5 nestiute despre somn si insomnie

Odata cu inaintare in varsta calitatea somnului scade.
5 nestiute despre somn si insomnie
5 nestiute despre somn si insomnie

Stiai ca o treime din viata ti-o petreci dormind? Fara somn, creierul nu poate functiona la capacitate maxima, iar organismul nu raspunde cu promptitudine comenzilor primite. Cu toate acestea, multe dintre noi nu cunoastem importanta somnului. El nu este un capriciu, lipsa lui nu ne ajuta in curele de slabire, iar in caz de insomnie, se accepta recuperarea lui in timpul zilei.

1. Oameni nu au nevoie de opt ore de somn pe noapte. Daca reusim sa prindem cateva ore de somn pe timpul zilei, organismul se reface. E adevarat ca somnul de noapte este cel mai important, insa pentru multe dintre noi, somnul de dupa-amiaza este mult mai odihnitor.

In plus, studiile arata ca multi oameni care se baga in pat odata cu lasarea serii, se trezesc cateva ore mai tarziu, se pun pe mancat, citit sau facut sex si abia dupa aceea revin la somn. Fractionat, acesta nu se mai numeste somn de noapte de opt ore, insa el poate fi odihnitor.

2. Somnul nu este o simpla functie adusa la indeplinire de corpul nostru. El este asemanator unui sistem, precum cel psihologic, biologic, sistemul cardiovascular si asa mai departe. Ca oricare dintre acestea, somnul variaza de la persoana la persoana, putand fi mai puternic sau mai slabit. Odata cu inaintarea in varsta, calitatea somnului scade de la an la an, astfel incat batranii ajung sa se confrunte cu disfunctii ale somnului.

3. Si animalele au probleme cu somnul. Mamiferele, ba chiar si insectele sufera de insomnie. Cercetatorii de la Washington University au studiat o buna perioada de timp comportamentul musculitei de otet si au constatat ca si printre ele exista exemplare care prezinta caracteristicile insomniacilor: pierderea memoriei, lipsa de reactie etc.

4. Inducerea somnului are loc gradual, pana sa adormim parcurgem mai multe trepte? Nici gand! Cei care nu au probleme cu somnul, adorm si se trezesc instantaneu, procesul fiind asemuit cu un intrerupator de lumina. Din pacate insa, in cazul insomniacilor si al narcolepticilor*, ”intrerupatorul” nu mai functioneaza.

5. Dormitul pe fuga arde caloriile. Da, este oarecum adevarat, insa nu te va ajuta sa slabesti atat cat ti-ai dori. Lipsa somnului inhiba activitatea hormonilor responsabili cu reducerea apetitului si creste productia unui alt hormon, produs de mucoasa gastrica, hormon care creeaza o continua pofta de mancare.
Concluzia? Dormi putin si vei creste in greutate!

(*) Narcoleptic = suferind de narcolepsie, boala provocata de tulburari ale sistemului nervos central si caracterizata prin necesitatea irezistibila de a dormi.

Tu ai probleme cu somnul?

Citeste si Melatonina sau somnifere?
Daca dormi mult, slabesti mult

Cel mai nou articol Video:
Ce este atașamentul și cum îți influențează viața