Liber la mese festive, dar atenţie la indigestii!

Începe sezonul meselor pline cu bunătăţi tradiţionale: sarmale, tobă, răcituri, cârnaţi, cozonaci. Din Ajunul Crăciunului până la Sfântul Ioan, în casele românilor se desfăşoară un maraton culinar de 14 zile.
Autor: Paula Rotaru
Liber la mese festive, dar atenţie la indigestii!

Începe sezonul meselor pline cu bunătăţi tradiţionale: sarmale, tobă, răcituri, cârnaţi, cozonaci. Din Ajunul Crăciunului până la Sfântul Ioan, în casele românilor se desfăşoară un maraton culinar de 14 zile.

Cum obiceiurile româneşti sunt destul de greu de schimbat, nutriţioniştilor nu le rămâne decât să dea undă verde la preparate specifice Sărbătorilor, dar cu o condiţie esenţială: cumpătarea.

Alfel spus, este permis să mâncăm din toate câte puţin.


Persoanele care au ţinut post şi cele care au afecţiuni cronice digestive, diabet, boli cardiace, renale sau hepato-biliare trebuie să acorde multă atenţie faţă de cantitatea şi tipul de alimente sau băuturi pe care le consumă, pentru a preveni apariţia unor complicaţii. Iată şi alte recomandări care vă  vor ajuta să evitaţi problemele digestive în perioada Sărbătorilor.

Sfaturi ca să nu ajungeţi de la bal la spital

Produsele tradiţionale de Crăciun sunt extrem de greu de digerat, din cauza conţinutului mare de grăsimi şi proteine şi constituie adevărate bombe calorice. Carnea grasă, prăjelile, tocăturile, cozonacii, maioneza, prăjiturile cu cremă, consumate în exces şi însoţite de alcool, pot provoca de la simple indigestii şi enterocolite până la redutabile colici biliare, pancreatită acută, comă diabetică sau hepatică etc.

Pentru a evita aceste pericole, respectaţi următoarele sfaturi ale nutriţioniştilor:

  • Limitaţi-vă la porţii mici, mâncaţi eşalonat, în mai multe reprize. Nu vă grăbiţi să mâncaţi la o singură masă toate felurile de mâncare preparate.
  • Evitaţi să începeţi masa de Crăciun sau de Revelion cu stomacul gol. Mâncaţi ceva uşor la micul dejun, respectiv pe timpul zilei.
  • Nu mâncaţi la ore foarte târzii în ziua precedentă şi nu vă culcaţi cu stomacul plin.
  • Feriţi-vă de asocierea la aceeaşi masă a băuturilor carbogazoase şi/sau alcoolice, prăjelilor, tocăturilor, gr[similor, murăturilor şi dulciurilor, aceasta fiind o adevărată bombă care declanşează problemele digestive.
  • Consumaţi fructe şi legume crude, care uşurează digestia.
  • Mâncaţi lent şi mestecaţi îndelung alimentele, pentru a facilita activitatea corectă a stomacului.
  • Hidrataţi-vă corect cu apă şi sucuri naturale.
  • Ieşiţi la aer curat, faceţi o plimbare după masă sau chiar câteva exerciţii uşoare.
  • Dacă aveţi afecţiuni cronice, nu uitaţi de indicaţiile medicului privind regimul şi tratamentul medicamentos.

Mica farmacie de acasă

Medicii ne sfătuiesc să revizuim mica trusă farmaceutică de acasă, astfel încât să avem la îndemână soluţiile care să ne ajute la nevoie, cum ar fi:

Infuziile din plante (sunătoare, mentă, gălbenele, păpădie, anghinare) sunt recunonscute pentru proprităţile lor benefice asupra aparatului digestiv. Aceste  infuzii, băute calde şi neîndulcite, după mese, le sunt de mare ajutor persoanelor care suferă indigestii, crampe abdominale, dispepsii provocate de mesele bogate în grăsimi şi zaharuri. Infuzia de sunătoare are şi efecte antidepresive, datorită cărora vă veţi linişti şi vă veţi simţi mai bine.

Suplimente pe bază de enzime naturale şi plante, care stimulează funcţia digestivă, previn senzaţia de greutate în stomac, balonarea, greaţa şi refluxul gastroesofagian.

Medicamente antispastice, pansamente gastrice, drenante biliare.

Preparate antidiareice cu efect rapid în reducerea durerii şi intensităţii diareei. Un astfel de antidiareic este gelatina tanat, o substanţă care acţionează din primele 12 ore de la administrare.

Reţete de dulciuri pentru diabetici
Reţete de dulciuri pentru diabetici