Creșterea transaminazelor în boala COVID-19 poate fi cauzată de medicamente

05.02.2021 | Paula Rotaru
Creșterea transaminazelor în boala COVID-19 poate fi cauzată de medicamente

Creșterea transaminazelor este un fenomen des întâlnit la pacienții cu forme moderate sau severe de COVID-19, care au necesitat internare în spital și tratament medicamentos, atrage atenția medicul gastroenterolog Alecse Valerian Dițoiu. 

Această creștere a transaminazelor poate fi pusă și pe seama afectării musculare – miozita – ce însoțește de regulă infecția cu noul coronavirus.

Creșterea transaminazelor în boala COVID-19: care sunt cauzele?

Pacienții infectați cu noul coronavirus au frecvent transaminazele crescute (AST, ALT), dar și GGT, bilirubina și fosfataza alcalină, dar și albumina scăzută.
Creșterea transaminazelor a fost constatată în infecția cu virusul SARS-CoV-2 și pare să fie similară celei care apare în orice infecție sistemică. Dar este posibilă și implicarea suprareacției sistemului imunitar care însoțește evoluția acestei infecții. Știind că transaminazele pot să crească și în bolile musculare, nu este exclus ca cel puțin o parte din creștere să fie cauzată de afectarea musculară (miozită) care însoțește COVID-19, miozită observată și în cazurile severe de gripă, spune dr. Dițoiu.
Creșterea transaminazelor ar putea fi dată de distrugerea celulelor hepatice de virus, de reacția de apărare a organismului, de afectarea circulației ficatului prin microtromboze, dar și de medicamente.
Eu constat în ultima perioadă bolnavi care vin pentru transaminaze crescute după COVID-19. Văd că cei cu infecție tratată în spital au mai frecvent transaminaze mari și mai persistent crescute decât cei care au făcut infecția acasă. Asta pentru că în spital s-au internat bolnavi cu forme mai severe. Dar, pe de altă parte, tratamentul infecției se face cu foarte multe medicamente, unele dintre ele cunoscute ca afectând ficatul. Deci o parte dintre bolnavi au sigur transaminaze crescute de cauză toxic-medicamentoasă și trebuie să fie tratați ca atare. Scăderea transaminazelor crescute după COVID-19 trebuie urmărită. Văd că scăderea lor este lentă, iar pe termen lung nu știu ce se poate întâmpla, dacă rămân sau nu sechele, a adăugat medicul.
Dr. Alecse Valerian Dițoiu, medic primar specializat în gastroenterologie, hepatologie și endoscopie digestivă