Lucrezi tura de noapte? 2 experți explică ce boli riști și câte ore de somn sunt necesare în funcție de vârstă

Schimbul trei la job, insomniile, somnul insuficient în funcție de vârstă vin cu consecințe direct legate de sănătate și de calitatea vieții.
10.06.2021 | Mădălina Drăgoi
Lucrezi tura de noapte? 2 experți explică ce boli riști și câte ore de somn sunt necesare în funcție de vârstă
foto Shutterstock

Despre somn, orele de somn necesare în funcție de vârstă și afecțiunile ce îi pândesc pe cei care au multe nopți albe din cauza muncii în tura de noapte am stat de vorbă cu prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie și dr. Mihaela Oroș, președinta Asociației pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți.

 

CSÎD: De câte ore de somn are nevoie un adult? 

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: La un adult aproximativ 7 ore somn/noapte în general este suficient.

CSÎD: De câte ore de somn are nevoie un vârstnic?

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: Vârstnicii au tendința să își diminueze numărul de ore.

 Atenție, lasați copiii să doarmă cât au nevoie!

CSÎD: De câte ore de somn are nevoie un copil mic? Dar un adolescent?

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: Copiii dorm mai mult decât adulții, iar numărul de ore variază în funcție de vârstă.

Ei au necesități crescute de somn ce corespund dezvoltării intense și faptului că se află într-o permanentă stare de învățare

La vârstele mici, copiii dorm 11-13 ore de somn pe 24 de ore, se calculează atât somnul de noapte, cât și acele perioade de somn din timpul zilei.

Copiii de vârsta școlară au nevoie de 10-12 ore de somn, iar adolescenții au nevoie de aproximativ 9 ore de somn/noapte.

Prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie, foto arhivă

Boli pe care le riscă persoanele ce lucreză în tura de noapte

CSÎD: Ce se întâmplă în organism atunci când lucrăm în tura de noapte și ani de zile privezi organismul de somn nocturn?

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: Persoanele care lucrează în schimburi pot dezvolta tulburări de somn, în principal insomnie cu dificultate de inițiere a somnului sau de menținerea somnului, iar în timpul zilei pot prezenta somnolență excesivă, scăderea atenției, a performanței și pot să apară riscuri de accidente. Pe termen lung, pot să apară probleme de sănătate: tulburări de metabolism, diabet, infecții sau boli cardiovasculare.

CSÎD: Cum pot evita declanșarea acestor boli cei care nu dorm nopțile ani la rând?

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: Pot fi utile câteva recomandări:

  • limitați consumul de cofeină. Aceasta poate fi utilă și îmbunătățește vigilența dacă este consumată la începutul turei de noapte, evitați însă cofeina mai târziu, întrucât vă poate împiedica să adormiți sau chiar poate întrerupe somnul când veți ajunge apoi acasă
  • evitați expunerea la luminăputernică după terminarea turei de noapte până ajungeți acasă
  • limitați telefoanele sau vizitele în timpul perioadei de odihnă
  • folosiți draperii sau jaluzele blackout când vă odihniți pe timpul zilei, astfel încât camera să fie cât mai puțin luminată, întrucât lumina soarelui este un stimulator puternic al ritmului circadian
  • mențineți o activitate fizică regulată
Dr. Mihaela Oroș,președinta Asociației pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți, foto arhivă

Hidratarea este importantă pentru a ne simți odihniți

CSÎD: De ce atunci când nu am dormit simțim nevoia să mâncăm dulciuri multe?

Dr. Florin Mihălțan & Dr. Mihaela Oroș: Aceste comportamente: comportamentul alimentar, comportamentul de somn sunt reglate cumva împreună.

CSÎD: Ce rol are hidratarea cu apă în cazul în care am avut o noapte albă?

Dr. Florin Mihălțan & dr. Mihaela Oroș: Hidratarea rămâne un punct cheie, minimum 2 litri – 2 litri jumate pentru orice moment din viață, pentru cele 24 de ore, sigur, indiferent că e vorba de o noapte dormită s-au amânat cu o zi sau este vorba de o insomnie cronică cu o zi cu somnolență.