Dr. Corina Zugravu: cele mai importante alimente și suplimente pentru sănătatea inimii

29 septembrie este Ziua Mondială a Inimii, ocazie perfectă pentru a ne aminti cât de important este să avem grijă de sănătatea sistemului cardiovascular pentru a fi în formă maximă toată viața și pentru a reduce riscul de infarct miorcardic și accident vascular cerebral.
29.09.2020 | Beatrice Osanu
Dr. Corina Zugravu: cele mai importante alimente și suplimente pentru sănătatea inimii

Regulile menținerii sănătății inimii se referă la alegerile alimentare corecte, la mișcare, la relaxare și la respectarea programului de analize anuale recomandate de medici. Dieta zilnică echilibrată are un rol esențial în menținerea sănătății inimii, iar în sezonul de toamnă, bogăția de legume și fructe ne îmbie la alegeri inspirate.

În plus, dieta pro inimă sănătoasă trebuie să includă surse de grăsimi bune și fibre care absorb excesul de colesterol. Acestea pot fi obținute și din suplimente, atunci când alimentația este deficitară în grăsimi bune și fibre.

Explică pe larg în interviul care urmează dr. Corina Zugravu, medic primar în Nutriţie şi Igiena Alimentaţiei, membru al Comitetului Consultativ în Nutriţie al Herbalife, doctor în ştiinţe medicale şi cu o experienţă de peste 25 ani în domeniul cercetării şi pedagogiei universitare despre rolul alimentației pentru sănătatea inimii și ce trebuie să mâncăm pentru a fi sănătoși.

Dr. Corina Zugravu descrie regimul alimentar pentru sănătatea inimii.
Dr. Corina Zugravu explică importanța acizilor grași Omega 3 și a fibrelor pentru sănătatea inimii.

CSÎD: Care sunt alimentele și obiceiurile nocive corelate cu obezitatea și afecțiunile cardiace ale omului modern?

Dr. Corina Zugravu: Sunt din păcate foarte multe, de la fumat, la sedentarism și la consumul excesiv de calorii care duce la supraponderalitate și obezitate. Greutatea prea mare în sine îmbolnăvește inima, iar depunerea de grăsime în zona abdomenului este cea mai nocivă, până acolo încât ea poate determina probleme, chiar dacă per ansamblu o persoană nu este obeză. Desigur că o alimentație bogată în grăsimi saturate, colesterol, zahăr, sare nu e deloc prietenoasă cu inima, un regim din care lipsesc produsele naturale, legumele, fructele, cerealele integrale sau leguminoasele va duce mai devreme sau mai târziu la probleme.

CSÎD: Care sunt elementele stilului de viață care duc la creșterea peste normal a colesterolului?

Dr. Corina Zugravu: După cum am spus și mai sus, greutatea prea mare, însoțită de sedentarism, poate duce la creșterea colesterolului, ca și un consum exagerat de grăsimi saturate. Chiar dacă aportul exogen de colesterol (adică cel provenit din alimente) nu se corelează foarte strâns cu colesterolemia (colesterolul din sânge, care provine și din sinteza din propriul nostru corp), un exces de grăsimi animale bogate în colesterol nu este deloc sănătos.

De asemenea, absența din alimentatie a fibrelor, mai ales a celor din cereale integrale, poate permite colesterolului să crească excesiv. Reamintesc încă o dată importanța miscării, a activității fizice în menținerea lipidelor plasmatice în limite normale.

CSÎD: Cât de important este să consumăm fructe și legume în sezon?

Dr. Corina Zugravu: Este recomandat să consumăm absolut toate produsele de sezon, de preferat cât mai puțin procesate. Alimentația trebuie să fie sănătoasă indiferent de anotimp, iar la baza acesteia trebuie să fie fructele și legumele, extrem de diverse mai ales toamna. Acestea au numai avantaje pentru inimă: sunt lipsite de colesterol și grăsimi saturate, sunt bogate în fitonutrienți activi și conțin multe vitamine și minerale care contribuie la buna funcționare a inimii.

CSÎD: Ne puteți da câteva exemple de legume și fructe care pot susține sănătatea sistemului cardiovascular?

Dr. Corina Zugravu: Toate sunt benefice, fără discriminare. Ardeii capia, gogoșarii, varză, merele, toate sunt o adevărată binefacere pentru organism. De exemplu, ardeii grași și varza au o mulțime de nutrienți și foarte puține calorii, iar vinetele și bamele au efect hipocolesterolemiant. Dintre fructe, merele sunt bogate în pectine care scad absorbția colesterolului din tubul digestiv. Iar dacă vrem o gustare sănătoasă, putem alege oricând între o mână de nuci, alune sau migdale, un fruct proaspăt sau fructe uscate.

CSÎD: De ce este important să consumăm fibre și care este rolul acestora în mentinerea la nivel optim a grăsimilor din sânge?

