Manganul

Manganul este un oligoelement important pentru organism, în special datorită efectelor benefice asupra memoriei şi pentru înlăturarea senzaţiei de oboseală. De asemenea, manganul ajută la fixarea calciului şi a fierului în organism, ajută digestia, accelerează arderile şi are rol deosebit de important în activitatea glandelor endocrine, dar şi în cea sexuală. Manganul poate, în acelaşi timp, să ajute la sinteza colagenului, care ajută la menţinerea elasticităţii şi fermităţii pielii.
Autor: Paula Rotaru

Manganul este un oligoelement important pentru organism, în special datorită efectelor benefice asupra memoriei şi pentru înlăturarea senzaţiei de oboseală. De asemenea, manganul ajută la fixarea calciului şi a fierului în organism, ajută digestia, accelerează arderile şi are rol deosebit de important în activitatea glandelor endocrine, dar şi în cea sexuală. Manganul poate, în acelaşi timp, să ajute la sinteza colagenului, care ajută la menţinerea elasticităţii şi fermităţii pielii.

Deficitul de mangan se manifestă prin: dezvoltare îngreunată, malformaţii scheletice, sterilitate, iritaţii ale pielii, dificultăţi în coordonarea mişcărilor, paralizii etc.

Excesul de mangan este foarte periculos în special pentru sudori şi cei care lucrează în topitorii şi are drept consecinţă apariţia manganismului, afecţiune care poate favoriza instalarea altor probleme de sănătate cum sunt bronşitele, respiraţia greoaie, spasme musculare, tremurături, boala Parkinson.

Doza zilnică recomandată de mangan este de 0,003 mg pentru copii între 0-6 luni, 02,6 mg petnru copii între 7-12 luni, 1,2 mg petnru copii între 1-3 ani, 1,5 mg pentru copii între 4-8 ani, 1,9 mg (băieţi) şi 14,6 mg (fetiţe) între 9-13 ani, 2,2 mg pentru adolescenţi (băieţi) şi 1,6 mg adolescente între 14-18 ani, 2,3 mg petrnu adulţi bărbaţi de peste 19 ani, 1,8 mg pentru femei peste 19 ani, 2mg în sarcină şi 2,6 mg în perioada de alăptare.

Cele mai bune surse naturale de mangan pot fi găsite în: apa, laptele, ananasul, migdalele, alunele,orezul brun, spanacul, cartofii dulci, pâine integrală.

Magneziul
Magneziul