Quercitina – ce este, la ce ajută și în ce alimente o găsești?

24.03.2021 | Redactia CSID
Quercitina – ce este, la ce ajută și în ce alimente o găsești?
Sursa foto: Shutterstock

Quercitina este un pigment care se găsește în legume, fructe, cereale, ceai și vin. Are efect antioxidant și antiinflamator și poate avea rol adjuvant în afecțiuni precum diabetul, hipertensiunea, alergiile sau demența.

Află ce beneficii ar putea avea quercitina, ce alimente conțin această substanță, cum se iau suplimentele cu quercitină și care este doza recomandată.

Alimente care conțin quercitină

Printre alimentele cu cel mai ridicat conținut de quercitina se numără:

  • ceapa
  • merele roșii
  • strugurii negri sau roze
  • zmeura, murele, afinele, coacăzele, merișoarele
  • broccoli
  • caperele
  • varza kale
  • citricele
  • cireșele
  • ardeiul gras verde și cel galben
  • sparanghelul
  • spanacul
  • ardeiul iute
  • salata verde
  • fructele de soc
  • roșiile
  • ceaiul verde și cel negru
  • cafeaua
  • vinul roșu

Cum se administrează suplimentele cu quercitina

Unele persoane pot alege să ia suplimente cu quercitina sub formă de pudră sau capsule, acestea putând avea efect benefic în întărirea imunității, combaterea inflamațiilor, a alergiilor și creșterea rezistenței fizice.

Doza recomandată de quercitină variază între 500 și 1.000 mg pe zi.

Pentru că este greu absorbită în organism de una singură, suplimentele cu quercitină sunt adesea îmbogățite cu vitamina C, resveratrol sau enzime precum bromelaina, care cresc capacitatea de absorbție a acestui antioxidant.

În cazul în care se depășește doza recomandată este posibil să apară simptome precum: dureri de cap, dureri de stomac, înțepături sau furnicături în corp.

Gravidele și femeile care alăptează trebuie să evite suplimentele cu quercitină, având în vedere că nu au fost realizate studii privind siguranța acestora în cazul acestor categorii.

Chiar dacă suplimentele cu quercitină pot fi luate fără prescripție medicală, este de preferat să se consulte medicul înainte de administrare, mai ales dacă se urmează în paralel un tratament cu antibiotice sau medicamente de tensiune.

Quercitina și COVID-19

Cercetătorii au descoperit că quercitina ar putea inhiba replicarea virusului SARS-CoV-2, responsabil de apariția bolii COVID-19, însă studiile in vitro sunt inconsistente și e foarte puțin probabil ca rezultatele aparent bune să fie obținute și în studii pe oameni. Iar asta din cauza faptului că substanța este metabolizată rapid și eliminată din corp în decurs de câteva ore.

De asemenea, studiile au luat în calcul doze foarte mari de quercitină, care în cazul oamenilor pot avea efecte nocive, așa cum am precizat anterior.

Ce presupuse beneficii poate avea quercitina

În cadrul studiilor pe animale de laborator s-a demonstrat că extractul de quercitină ar putea avea anumite beneficii asupra sănătății:

  • Ar putea reduce inflamațiile din corp (inflamațiile sunt asociate cu un risc crescut de cancer, boli de inimă și de rinichi)
  • Ameliorează simptomele alergiilor (poate bloca producția de histamină, substanță care determină reacțiile alergice)
  • Ar putea avea efect anticancerigen (studiile au arătat că poate inhiba dezvoltarea celulelor canceroase în ficat, prostată, plămâni, sâni, colon, ovare etc.)
  • Reduce riscul de boli ale creierului (efectul antioxidant ar putea avea rol protector asupra creierului, protejându-l de boli precum demența sau boala Alzheimer)
  • Ar putea regla tensiunea arterială
  • Îmbunătățește rezistența fizică
  • Ar putea regla nivelul zahărului din sânge
  • Combate stresul oxidativ responsabil de îmbătrânirea celulară