Legătura dintre fericire şi sănătatea tractului gastrointestinal

Un nou studiu sugerează o legătură puternică dintre fericire şi sănătatea tractului gastrointestinal.
18.02.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Legătura dintre fericire şi sănătatea tractului gastrointestinal
FOTO: shutterstock / Legătura dintre fericire şi sănătatea tractului gastrointestinal

Cercetările continuă să sugereze o legătură între minte şi tractul gastrointestinal, iar asta datorită trilioanelor de bacterii care se regăsesc acolo. În acest sens suntem curioşi să aflăm dacă îngrijirea microbiomului îmbunătăţeşte sănătatea mentală.

Una din patru persoane se confruntă cu probleme ale sănătăţii mentale şi, până acum, tot ce ştim despre ele este că sunt cauzate de un amestec complicat de factori. Recent, oamenii de ştiinţă au identificat un factor de risc pentru boli ca depresia şi anxietatea: sănătatea tractului gastrointestinal. Cu siguranţă ai auzit până acum de microbiom. Tractul gastrointestinal conţine trilioane de bacterii care ne pot influenţa diferite organe din corp, iar specialiştii susţin acum că ar putea exista o legătură între creier şi stomac. De exemplu, atunci când ai emoţii, te confrunţi cu acei ”fluturaşi” în stomac, iar cercetările recente sugerează o comunicare bilaterală între bacteriile din tractul gastrointestinal şi minte.

Cum comunică tractul gastrointestinal şi creierul?

O posibilă explicaţie a acestui aspect pe care mulţi îl consideră bizar face referire la nervul care transmite semnale de la intestin către creier. Atunci când acest nerv este deteriorat se poate ajunge la afecţiuni ca boala lui Crohn sau sindromul de colon iritabil. Dar pe de altă parte, studiile arată că bacteriile intestinale pot afecta independent creierul, aşadar la mijloc se află şi un alt mecanism. Mai exact, tot mai multe studii apar în privinţa rolului sistemului imunitar, care este asociat cu alte afecţiuni mentale precum depresia şi schizofrenia. Un aspect care intrigă este legat de faptul că intestinul chiar poate produce chimicale identice structurii neurotransmiţătorilor creierului, precum serotonina şi dopamina, iar astfel apare un dezechilibrul al neurotranmsmiţătorilor asociaţi cu aceste afecţiuni mentale.

Cum ne putem îmbunătăţi microbiomul pentru o sănătăte mentală mai bună?

Tractul gastrointestinal poate fi menţinut sănătos cu ajutorul dietelor, care la rândul lor menţin sănătatea mentală. De exemplu, în 2017 s-a susţinut un studiu prin care au fost alese persoane cu depresie severă, împărţite în două grupuri, pentru a primi sfaturi în privinţa dietelor prietenoase cu tractul gastrointestinal, în timp ce al doilea grup a fost nevoit să urmeze o dietă. În acest sens, specialiştii le-au recomandat participanţilor dieta mediteraneană datorită conţinutului bogat de fibre. După 12 săptămâni, 32% dintre participanţii care au urmat această dietă şi-au îmbunătăţit semnificativ nivelul depresiei, în timp ce grupul care a primit sprijin psihologic şi-au îmbunătăţit nivelul depresiei cu doar 8%.