Calciul e necesar toată viaţa!

Calciul e vital în copilărie şi adolescenţă, timpul în care se formează ţesutul osos. Însă avem nevoie de acest element esenţial din viaţa intrauterină până la adânci bătrâneţi. Să vedem împreună ce înseamnă administrare corectă de calciu!
Calciul e necesar toată viaţa!

Calciul e vital în copilărie şi adolescenţă, timpul în care se formează ţesutul osos. Însă avem nevoie de acest element esenţial din viaţa intrauterină până la adânci bătrâneţi. Să vedem împreună ce înseamnă administrare corectă de calciu!

Ţesutul osos începe să se formeze din viaţa intrauterină. Aşadar, viitoarea mămică va trebui să îşi ia prin dietă, zilnic, necesarul optim de calciu. Ulterior, ţesutul osos nu creşte, cum şi-ar putea imagina mulţi, doar până la 18 ani. Până la aproximativ 28 de ani, oamenii ating ceea ce se numeşte densitatea osoasă maximă, din care, pe măsură ce trec anii, vor pierde progresiv.

Cu alte cuvinte, până aproape de 30 de ani, aveţi nevoie de o cantitate de calciu optimă zilnic astfel încât densitatea osoasă construită să devină maximă. Şi nu vă gândiţi la ţesutul osos ca la o masă inertă. Celulele se reînnoiesc lunar, aşa cum se întâmplă cu mai toate ţesuturile umane. Aşadar, aveţi nevoie de calciu zilnic, indiferent de vârstă.

În cursul vieţii, pierderea de masă osoasă este mai accentuată la femei după menopauză ca urmare a reducerii nivelului de estrogen. De aceea, după menopauză, femeile au nevoie de un aport considerabil de calciu pentru a preîntâmpina efectele nedorite ale osteoporozei. Calciul este responsabil de rezistenţa oaselor, activitatea muşchilor, sănătatea dinţilor, părului şi unghiilor.

De asemenea, susţine procesele care furnizează energie organismului. Lipsa de calciu din organism duce la afecţiuni precum anemie, rahitism, osteomalacie (rahitism la adulţi), spasmofilie, tulburări ale ciclului menstrual, carii dentare, unghii şi păr fragile.

Calciul are nevoie de susţinători
Mai reţineţi un aspect. Pentru un ţesut osos puternic, aveţi nevoie într-adevăr de calciu, dar şi de alte elemente vitale. Calciul nu acţionează singur, ci are nevoie de alte vitamine şi minerale. Le trecem în revistă. Vitamina D3 reglează circuitul calciului şi conferă împreună cu acesta rezistenţa oaselor şi forţa muşchilor.

Vitamina D3 contribuie, de asemenea, la menţinerea unei concentraţii normale de calciu în sânge. Aceasta se ia din suplimente alimentare în lunile reci ale anului. În rest, o expunere la soare, 10-15 minute în cursul dimineţii, rezolvă necesarul zilnic de vitamina D. Aflaţi că sinteza vitaminei D se face în special sub ţesutul cutanat de pe antebraţe, aşadar când e cald purtaţi tricouri cu mânecă scurtă.

Magneziul este un alt element important în sănătatea sistemului osos. Se regăseşte în proporţie de 50-60% din cantitatea totală din organism în oase şi dinţi şi contribuie la mineralizarea acestora. Magneziul intervine şi în sănătatea sistemului muscular, fiind implicat în funcţionarea normală a contracţiilor musculare (inclusiv a muşchiului inimii).

Vitamina B6 controlează echilibrul sistemului muscular şi osos, precum şi buna funcţionare a măduvei osoase. Vitamina B6 are un rol important în formarea hemoglobinei. De aceea aportul său este benefic în anemie. Vitamina C intervine în formarea colagenului (din oase, cartilaje, gingii) şi protejează celulele de acţiunea nocivă a radicalilor liberi.

Vitamina K1 este implicată în mineralizarea osoasă, fiind responsabilă de sinteza osteocalcinei, proteina cu rol în fixarea calciului în oase. Zincul intră în structura enzimelor cu funcţii în metabolismul oaselor (fosfataza alcalină), fiind esenţial pentru integritatea oaselor şi diviziunea celulelor, dar şi pentru sistemul imunitar.

Doza contează!
La toate aceste aspecte trebuie să fiţi atenţi când utilizaţi un preparat care conţine calciu. De asemenea, ţineţi cont de recomandările în ceea ce priveşte doza în funcţie de datele organismului fiecăruia în parte. Dozele nu se iau la întâmplare.

Aceste suplimente alimentare susţin sistemul osos în perioada de creştere, dar şi la vârsta adultă. Susţin implicit şi sistemul imunitar. De asemenea, luaţi în calcul că oricărei anemii trebuie să îi fie decelată cauza. În unele situaţii, complexul care conţine calciu rezolvă această problemă. De asemenea, complexul care are în compoziţie calciu ajută organismul în toate perioadele de efort.

Dieta bogată în calciu
Aveţi grijă ca în meniul săptămânal să se regăsească o conservă de sardine în suc propriu. Aceasta furnizează un raport optim de calciu şi fosfor pentru oase. 

Calitate biologică deosebită şi calciu biodisponibil găsiţi şi în seminţele crude de susan, din care ar fi indicat să consumaţi o linguriţă zilnic. Iar apele minerale bogate în calciu pot asigura 9-10% din necesarul de calciu zilnic. În plus, aveţi grijă să consumaţi cu măsură cafea, pentru că, în exces, duce la decalcifiere.

Citeşte şi: Supă pentru întărirea oaselor

Salata cu Baby Spinach o sursă de vitamine şi minerale

Laptele, alimentul universal

Calciul şi vitamina D, prieteni sau duşmani?

 

 


 

Andreea Groza
Andreea Groza

Mă întâlnesc în fiecare zi cu doctori. Pentru cei mai mulţi pământeni, care nu sunt ipohondri, probabil, acest comportament pare ciudat.
Dar socializăm în cadrul unor interviuri în care noi, echipa, încercăm să aflăm poveşti scurte şi concise despre cum putem să funcţionăm ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Dr. Laura Davidescu: greșeli care ne îngrașă