Dr. Corina Zugravu: Unul dintre elementele nutritive în care este, cel mai adesea, deficitar regimul alimentar al omului modern este reprezentat de fibre, deși acestea au o formă fină, ușor de digerat. Unele cereale conțin fibre speciale, numite beta glucani, care scad absorbția colesterolului. Ca atare, chiar dacă nu se absorb, beta glucanii reușesc performanța de invidiat de a scădea și colesterolul endogen, cel produs chiar de organismul nostru. Dintre cereale, ovăzul are cantitatea cea mai mare de beta glucani.

Herbalife Nutrition a creat Beta heart®, o pudră nutritivă ce conține ingredientul cheie OatWell™ beta glucan din ovăz (fibre solubile care apar natural în cereale) – despre care s-a demonstrat că poate contribui la scăderea sau menținerea nivelul de colesterol* în parametri optimi. Sunt suficiente doar 3g de beta glucani din ovăz pentru a obține efecte benefice asupra colesterolului. Se prepară foarte ușor, cu apă, suc de fructe, îl putem adăuga la un shake preferat sau poate fi folosit ca ingredient în rețetele care se găsesc în Cartea de bucate Herbalife Nutrition.

CSÎD: Care este valoarea acizilor grași Omega 3 pentru susținerea sistemului cardiovascular și care sunt cele mai bune surse?

Dr. Corina Zugravu: Acizii omega 3 sunt de mai multe feluri. Cei cu lanț mai scurt se găsesc în semințele și uleiul de in și cânepă, în uleiul de rapiță, în semințele de chia și în unele fructe oleaginoase. Acizii Omega3 cu lanț lung se găsesc în carnea de pește și în microalge, iar necesarul zilnic este de circa 250 – 500 mg la adultul sănătos. O alegere potrivită ar fi Herbalifeline® Max de la Herbalife Nutrition, care este un amestec exclusiv de uleiuri de pește Omega-3 din surse sustenabile, acreditate de Friend of the Sea, care conține doi acizi grași esențiali EPA (acid eicosapentaenoic) și DHA (acid docosahexaenoic).

EPA și DHA contribuie la funcția normală a inimii**, precum și la menținerea tensiunii arteriale normale***** și concentrațiilor normale de trigliceride din sânge****. DHA contribuie la menținerea funcției normale a creierului*** și a vederii*** normale. Herbalifeline® Max este o combinație exclusivă care include uleiuri esențiale de cimbru și mentă pentru a elimina orice gust și este încapsulat într-o capsulă unică de gel (care este potrivită pentru vegetarieni).

CSÎD: Care este rolul mișcării în menținerea unui sistem cardiovascular în stare optimă de sănătate?

Dr. Corina Zugravu: Mișcarea face bine fiecărui organ sau țesut, beneficiile sunt până la nivel de celulă. Deci utilitatea ei e dincolo de orice îndoială. Trebuie ca fiecare să își găsească cea mai bună, cea mai agreabilă formă de mișcare și să o practice zilnic. Efectele pozitive ale mișcării sunt de neînlocuit și nu se rezumă nici pe departe la scăzutul în greutate. Gimnastica de înviorare, mersul pe jos câte 20 de minute zilnic în cursul săptămânii, înotul, mersul pe bicicletă timp de 1 oră în week-end, urcatul sau coborâtul pe scări în loc de a lua liftul sau orice tip de mișcare sau sport îţi place, vor face diferența!

CSÎD: Care sunt principiile alimentare care nu trebuie să lipsească din alimentația echilibrata, alături de grăsimi sănătoase și fibre?

Dr. Corina Zugravu: Nicio vitamină sau element mineral nu trebuie să lipsească. Lipidele, glucidele și proteinele, de asemenea, sunt strict necesare. Ne trebuie absolut toți nutrienții, dar în cantități adecvate trebuințelor organismului nostru.

*S-a demonstrat că beta-glucanul din ovăz acționează asupra scăderii colesterolului din sânge. Colesterolul cu valoare ridicată este un factor de risc în dezvoltarea bolilorcoronariene. Beta-glucanii contribuie la menținerea colesterolului în limite normale. Efectele benefice sunt obţinute prin consumul unei doze zilnice de 3 g de beta-glucan din ovăz. Boala coronariană are multipli factori de risc, iar modificarea unuia dintre acești factori de risc poate avea sau nu un efect benefic.

**Efectul benefic se obține în condițiile unui consum zilnic de 250 mg de EPA și DHA

***Efectul benefic se obține în condițiile unui consum zilnic de 250 mg de DHA

****Efectul benefic se obține în condițiile unui consum zilnic de 2g de EPA și DHA

*****Efectul benefic se obține în condițiile unui consum zilnic de 3g de EPA și DHA