„Siguranţa pe drum începe după un somn bun”, campanie de conştientizare privind combaterea somnolenţei la volan

Societatea Română de Prenumologie a lansat campania de conştientizare privind combaterea somnolenţei la volan.
„Siguranţa pe drum începe după un somn bun”, campanie de conştientizare privind combaterea somnolenţei la volan

Ziua Mondială a Somnului este marcată, anual, în ziua de vineri a celei de-a doua săptămâni întregi a lunii martie.

Anul acesta, pe 17 martie, Asociaţia de pacienţi ASCID în parteneriat cu Societatea Română de Prenumologie a lansat campania de conştientizare privind combaterea somnolenţei la volan.

Tulburările somnului reprezintă un factor major de risc privind accidentele rutiere, de muncă şi casnice, boli cardiace şi metabolice etc. Dintre cele peste 80 de boli ale somnului, patologiile cele mai frecvente asociate cu somnolenţa din timpul zilei sunt insomnia şi apneea în somn. 

România este pe locul 10 în topul accidentelor rutiere produse pe fondul aţipirii la volan

Dacă aveţi senzaţia de somnolenţă în timp ce conduceţi, deşi aţi avut un somn odihnitor în noaptea precedentă, este foarte probabil să suferiţi de o tulburare de somn. Apelaţi la medicul specialist somnolog pentru a vă diagnostica şi trata.
Dacă suferiţi de apnee în somn, riscul de a adormi la volan este de până la 7 ori mai mare. Screeningul şi tratamentul apneei în somn la conducătorii auto, în special la şoferii profesionişti, pot reduce considerabil numărul accidentelor cauzate de somnolenţa la volan.

Simptomele somnolenţei

– căscat – lăcrimatul ochilor – clipitul des – dificultatea de a ţine ochii deschişi – vedere dublă sau înceţoşată – nevoia imperioasă de a închide ochii – aţipit – neatenţie – sentimentul de anxietate – scăderea vitezei de reacţie – devieri de la traiectorie.

Cum eviţi somnolenţa la volan?

Odată ce s-a instalat somnolenţa, riscul de a aţipi pe neaşteptate şi fără vreun avertisment este foarte crescut. Somnul este singura măsură eficientă împotriva somnolenţei. Recomandarea este de a vă opri într-un loc sigur să beţi o cafea sau o băutură energizantă cu cel puţin 200 mg de cafeină şi să dormiţi timp de aproximativ 15-20 minute.

Cine prezintă risc de accidente din cauza somnolenţei

  • Şoferii tineri – pentru că deseori combină lipsa de somn cu şofatul pe timp de noapte. În 50% din accidentele cauzate de somnolenţă, conducătorii auto au vârsta de cel mult 25 ani;
  • Bărbaţii;
  • Cei care lucrează în ture;
  • Şoferii profesionişti – deoarece conduc perioade lungi de timp, pe distanţe lungi, deseori pe autostradă şi, de multe ori, pe timp de noapte. În mod normal nu dorm suficient în condiţii ideale şi trebuie să facă faţă şi presiunii economice de a aduna cât mai multe ore de condus. Aceştia prezintă o incidenţă ridicată a tulburărilor de tipul apneei în somn obstructive, care poate provoca somnolenţă excesivă în timpul zilei;

Alţi factori care cresc riscul de accidente din cauza somnolenţei sunt: şofatul fără pasageri, lipsa de experienţă a şoferilor care au obţinut recent permisul de conducere, consumul de alcool şi droguri, şofatul imediat după masă şi şofatul pe autostradă sau pe distanţe lungi. Nu uitaţi însă că accidentele pot apărea şi în timpul călătoriilor scurte!

Apneea în somn

În cazul persoanelor care suferă de apnee, riscul de accidente rutiere produse prin aţipirea la volan, creşte de două până la şapte ori. Sindromul de apnee în somn este o tulburare respiratorie nocturnă, caracterizată prin pauze repetate ale respiraţiei în timpul somnului, asociate cu alterarea oxigenării sângelui şi fragmentarea somnului.

Cel puţin 4% dintre bărbaţi şi 2% dintre femei suferă de apnee în somn. Apneea în somn apare mai des, deşi nu exclusiv, la persoane supraponderale.

Principalele simptome ale apneei în somn

  • Sforăit;
  • Somnolenţă excesivă în timpul zilei;
  • Anxietate;
  • Oboseala şi lipsa de concentrare;
  • Probleme de memorie;
  • Disfuncţii sexuale;
  • Dureri de cap dimineaţa.

Sub sloganul „Siguranţa pe drum începe după un somn bun”, campania se adresează tuturor şoferilor profesionişti şi neprofesionişti şi are ca scop informarea şi educarea privind cauzele, consecinţele şi metodele de combatere a somnolenţei la volan. 

Adresa oficială a campaniei este www.stopsomnolenta.ro, website care oferă recomandări ale specialiştilor privind igiena somnului şi condusul preventiv, chestionare de evaluare, interviuri cu specialişti, articole medicale.

„Nu uitaţi că de somnul dumneavoastră, suficient ca durată, profunzime şi continuitate, depinde adesea viaţa dumneavoastră şi a celor dragi din jur”, a declarat Prof. Dr. Florin Mihălţan, responsabil naţional de program de studii complementare somnologiei. 

Recomandări:
Modelul de lucru hibrid, preferat de 35% dintre angajați
Modelul de lucru hibrid, preferat de 35% dintre angajați
Secretele de la duș: 1 din 20 de persoane se masturbează, 1 din 30… defechează
Secretele de la duș: 1 din 20 de persoane se masturbează, 1 din 30… defechează