Efectele pandemiei asupra sănătății fizice și psihice a copiilor. Sfaturi de la specialiști

15.07.2021 | Paula Rotaru
Efectele pandemiei asupra sănătății fizice și psihice a copiilor. Sfaturi de la specialiști
Sursa foto: Shutterstock

Bunăstarea fizică și emoțională a copiilor a avut de suferit din cauza orelor online. Aflăm care sunt efectele pandemiei asupra copiilor și ce sfaturi oferă Ana-Maria Anghel (psihoterapeut) și dr. Valentina Conțanu (medic ortoped pediatru).

Pe parcursul pandemiei, în vederea limitării transmiterii noului coronavirus, au fost impuse mai multe măsuri de sănătate publică, inclusiv politicile de distanțare socială și carantină. Însă, conform mai multor studii internaționale, aceste politici au avut și consecințe negative asupra sănătății, cum ar fi simptome de stres posttraumatic, confuzie, anxietate sau furie.

De asemenea, s-a exprimat îngrijorarea că politicile de distanțare socială și carantina ar avea implicații asupra comportamentului activității fizice a oamenilor. De exemplu, în contextul în care sălile de sport publice, centrele de fitness și arenele sportive publice s-au închis, oamenii au avut acces restricționat la mai multe medii interioare și exterioare în care, de obicei, sunt activi fizic.

În conformitate cu această preocupare, un studiu a arătat că activitatea fizică la nivel mondial a scăzut cu peste 25% în termen de 30 de zile de la declanșarea pandemiei de COVID-19.

În rândul copiilor și tinerilor, există dovezi convingătoare care sugerează că activitatea fizică este importantă pentru sănătate și bunăstare. Activitatea fizică îmbunătățește nu numai fitnessul cardiorespirator și muscular, sănătatea cardiometabolică, sănătatea oaselor, starea greutății și cognitivă, ci reduce și riscul de depresie.

Efectele pandemiei asupra sănătății psihice a copiilor

O pandemie, indiferent de natura ei, aduce cu ea frustrări, neajunsuri, spaime, crize existențiale, medicale, dar și crize politice. Însă în tot acest iureș medical, omenirea a uitat pentru început să acorde o importanță deosebită și unui alt lucru esențial – starea psihică, cu precădere cea a copiilor.

Teama celor mici a dat naștere unor comportamente nedorite. Aceștia au uitat să aibă răbdare unii cu alții sau cum să își exprime nevoile și dorințele. Astfel, mulți dintre ei au devenit în această perioadă mai egoiști, mai duri și posesivi cu cei din jur. Lipsa unei comunicări adecvate cu părinții a făcut ca insecuritatea resimțită de copii să crească, uneori în așa măsură încât să nu mai fie conștienți de emoțiile și stările lor sau să confunde emoțiile între ele. De aici și reacțiile câteodată bizare ale acestora, dezvoltând posibile tulburări de comportament.

Pe de altă parte, revenirea în bănci a copiilor a reprezentat un alt factor stresor. Readaptarea acestora la normalitate s-a produs pe alocuri anevoios. S-au întors apatici, anxioși, cu gândul la cât mai avem din oră? sau ne vom întoarce iar în online?, vom sta iar departe de învățătoare, de profesori, de colegi? Din nou multe incertitudini, din nou acest stres ce poate duce la somatizări, tulburări și boli, spune Ana-Maria Anghel, psihoterapeut.

Efectele pandemiei asupra sănătății copiilor: cifoză, scolioză, mers pe vârfuri, obezitate

Dincolo de efectele asupra sănătății emoționale a copiilor, există semnale serioase care vin și din partea medicilor în ceea ce privește sănătatea fizică a celor mici.

Din păcate, în ultimele luni vedem multe cazuri pe zi de copii cu deformări considerabile precum cifoză sau scolioză, iar acest lucru este cauzat de orele multe pe care copiii și adolescenții le-au petrecut sau încă le mai petrec în fața ecranelor prin școală sau grădiniță online. Aceștia adoptă poziții statice, incorecte de cele mai multe ori pentru perioade lungi (3-5 ore pe zi), fapt care menține mușchii în poziții greșite, iar acest lucru are un impact de neglijat și asupra coloanei vertebrale. Dacă aceste deformări survin la un copil care este sedentar, deformările se vor menține, nu se vor corecta.

