Niacina sau vitamina B3 (vitamina PP): beneficii, deficit, exces, DZR, surse

Vitamina B3, cunoscută şi sub denumirile de niacină, acid nicotinic sau vitamina PP (Pellagra Preventer) este foarte importantă pentru organism. Descoperă beneficiile!
  • Publicat:
  • Actualizat:
Niacina sau vitamina B3 (vitamina PP): beneficii, deficit, exces, DZR, surse
Somonul este bogat ăn proteine și totodată este o sursă excelentă de biotină, un alt nutrient important care sprijină producția de keratină. 85 de grame de somon conțin 17% din necesarul zilnic. Somonul conține și acizi grași omega-3 care ajută la îmbunătățirea creșterii părului, menține densitatea părului și protejează împotriva căderii părului.

Vitamina B3 oferă mai multe beneficii, iar majoritatea persoanelor își iau aportul zilnic necesar din alimentație, în mod natural. Cele din țările dezvoltate nu întâmpină, de regulă, dificultăți în a își menține stilul de viață sănătos, din care facă parte și alimentele bogate în niacină.

Beneficii

Vitamina B3, cunoscută şi sub denumirile de niacină, acid nicotinic sau vitamina PP (Pellagra Preventer), este o vitamină care susţine procesele genetice în celulele organismului şi care ajută la procesarea grăsimilor din corp. Niacina este recomandată în prevenirea şi tratamentul multor afecţiuni precum pelagra, dermatita, durerile de cap, nivelurile crescute de colesterol, depresii şi tulburări psihice.

Deficit

Deficitul de vitamina B3 se manifestă prin lipsa poftei de mâncare, infecţii la nivelul pielii, slăbiciune musculară şi tulburări digetive, iar în cazurile de deficienţă severă de niacină se poate instala pelagra, boală care se caracterizează prin leziuni dermatologice majore, amnezie, depresie, anxietate, stări delirante sau chiar deces dacă afecţiunea rămâne netratată.

Exces

Excesul de vitamina B3 se poate manifesta prin reacţii alergice la nivelul pielii, afecţiuni hepatice, ulcer peptic şi intoleranţă la glucoză.

Doza zilnică recomandată

Doza zilnică recomandată de vitamina B3 este de 2 mg pentru copii între 0-6 luni, 4 mg pentru copii între 6-12 luni, 6 mg pentru copii între 1-3 ani, 8 mg pentru copii între 4-8 ani, 12 mg pentru băieţii între 9-13 ani şi 16 mg pentru băieţii peste 14 ani, 12 mg pentru fetele între 9-13 ani şi 14 mg pentru fetele peste 14 ani, 18 mg pentru femeile însărcinate şi 17 mg pentru femeile care alăptează.

Surse

Cele mai bune surse de vitamina B3 sunt: peştele (ton şi somon), carnea de pui sau curcan, organele de vită, lactatele sparanghelul, avocado, broccoli, spanac, nuci, cereale integrale, ciuperci, drojdie de bere.

Citește și:  8 vitamine care pot reduce riscul de atac cerebral. În ce alimente le găsești

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru - Senior Editor
Senior Editor, [email protected] A făcut parte din echipa Ce se întâmplă, Doctore? în perioada aprilie 2013-decembrie 2023. Articolele sale cuprind informații despre diverse afecțiuni, alimentația echilibrată, îngrijirea pielii și sănătatea emoțională. Colaborări: Viața ...
citește mai mult
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc