Ce oameni sunt mai fericiţi: cei bogaţi sau cei care călătoresc?

Iată că rezultatele unui cercetător care a studiat timp de 20 de ani efectele fericirii şi ale banilor, ne oferă o perspectivă interesantă despre fericire.
03.03.2020 | Autor: Bianca Poptean
Ce oameni sunt mai fericiţi: cei bogaţi sau cei care călătoresc?

Banii nu pot cumpăra fericirea. Este ceva ce s-a spus şi s-a demonstrat încă o dată, dar este acest fapt ştiinţific real sau doar o simplă afirmaţie filozofică? Ei bine, ar putea fi un pic din ambele. 

În general, banii pot aduce fericire, dar odată îndeplinite nevoile umane de bază, vei putea sesiza că fericirea nu este de fapt mai mare ca înainte. Experienţele, pe de altă parte, indiferent dacă sunt de sine stătătoare sau multiple, fie că sunt călătorii, învăţarea unui hobby sau o simpl plimbare în parc, au, de fapt, unimpact mult mai puternic asupra noastră. Dr. Thomas Gilovich, profesor de psihologie la Universitatea Cornell, studiază efectele banilor şi fericirii de peste două decenii.

„Unul dintre duşmanii fericirii este adaptarea”, a spus el pentru Fast Company în 2015. „Ne propunem să cumpărăm lucruri care să ne facă fericiţi şi reuşim în cele din urmă să ne simţim astfel, dar din păcate, numai pentru o vreme. Lucrurile noi sunt interesante pentru noi la început, dar apoi ne adaptăm la ele”.

Experienţele devin o parte din cine suntem

Mulţi oameni văd lucrurile materiale ca o parte a lor atunci când, în realitate, experienţele sunt cele care contează cu adevărat. Experienţele vor fi întotdeauna o parte din cine suntem. Dr. Gilovich a spus: „Experienţele noastre sunt o parte mai mare din noi înşine decât bunurile noastre materiale”.

Experienţele te conectează cu alte persoane

Avem mai multe şanse să ne conectăm cu cineva care a experimentat ceva similar cu ceea ce am trăit noi într-un anumit moment, spre deosebire de cineva care posedă un obiect material similar celui pe care îl avem şi noi, de exemplu. Întâlnirea cu cineva care a călătorit pe acelaşi munte ca tine, va crea o legătură mai puternică (şi o conversaţie mai bună) decât simpla discuţie despre culoarea similară a maşinilor pe care vi le-aţi ales.

Este mai puţin probabil să compari propriile experienţe negative cu cele ale altor persoane

Într-un studiu realizat de cercetătorii Ryan Howell şi Graham Hill, ei au descoperit că este mult mai uşor să compari articole materiale decât să compari experienţe. Compararea caracteristicilor unui obiect este infinit mai la îndemână decât compararea experienţelor. Poţi compara dimensiunea diamantului de pe inelul tău cu dimensiunea diamantului de pe inelul prietenei tale, dar nu poţi compara modalitatea în care aţi trăit şi v-aţi simţit amândouă într-o excursie la mare, de exemplu.

Fericirea izvorâtă din experienţe durează mai mult decât fericirea determinată de lucrurile materiale

Acest fapt se bazează pe ideea de adaptare. După ce ne-am obişnuit cu un articol material, nu ne mai simţim la fel de entuziasmaţi. Prin urmare, în loc să cumpărăm cel mai nou telefon, mai înţelept este să investim într-o croazieră sau dezvoltăm un hobby . În timp, obiectele materiale devin doar o parte a normei.

Experienţele proaste ne ajută să creştem

Tot ceea ce trăim (pozitiv sau negativ) ne ajută să devenim cine suntem. Experienţele negative sunt adesea experienţe care creează personalitatea. După ce reuşeşti să exprimi modul în care experienţa te-a impactat sau te-a făcut să te simţi, eşti mai susceptibil să deschizi posibilitatea de a vedea acea trăire ca pe o experienţă de învăţare. S-ar putea chiar să se transforme în ceva la care te uiţi înapoi şi să râzi.

Aşa că… investeşte în experienţe! Investeşte bani în lucrurile şi trăirile la care te poţi uita înapoi şi pe care ţi le poţi amintiţi cu drag. Lucrurile materiale nu durează pentru totdeauna, motiv pentru care cel mai bine este să nu investeşti atât de mult în ele. Dacă decizi să achiziţionezi o cameră de fotografiat scumpă şi se strică într-o călătorie, vei ruina experienţa călătoriei de care ai fi putut să te bucuri cu adevărat, în alte modalităţi. Investeşte în ceea ce contează cu adevărat!