Stresul, bun în viața noastră. Beneficii descoperite de cercetători

Stresul este un răspuns al organismului uman cu care majoritatea persoanelor se confruntă din când în când. Este inevitabil.
30.03.2021 | Alexandra Necsoiu
Stresul, bun în viața noastră. Beneficii descoperite de cercetători
Stresul, important pentru sănătatea noastră. Ce beneficii au descoperit cercetătorii

Multe persoane se confruntă cu stresul, mai ales dacă luăm în calcul perioada dificilă pe care o trecem. Organismul poate trece peste perioadele ocazionale de stres, dar cercetătorii au făcut o legătură între stresul cronic sau în exces și combaerea unor cosecințe de sănătate, care variază de la durerile de cap și migrenele, până la problemele cardiovasculare. Așadar, cercetătorii investighează o posibilă asociere între stresul în cantități mici și îmbunătățirea sănătății și stării de bine.

Stresul și starea de sănătate

Stresul este un răspuns al organismului uman cu care majoritatea persoanelor se confruntă din când în când. Este inevitabil. Deși este cunoscut ca fiind un pericol pentru sănătate, uneori poate fi benefic. În timpul stresului se elimină epinderfine care ajută la rezolvarea cu ușurință a anumitor task-uri, îmbunătățește performanțele și abilitățile de rezolvare a anumitor probleme. Această grabă produsă de epinerfine poate ajuta organismul să se pregătească pentru a face față unei amenințări prin creșterea pulsului, respirației și tensiunii musculare. De asemenea, stresul poate acționa ca o sursă de motivație în situațiile zilnice precum completarea unui proiect sau rezolvarea unui test.

Bineînțeles, prezent în organism pe termen lung, stresul poate avea efecte negative asupra fiecărui sistem din corp. În timp, stresul cronic poate accentua problemele de sănătate precum obezitatea, depresia și problemele cardiovasculare. Multe simptome ale stresului sunt ignorate sau asociate altor afecțiuni. Printre simptomele stresului cronic se numără:

  • durerile de cap
  • problemele digestive
  • problemele de piele
  • durerile
  • lipsa energiei, concentrării și interesului în privința anumitor activități
  • stări de iritabilitate, ușor de enervat
  • mănânci prea mult sau prea puțin
  • consumi alcool sau alte substanțe
  • te simți copleșit, anxios, lipsit de control, simți teamă
  • te simți deprimat
  • insomnie
  • palpitații

Beneficii cognitive

Cercetătorii au avut sub observație 2.804 participanți pe o perioadă de o săptămână. Înainte de începerea studiului, toți participanții au completat un test cognitiv. În timpul studiului, cercetătorii au intervievat participanții pentru opt nopți consecutive, adresându-le întrebări legate de afecțiunile lor cronice, simptomele fizice, dispoziție și numărul de factori de stres pe care i-au întâmpinat pe timpul zilei. De asemenea, participanții au fost întrebați câte experiențe pozitive au avut în ultimele 24 de ore.

Aproximativ 10% dintre participanți nu au raportat să fi experimentat stresul în timpul perioadei de studiu. Acești indivizi erau predispuși să experimenteze dispoziții pozitive și mai puțin afecțiuni cronice. Pe de altă parte, participanții care nu s-au confruntat cu stres au avut cel mai mic scor la testul cognitiv, comparativ cu cei care s-au confruntat cu situațiile de stres.

Participanții care nu au raportat niciun stres au experimentat mai puține evenimente pozitive față de cei care s-au confruntat cu stresul, iar astfel erau mai puțin deschiși să primească sau să ofere sprijin emoțional. De asemenea, acești participanți erau fie mai în vârstă, fie bărbați neînsurați.

Recomandări: