Lămpile UV pentru uscarea ojei sunt mai riscante decât se credea: pot modifica ADN-ul

Pericolul și riscurile lămpilor UV pentru uscarea ojei/ Foto: Shutterstock

Razele ultraviolete pot duce la cancer de piele, dacă o persoană este expusă timp îndelungat. Cu toate acestea, foarte puține studii au fost făcute în ceea ce privește lămpile folosite pentru uscarea ojei semipermanente sau a gelului din saloanele de înfrumusețare.

Un nou studiu, publicat în Nature Communication, efectuat de cercetătorii de la Universitatea San Diego, California, și Universitatea Pittsburgh, din SUA, a scos la iveală detalii îngrijorătoarea în ceea ce privește utilizarea lămpilor cu raze UV, în industria frumuseții.

Lămpile pentru uscarea rapidă a ojei seamănă cu niște solare mici, doar pentru mâini. Chiar dacă bulbul din lampa este mai puțin intens față de cel din solarele clasice, acele raze emise tot reușesc să penetreze pielea ducând la rezultate necunoscute.

Lămpile UV pot duce la modificarea ADN-ului

Chiar dacă studiile anterioare au arătat că nu există aproape niciun pericol de a dezvolta cancer după utilizarea lămpilor UV în manichiură, un nou studiu, la nivel molecular, a dat peste cap vechile cercetări.

„Nu se știa nimic despre efectele asupra celulelor umane ale acestor dispozitive”, spune Ludmil Alexandrov, bioinginer și autor al studiului.

Rezultatele studiului arată că lămpile UV pot deteriora ADN-ul celulelor umane și ale șoarecilor în moduri similare.

Atunci când celulele umane și ale șoarecilor au fost puse într-o lampă folosită pentru uscarea ojei în 2 sesiuni de câte 20 de minute, cu o pauză de o oră între acestea, în jur de 20-30% dintre celule au murit.

De asemenea, expunerea de câte 20 de minute pe zi, timp de trei zile, a omorât 70% dintre celule. Pentru o manichiură, o persoană ține mâinile în lămpile UV timp de 10 minute, în total. Expunerea din studiu a fost astfel dusă la extrem.

Celulele care nu au murit în timpul expunerii aveau ADN-ul deteriorat, cu mutații asociate cu cancerul de piele.

Lămpile UV și riscul de apariția a cancerului

Chiar dacă rezultatele acestea nu arată o legătură directă a riscului crescut de cancer, ele indică un nivel de risc semnificativ. Câte vizite la salon sunt necesare pentru ca o persoană să fie în pericol? Acesta este un lucru care urmează să fie determinat, cu ajutorul următoarelor cercetări.

Maria Zhivagui, o cercetătoare parte din echipa care a realizat studiul, spune că rezultatele au alarmat-o și că a decis să renunțe la manichiura cu gel. „Am fost surprinsă să văd efectele radiațiilor emise pentru uscarea ojei cu gel asupra celulelor și ce mutații suferă, după o sesiunea de 20 de minute”, spune Zhivagui.

Chiar dacă studiul este un semnal de alarmă, riscul de dezvoltare a cancerului după expunerea regulată la lămpile UV este în continuare unul foarte mic, fiind raportate puține astfel de cazuri.

Medicii dermatologi spun că o diferență între un risc considerabil și unul foarte mic o poate face frecvența cu care o persoană folosește lămpile UV. Astfel că o persoană care merge de câteva ori pe an, e mai ferită față de o altă persoană care merge din două în două săptămâni.

Cristina Tudor - Redactor