Mare parte dintre acești copii care ajung la noi au renunțat la sporturile practicate. Ne confruntăm și cu mulți copii cu greutate corporală peste limită, kilograme în plus care afectează dezvoltarea osoasă. Dar ceea ce ne îngrijorează cel mai mult este că la copiii mici, de grădiniță, întâlnim o epidemie de mers pe vârfuri. Această manifestare nu trebuie neglijată, ea este o somatizare a emoțiilor pe care nu reușesc să le gestioneze, a explicat dr. Valentina Conțanu, medic ortoped pediatru.

Ce este de făcut

Pe lângă consultul și evaluarea ortopedică și posturală, specialiștii recomandă programele de sport pentru copii. Activitatea fizică are numeroase beneficii imediate pentru sănătate, cum ar fi îmbunătățirea somnului și a performanței școlare. În ceea ce privește sănătatea pe termen lung, reduce riscul de boli cardiovasculare și metabolice, unele tipuri de cancer și îmbunătățește sănătatea oaselor.

Exercițiile fizice oferă, de asemenea, beneficii pentru sănătatea mintală, deoarece este o ieșire excelentă pentru copii pentru a face față factorilor de stres și s-a demonstrat că reduce riscul tulburărilor de dispoziție și anxietății.

Sportul și activitatea fizică duc adesea la îmbunătățirea stimei de sine, la menținerea unei greutăți corporale optime și la o mai bună relaționare cu ceilalți. În plus, există studii care arată că sportul, în special programele personalizate ajută la corectarea posturii și la optimizează programele de recuperare medicală ce adresează deformări de coloană, adaugă dr. Valentina Conțanu.

Acesta este și motivul pentru care echipa din care dr. Conțanu face parte a dezvoltat programul KIDS WorkOut. Acesta conține elemente de aerobic, fitness, exerciții funcționale, elemente de zumba și yoga, pilates și streching, într-o îmbinare atrăgătoare pentru copii.

Antrenamentele se desfășoară prin intermediul jocurilor, dar și a altor tehnici menite să  mențină vie atenția copiilor și să stimuleze dorința de a participa la aceste clase. În plus, participanții vor fi consiliați nutrițional, astfel încât să își poată însuși și aplica regulile de nutriție necesare adoptării unui stil de viață sănătos.

Cum să îi motivăm pe copii să facă mișcare?

Implicați-i în activități de zi cu zi!

Este important să aveți copii implicați în acest proces. Puneți-i să își asume responsabilitatea cu privire la ce tip de exercițiu doresc să facă! Oferiți copiilor câteva opțiuni și cereți-i să aleagă activitatea.

Încurajați activitatea în aer liber în condiții de siguranță

Când este posibilă distanțarea fizică, încurajați-vă copiii să iasă afară! Plimbarea cu câinele, jocurile de alergat, mersul pe bicicletă prin cartier și aruncarea de frisbee sunt câteva activități minunate din care puteți alege. Vă faceți griji că este prea aglomerat cartierul? Sărind pe o trambulină sau săritul de coardă se poate face în propria curte!

Alternează activitățile fizice!

Fie că urmează o nouă cale de drumeție sau pur și simplu urmează un traseu diferit de ciclism, adăugarea varietății este o modalitate bună de a menține implicarea în activitatea fizică.

Profitați de antrenamente în aer liber sau de varietatea de cursuri ce implică activitate fizică.

Exerciții în familie

Activitatea fizică trebuie să facă parte din rutina zilnică a familiei. Faceți plimbări în familie, jucați jocuri active împreună sau organizați petreceri de dans în familie. Copiii sunt mai predispuși să participe dacă întreaga familie este implicată.

Dă exemplu!

Mergeți pe jos! Copiii sunt mai predispuși să se angajeze în activitate fizică atunci când văd că sunteți activ.

Ana-Maria Anghel, psihoterapeut, dr. Valentina Conțanu, medic ortoped pediatru