6 dulciuri sănătoase făcute în casă

Dr. Florin-Ioan Bălănică ne spune dacă este bine să mâncăm dulce imediat după masă şi oferă 6 exemple de deserturi de casă sănătoase şi cu puţine calorii.
09.09.2020 |
6 dulciuri sănătoase făcute în casă

Indiferent ce mâncăm, întotdeauna mai este loc şi pentru ceva dulce! Parcă lipseşte ceva, dacă nu mâncăm o prăjitură, parcă nu ne săturăm!

Şi pe bună dreptate, zahărul duce la senzaţia de saţietate rapid, pe când alte alimente nu. Căutăm dulcele pentru că avem două tipuri de combustibil preferate: carbohidratul şi mai apoi grăsimea.

Creierul are nevoie de glucoză şi o caută, uitând parcă faptul că noi acum „vânăm” la supermarket, nu în pădure.

Este bine să mâncăm dulce imediat după masă?

Răspunsul este NU, pentru că vom folosi acest carbohidrat în scopul metabolizării farfuriei consumate şi nu ardem din depozite. Farfuria fiecărei persoane trebuie să fie bine ticluită, adaptată vârstei, parametrilor corporali, gradului de activitate fizică şi, eventual, patologiilor asociate.

Când mâncăm dulce? La minimum o oră de la masa principală şi în prima parte a zilei. Această regulă este valabilă şi pentru alcool, tot o formă de carbohidrat, pe gustul românilor.

Dulciuri sănătoase făcute în casă, cu zahăr cât mai puţin sau cu îndulcitori

Ce mâncăm dulce şi sănătos? Deserturi preparate în casă, cu o cantitate minimă de zahăr, brun dacă este posibil, sau înlocuitor natural, cum ar fi xylitolul sau stevia. Stevia prelucrată prin foc schimbă gustul preparatului, chiar dacă atât stevia cât şi xylitolul au aproximativ aceeaşi putere de îndulcire ca şi zahărul.

Ce dulciuri consumăm noi? Preparăm în casă, cu ingrediente de la #FermaDrBălănică, după reţetele #MetodeiDrBălănică:

  • Clătite din făină integrală, albuş de ou şi cu dulceaţă/gem din fructe fără zahăr
  • Pandişpan cu mix de făină integrală/făină albă măcinată la moară tradiţional şi cu fructe de sezon
  • Plăcintă cu brânză slabă şi stafide (folosim făină integrală sau mix de făină)
  • Plăcintă cu mere sau dovleac
  • Chec cu cacao sau lămâie, după reţeta bunicii
  • Cozonac moldovenesc, doldora de nucă şi cacao ,cu făină de la moară

Dulciurile le consumăm ocazional, nu zilnic, atenţie! Îmi amintesc că bunica făcea „prăjitură” duminică dimineaţă şi atât, în prima parte a zilei, acompaniată de cele mai multe ori de iaurt slab, bogat în probiotic şi proteină.

Dragii mei, în #MetodaDrBălănică, dulciurile nu sunt interzise, dar mă interesează compoziţia lor, frecvenţa cu care sunt consumate şi perioada din zi când le consumăm.

Dacă vom compara corpul uman cu o maşină, „dulcele” este combustibilul din rezervor şi, din păcate, majoritatea dintre noi alimentăm, dar uităm să şi turăm motorul pentru a consuma energie. Nutriţia este contabilitate simplă: intrări energetice (ce şi cât mănânc), ieşiri energetice (ce şi cât mă mişc).