De ce avem nevoie de apă şi care sunt simptomele de deshidratare

Apa ajută rinichii să filtreze sângele, participă la buna digestie şi la elasticitatea pielii şi a oaselor. Totodată, contribuie la formarea celulelor, la procesul de creştere a organismului şi la menţinerea constantă a temperaturii corpului.
09.07.2020 | Autor: Paula Rotaru
De ce avem nevoie de apă şi care sunt simptomele de deshidratare

Mai ales pe timpul verii, consumul de apă este estrem de important. Transpiraţia excesivă duce la pierderea de electroliţi, care trebuie supliniţi prin consum adecvat de apă, minimum 2 litri zilnic. În caz contrar pot apărea simptome precum durerile de cap, ameţeala, starea de leşin sau constipaţia. 

Află mai jos ce rol are apa în organism, care sunt semnele deshidratării şi de ce este important să foloseşti un filtru dacă bei apă de la robinet!

Ce rol are apa în organism

Apa intră în compoziţia tuturor organelor şi le ajută să-şi îndeplinească funcţiile, pentru buna funcţionare o organismului şi pentru menţinerea stării de sănătate. 

De asemenea, apa ajută rinichii să filtreze sângele, contribuie la buna digestie şi la elasticitatea pielii şi a oaselor. Totodată, ajută la formarea celulelor şi la menţinerea constantă a temperaturii corpului.

Când corpul este supraîncălzit în timpul verii sau în momentele de febră, acesta elimină prin transpiraţie căldura excesivă, iar iarna îşi adaptează temperatura pentru a ţine sângele cald în jurul organelor vitale.

Simptome de deshidratare

Lipsa apei din organism are efecte adverse, de la cefalee şi migrene severe, constipaţie, oboseală după servirea mesei, până la punerea în pericol a vieţii.  

Însă nu trebuie înţeles greşit că apa, consumată în exces, poate avea un efect opus situaţiilor produse în cazul lipsei acesteia, ci este mai degrabă responsabilă de menţinerea unui echilibru optim în organism.

În mod eronat se consideră că un consum ridicat de apă poate avea efecte benefice în sens invers problemelor care pot apărea în cazul în care nu se consumă apa. Nu trebuie presupus că dacă un consum scăzut de lichide duce la anumite efecte, consumul ridicat sau abuzul va avea efect contrar.

Hidratarea corectă

Cantitatea optimă de apă de care corpul are nevoie este de minimum 2 litri, zilnic, însă, pe de altă parte, şi excesul de apă sau hiperhidratarea poate să afecteze starea de sănătate.

Oricare dintre noi trebuie să fim atenţi la semnalele trimise de organism, la senzaţia de sete. Aceasta apare când corpul pierde din cantitatea optimă de apă, moment în care organismul este avertizat că este momentul să fie hidratat.

Hidratarea este importantă, însă o atenţie sporită trebuie acordată şi felului de apă consumat. Specialiştii recomandă apa de la robinet filtrată, atât adulţilor, cât şi copiilor. Aceasta are un conţinut echilibrat, benefic pentru un organism sănătos.

Filtrarea este cu atât mai importantă în zonele cu aprovizionare cu apă din surse mai puţin sigure sau în perioade când filtrele reţelelor urbane sunt depăşite. Prin filtrare sunt eliminate sau se reduc semnificativ impurităţile, eventualii paraziţi sau alte sedimente apărute pe traseul apei până la robinet.