Nu lăsa festinul să-ţi dea peste cap sănătatea!

Sute de români ajung anual la urgenţă pentru că au mâncat prea mult. Eu aş da vina pe natură că ne-a dat un stomac prea extensibil…
Nu lăsa festinul să-ţi dea peste cap sănătatea!

Sute de români ajung anual la urgenţă pentru că au mâncat prea mult. Eu aş da vina pe natură că ne-a dat un stomac prea extensibil…

Mai în glumă, mai în serios, ar trebui să ţinem cont şi de alte înzestrări anatomice şi să ne oprim când simţim starea de saţietate.

Şi ar trebui s-o facem mai ales dacă nu ne ştim tocmai perfect sănătoşi.

 

Citeam recent un studiu american conform căruia cei care gătesc des mănâncă mai sănătos şi consumă mai puţine calorii decât persoanele cărora nu le place să stea prea mult în bucătărie. Practic, este vorba despre o categorie fericită care ar îngurgita mai puţine grăsimi şi mai puţin carbohidraţi mâncând la domiciliu.

Aceasta chiar şi în condiţiile în care nu vor să slăbească. Mai mult, se pare că mesele în familie ar avea şi un alt efect asupra obiceiurilor de consum: atunci când alegem să mâncăm acasă de 6, 7 ori pe săptămână, suntem mai atenţi şi când ieşim în oraş şi optăm pentru porţii decente, care nu atentează la siluetă. Aşadar, totul e în favoarea gătitului. Dar cum rămâne cu Sărbătorile?

Spuneţi stop la timp!

Dacă vă ştiţi gurmanzi, dar aveţi ceva probleme de sănătate, e cazul să ţineţi cont de avertismentul medicilor şi să nu îngroşaţi rândurile celor care dau bătăi de cap medicilor de gardă. Aşa că dacă aţi primi cândva un diagnostic din cele ce urmează, fiţi pe fază şi mâncaţi doar alimentele permise! Sau măcar nu abuzaţi de cele interzise precum prăjeli, dulciuri concentrate, combinate cu cantităţi impresionante de alcool!

Colecistite

Aţi fost deseori deranjaţi de dureri în partea dreaptă, sub coaste, mai ales după mese copioase? Atunci ştiti cu siguranţă că vezicula biliară nu-şi mai face treaba ca în copilărie! Aşa că nu-i îngreunaţi misiunea cu cantităţi impresionante de maioneză şi cârnaţi!

Gastrite

Stomacul dă semne de supărare când îl cadorisiţi cu alimente grase şi mult alcool? Nu trec problemele decât dacă luaţi un pansament gastric? Atunci, atenţie mare şi optaţi pentru farfurii minuscule, pe care să le umpleţi cu cantităţi rezonabile de produse de porc!

Pancreatită

Aici lucrurile se complică foarte rău pentru că pancreasul e un organ foarte sensibil, pe care medicii îl repun greu pe picioare. Cine a spus că sarmalele nu pot fi mâncate în cantităţi mici? Da, se poate şi doar două la o masă. Şi se poate să le faceţi şi din carne de curcan.

Diabet

Glicemia nu mai este de mult în grafic? Atunci de ce vreţi să fiţi printre fericiţii câştigători ai unui bilet de internare în spital? Încercaţi să mâncaţi la intervale regulate şi gătiţi cu îndulcitori dacă vreţi totuşi să simţiţi magia Crăciunului pe papilele gustative!

Hipercolesterolemie

Cine n-are colesterol nu poate trăi! Însă cine-l are peste valorile normale, ar trebui să-şi măsoare în pumn porţiile de carne grasă care-i sunt servite de Sărbători! Asta dacă ţineţi la vasele voastre de sânge şi le vreţi cât mai curate!

Inima, un reper

Ca să ne-o păstrăm sănătoasă, e bine să ne mişcăm cât mai mult: mersul pe jos şi joaca în zăpadă n-au omorât pe nimeni. Şi ar trebui să ne garnisim frigiderul cu alimente roşii, în formă chiar de inimă. E un ghid foarte simplu pentru a ne feri de probleme: căpşunile şi zmeura sunt bogate în vitamina C şi polifenoli, substanţe care contribuie la prevenirea depunerilor de grăsimi pe vasele importante de sânge. Cireşele conţin antocianină care protejează vasele de sânge şi poate contribui la reglarea tensiunii.
Roşiile şi ardeii sunt legume bogate în licopen care neutralizează toxinele din organism, iar merele abundă în fibre, care pot contribui la reglarea nivelului colesterolului rău din corp şi implicit pot contribui la prevenirea atacurilor vasculare.