Dieta vegetariană: argumente pro şi contra

Din ce în ce mai mulţi oameni îmbrăţişează acest mod de viaţă ştiind că o dietă vegetariană echilibrată şi diversificată, fără carne, poate asigura necesarul de substanţe nutritive de care are nevoie organismul. Numeroase dovezi ştiinţifice atestă faptul că un vegetarian poate să fie cu mult mai sănătos decât o persoană care consumă carne. Aşadar, a fi vegetarian e calea spre o viaţă armonioasă, fără boli?
Dieta vegetariană: argumente pro şi contra

Din ce în ce mai mulţi oameni îmbrăţişează acest mod de viaţă ştiind că o dietă vegetariană echilibrată şi diversificată, fără carne, poate asigura necesarul de substanţe nutritive de care are nevoie organismul.

Numeroase dovezi ştiinţifice atestă faptul că un vegetarian poate să fie cu mult mai sănătos decât o persoană care consumă carne. Aşadar, a fi vegetarian e calea spre o viaţă armonioasă, fără boli?

Nu suntem de acord cu această teorie, considerând-o un extremism alimentar, însă cei care o practică susţin că şi-au recăpătat vitalitatea. Adevărul e undeva la mijloc. Eliminarea cărnii din alimentaţie, cel puţin pentru o perioadă nu prea îndelungată, nu face rău nimanui, precizează Petra Pojală, nutriţionist şi dietetician Natur House (www.natur-house.ro). Există şi argumente care nu susţin vegetarianismul ca mod de alimentaţie constant. Legumele şi fructele sunt bogate în vitamine şi minerale, însă sunt sărace în aminoacizii necesari metabolismului. Din acest punct de vedere, ovo-lacto-vegetarienii sunt cei mai protejaţi.

Prelungirea dietei vegetariene induce şi anumite riscuri. Copiii, bătrânii şi femeile însărcinate sunt categoriile care riscă cel mai mult prin adoptarea unei diete vegetariene. La copii pot apărea tulburări de creştere, tulburări ale sistemului nervos, rahitism, anemie. Nici gravidele nu ar trebui să se joace cu asemenea experienţe alimentare. În timpul sarcinii este important ca femeia să se hrănească astfel încât să asigure toate substanţele nutritive necesare dezvoltării fătului şi menţinerii propriei sănătăţi. Ca să nu mai vorbim de diabetici care au nevoie de carne zilnic. Dieteticienii recomandă un regim vegetarian numai obezilor şi numai sub supravegherea strictă a medicului.

Nu trebuie însă să ne abatem de la principiile unei alimentaţii sănătoase: să mâncăm raţional, să mâncăm alimente diversificate, să avem 5 mese pe zi, să consumăm lichide şi să facem mişcare.