pe care le poţi încerca la tine acasă

Durerile de spate pot avea diferite cauze, de la o mişcare greşită, ridicatul unor greutăţi sau o afecţiune degenerativă precum artrita. Iată cum le poţi preveni şi ameliora.
27.05.2020 | Raluca Neagu
Cum poţi să previi şi să combaţi durerile de spate. Remedii pe care le poţi încerca la tine acasă
Cum poţi să previi şi să combaţi durerile de spate.

Statisticile arată că una din 4 persoane s-a confruntat, la un moment dat, cu dureri de spate şi că oricine va avea această experienţă în timpul vieţii. Durerile de spate pot avea diferite cauze, de la o mişcare greşită, ridicatul unor greutăţi sau o afecţiune degenerativă precum artrita.
Mai nou, persoanele nevoite să lucreze de acasă se confruntă cu această problemă, mai ales dureri în zona lombară, survenite în urma sedentarismului şi a timpului îndelungat petrecut în faţa computerelor. Iată câteva sfaturi şi remedii pe care le poţi aplica acasă.  

 

Cum să previi durerile de spate

Spaţiul de lucru este important, fie ca lucraţi de acasă sau de la birou. Folosiţi un scaun de birou care vă sprijină partea inferioară a spatelui şi vă permite să vă menţineţi picioarele ferm sprijinite pe podea. Pentru a menţine o postură sănătoasă, cel mai bun este un scaun de birou cu suport lombar (cu spatele jos).

Dacă utilizaţi un scaun cu spătar dur, alegeţi unul care să vă lase genunchii să rămână la nivel cu şoldurile. Puneţi o pernă dreaptă între spate şi spătarul scaunului şi aşezaţi un prosop rulat în dreptul spatelui inferior. Dacă scaunul dvs. are cotiere, ajustaţi-le astfel încât umerii să rămână relaxaţi.

Urmăriţi postura. Fiţi atenţi când ridicaţi obiecte grele. Nu vă îndoiţi niciodată din talie, apucând obiectul în sus. În schimb, îndoiţi-vă şi îndreptaţi-vă din genunchi.

Atenţie la încălţăminte şi stilul de viaţă

Purtaţi tocuri joase, sau pantofi cu talpă ortopedică. Tocurile înalte pot crea o postură mai instabilă şi pot creşte presiunea asupra coloanei vertebrale inferioare.

Fumatul  poate creşte riscul de osteoporoză şi alte probleme ale sistemului osos. Osteoporoza poate conduce, la rândul său, la fracturi de compresie ale coloanei vertebrale. Cercetări recente au descoperit că fumătorii sunt mai susceptibili să aibă dureri de spate în comparaţie cu nefumătorii.

Urmăreşte-ţi greutatea. Folosiţi dieta şi exerciţiile fizice pentru a vă menţine greutatea într-un interval sănătos pentru înălţimea dvs. Să fii supraponderal pune un stres în exces la nivelul coloanei vertebrale.

Remedii pe care le poţi încerca acasă

Întinderile şi exerciţiile uşoare de mobilitate pot fi de ajutor.

Majoritatea oamenilor care lucrează la birou au tendinţa de a sta aplecaţi. Pentru a preveni durerile de spate, ridicaţi-vă în poziţie verticală la fiecare 20 de minute şi aplecaţi-vă uşor pe spate. Scuturaţi braţele şi picioarele. Unele exerciţii uşoare de yoga pot ajuta la detensionarea musculaturii.

Dormiţi mai bine

Când aveţi dureri de spate, somnul poate fi greu. Poate fi un ciclu vicios, deoarece atunci când nu dormi suficient, durerea de spate se poate simţi mai rău. O calitate slabă a somnului poate agrava şi durerea de spate. Plasaţi o pernă între genunchi pentru a vă menţine coloana vertebrală într-o poziţie neutră şi pentru a uşura încordarea pe spate. Dacă trebuie să dormi pe spate, glisează-ţi o pernă sub genunchi. Asiguraţi-vă că dormiţi pe o saltea confortabilă şi fermă.

Aplicaţi terapia alternativă rece-cald

Durerile de spate apar ca urmare a suprasolicitării musculaturii lombare. Pentru un efect de calmare, aplicaţi alternativ pungi cu gheaţă şi comprese calde cu pungi cu nămol sau pernuţe cu sare încălzită.

Întrebaţi un kinetoterapeut ce mişcări puteţi face.

Kinetoterapeuţii vă pot învăţa cum să staţi, să staţi şi să vă deplasaţi într-un mod care să vă menţină coloana vertebrală în aliniere corectă şi să atenueze încordarea de pe spate. De asemenea, vă pot învăţa exerciţii specializate care consolidează muşchii de bază care vă susţin spatele.
Studiile arată că atunci când îţi creşti puterea, flexibilitatea şi rezistenţa, durerile de spate scad – dar este nevoie de timp.

Mişcarea moderată este importantă în durerile de spate

Medicii obişnuiau să prescrie repaus la pat pentru dureri de spate. Studii recente arată, însă, că repaosul nu este necesar şi poate fi, în unele cazuri, dăunător. Nu vă odihniţi mai mult de o zi sau două. Este important să vă ridicaţi şi să începeţi încet să vă mişcaţi din nou. S-a descoperit că exerciţiile fizice sunt una dintre cele mai eficiente metode de ameliorare rapidă a durerilor de spate.

Unguentele şi medicamentele analgezice pot fi de ajutor

Există serie de geluri care pot fi achiziţionate de la farmacie, majoritatea cu efect antiinflamator. Întrebaţi farmacistul ce analgezic vă poate recomanda, dar nu uitaţi să menţionaţi dacă suferiţi şi de alte afecţiuni care ar putea interacţiona cu medicamente.

Sunaţi-vă medicul dacă:

  • Durerea ta de spate este severă, nu dispare după câteva zile sau doare chiar şi atunci când eşti în repaus sau te culci.
  • Aveţi slăbiciune sau amorţeală în picioare sau aveţi probleme de mers.
  • Vă pierdeţi controlul asupra intestinelor sau vezicii urinare.

Acestea pot fi semne că aveţi o problemă neurologică sau o altă afecţiune medicală care trebuie să fie tratată.