Cum prevenim indigestia de sărbători. Sfaturi de la nutriționist-dietetician Oana Bogdana Al-Zaben

07.12.2020 | Paula Rotaru
Cum prevenim indigestia de sărbători. Sfaturi de la nutriționist-dietetician Oana Bogdana Al-Zaben
Nutriționist-dietetician Oana Bogdana Al-Zaben

Indigestia e cel mai căutat cuvânt în perioada sărbătorilor, după mesele îmbelșugate de Crăciun și Revelion. După o lună și jumătate de post urmează cel puțin două săptămâni în care ne vom bucura de preparatele tradiționale deloc prietenoase cu silueta și cu stomacul: fripturi, șorici, sarmale, cozonac. Unde mai pui că totul e stropit cu alcool din belșug, la finalul mesei!

Mâncăm mult, gras și fără să ne gândim la consecințe. Nu e de mirare de ce ambulanțele nu contenesc să ajungă la cei suferinzi, cu stomacul „în piuneze” în perioada de sărbătoare.

Pentru a evita indigestia la masa de sărbători, am cerut sfatul nutriționistului-dietetician Oana Bogdana Al-Zaben, de la cabinetul medical NutriMED din Cluj-Napoca.

Specialistul ne răspunde în rândurile de mai jos la cele mai comune întrebări despre masa de sărbători: ce înseamnă să mâncăm cumpătat, ce ni se poate întâmpla dacă facem excese și ce putem face pentru a preveni indigestia după mesele grele.

De la post… la porc

CSID: Cum ar fi recomandat să se facă trecerea de la alimentația de post la cea de sărbătoare?

Oana Bogdana Al-Zaben: Persoanele care au ținut post ar trebui să introducă treptat în alimentație preparatele de origine animală, în cantități mici, pentru a nu întâmpina probleme de sănătate cum ar fi dispepsia, toxiinfecția alimentară, pancreatita acută (care are la bază consumul excesiv de alcool) etc. Din păcate, an de an, sute de pacienți au nevoie de asistență medicală încă din prima zi de Crăciun.

Este greșit ca după o perioadă lungă de post să mâncăm toate preparatele de sărbătoare la o singură masă sau într-o singură zi.

Se poate face trecerea de la alimentația de post la cea de sărbătoare în mod tradițional, cu un mușchiuleț de porc gătit la cuptor, cu ierburi aromatice și însoțit de o salată de crudități. Porția corectă nu ar trebui să depășească palmă, iar aceasta nu ar trebui combinată cu garnituri grele pe bază de cartofi, maioneză și pâine.

Nu mai mult de 500-700 de calorii la o masă!

CSID: Cât de suprasolicitat este organismul în perioada sărbătorilor de Crăciun și Revelion?

Oana Bogdana Al-Zaben: Sărbătorile de iarnă se apropie cu pași repezi, iar odată cu ele vin și tradiționalele mese îmbelșugate, astfel încât unele persoane pot să ajungă să consume la o singură masă aproximativ 1.500-2.000 de calorii, ceea ce înseamnă suprasolicitarea organismului.

Așadar, o persoană sănătoasă nu ar trebui să consume mai mult de 500-700 de calorii la o masă, bineînțeles acest necesar caloric trebuie raportat la vârstă, înălțime, greutate și alți factori.

Dincolo de greutatea corporală, trebuie să avem mereu grijă și la funcționarea corectă a organismului, fără să uităm faptul că o dietă cu un conținut crescut de calorii nu este potrivită, putând să ducă la diferite probleme de sănătate.

Putem avea sărbători frumoase și cu ceva mai multă grijă în farfurie, alegând să mâncăm din toate, de-a lungul celor 3 zile, nu la o singură masă, iar cuvântul magic pentru această perioadă este cumpătarea.

Carnea de porc, neapărat la cuptor, în niciun caz prăjită!

CSID: Cum ar trebui să arate micul dejun, prânzul și cina de Crăciun?

Oana Bogdana Al-Zaben: Pentru a nu ieși din spiritul sărbătorilor, putem opta la micul dejun pentru o felie de cozonac sau o bucățică de prăjitură făcută acasă cu un ceai neîndulcit sau îndulcit cu stevia.

La gustare putem savura o cafea cu o bucățică de ciocolată neagră, alături de musafiri.

Prânzul ar trebui să fie însoțit de o porție de carne gătită corespunzător la cuptor, fără ulei, în niciun caz prăjită, alături de o salată de crudități sau putem să optăm pentru niște sarmale „reinventate” din carne curcan.

La cină, o ciorbă de burtă sau o porție de pește ar putea fi opțiuni minunate.

Paracetamol și alcool: da sau ba?

CSID: Cum afectează consumul excesiv de alcool starea de sănătate în această perioadă?

Oana Bogdana Al-Zaben: Alcoolul este un produs de fermentație a carbohidraților care oferă 7 calorii/gram, ceea ce înseamnă că băutul în exces ne poate afecta sănătatea, dar și silueta. Printre bolile la care ne expune consumul excesiv de alcool se numără boala hepatică, bolile cardiovasculare, bolile gastrointestinale, depresia etc.

De sărbători alegeți un vin de calitate, de preferat demisec sau sec, și nu consumați mai mult de un pahar pe zi. Alcoolul trebuie evitat în cazul în care vi s-au prescris medicamente, de orice fel, deoarece unele asocieri pot fi foarte grave sau chiar letale.

De exemplu vinul roșu sau berea nu se asociază cu inhibitori de monoaminooxidază (IMAO), deoarece pot declanșa crize de hipertensiune arterială. Este bine de știut faptul că alcoolul crește toxicitatea medicamentelor hepatice, cardiace și neurologice, inactivează penicilinele și este interzisă asocierea cu sedative. Nu trebuie consumat nici când se administrează paracetamol.

Fructe, condimente și ceaiuri care combat indigestia de sărbători

CSID: Ce remedii naturale ne ajută să ameliorăm problemele digestive cauzate de mâncarea bogată în calorii?

Oana Bogdana Al-Zaben: Cu o jumătate de oră înainte de masă puteți mânca 150 de grame de grepfrut roz pentru că stimulează secreția de bilă și ajută la arderea grăsimilor. După o masă bogată în proteine puteți consuma bucățele de ananas crud sau papaya deoarece conțin enzime naturale și ajută digestia.

În această perioadă pot apărea probleme ale tranzitului intestinal și este recomandat să consumați mai multe fibre, cum ar fi psyllium și semințele de in.

Hidratarea cu apă este foarte importantă. Dacă doriți ca aceasta să aibă proprietăți terapeutice pentru digestie, glicemie și slăbire adăugați în apă bucăți de ghimbir, scorțișoară sau cătină.

Folosiți la prepararea mâncărurilor chimion, mărar și anason, deoarece aceste plante combat aerofagia și balonările abdominale.

Nu neglijați ceaiurile care ajută digestia – ceai de anghinare, meramieh, păpădie sau ghimbir.

CSID: Cum minimalizăm efectele negative  ale excesului alimentar?

Oana Bogdana Al-Zaben: Pentru a ne bucura în liniște de sărbători, trebuie să dăm dovadă de cumpătare, să evităm risipa alimentară și să nu uităm faptul că emoția Crăciunului nu se referă la excese alimentare, ci la bucuria de a fi împreună cu cei dragi.

Vă doresc sărbători cu bucurie și pace!