Plante contra tulburărilor de dispoziţie şi pentru relaxare

Unele plante v-ar putea ajuta să treceţi cu bine peste momentele dificile, dacă acestea sunt lipsite de gravitate şi trecătoare. În caz că simptomele persistă, consultaţi un psihoterapeut. Tulburările de somn (sau insomniile) se caracterizează prin dificultatea de a adormi, treziri pe parcursul nopţii sau la răsăritul soarelui, cu imposibilitatea de a readormi, oboseală la trezire etc.
Plante contra tulburărilor de dispoziţie şi pentru relaxare

Unele plante v-ar putea ajuta să treceţi cu bine peste momentele dificile, dacă acestea sunt lipsite de gravitate şi trecătoare. În caz că simptomele persistă, consultaţi un psihoterapeut.

Tulburările de somn (sau insomniile) se caracterizează prin dificultatea de a adormi, treziri pe parcursul nopţii sau la răsăritul soarelui, cu imposibilitatea de a readormi, oboseală la trezire etc.

Tulburările de dispoziţie (sau stările depresive minore) se caracterizează prin demotivare, tristeţe anormală, oboseală, descurajare, gânduri negative devalorizante, nemulţumire sufletească etc.

Contra tulburărilor de somn şi a anxietăţii uşoare

Plantele sedative sunt, în general, utilizate în caz de tulburări uşoare ale somnului şi de anxietate pasageră. Favorizând relaxarea, facilitează adormirea şi reduc frecvenţa trezirilor nocturne.

Plante cu uleiuri esenţiale: levănţica, portocalul amar, roiniţa, lămâiţa, romaniţa. Uleiurile esenţiale pe care le deţin pot fi utilizate în funcţie de preferinţă, pe cale orală, cutanată, în inhalaţii, în difuzorul de aromoterapie sau sub forma câtorva picături puse pe o batistă sau pe faţa de pernă şi inhalând mirosul.

Alte plante: passiflora, păducelul, valeriana, hameiul, teiul, ovăzul, cătuşa, macul californian.

Cum se utilizează?

Plantele din cele două categorii se utilizează întregi sub formă de infuzie sau de decoct, de comprimate, extracte fluide sau tinctura-mamă. Utilizaţi mai multe plante din această listă, în combinaţie. Suplimentar, încercaţi o baie relaxantă cu plante aromatice, pentru un effect calmant care se va instala pe cale olfactivă.

În caz de tulburări de dispoziţie

În caz de stări depresive uşoare şi tranzitorii, se utilizează extractele din aceste plante, în principiul sub formă de comprimate şi de capsule.

Sunătoarea: cercetările clinice au confirmat eficacitatea extractelor de sunătoare, prin comparaţie cu un placebo, pentru tratarea depresiei uşoare până la moderate.  Alte studii au demonstrat că extractele de sunătoare sunt la fel de eficiente ca unele medicamente antidepresive standard pentru a trata depresia uşoară până la moderată. Atenţe, totuşi, la numeroasele interacţiuni medicamentoase.

Griffonia: seminţele acestei specii conţin un aminoacid pe care organismul îl utilizează pentru a sintetiza serotonina, un neurotransmiţător al creierului care reglează starea de spirit, somnul şi anxietatea la mamifere. Administarea internă a acestei plante ar putea fi aşadar benefică în caz de stres, tulburări de somn şi anxietate.

Şofranul: inflorescenţele acestei specii de brânduşă conţin diverşi compuşi care stau la originea calităţilor sale terapeutice. Studii clinice au demonstrat eficienţa sa în tratarea depresiei uşoare şi moderate, acţionând asemenea fluoxetinei, un medicament folosit de obicei în tratarea depresiei.

Cum se utilizează?

Ar putea fi de bun augur asocierea acestor remedii din plante utilizate în caz de tulburări ale somnului şi anxietate, căci adesea simptomele se asociază cu tulburări ale stării de spirit. Relaxarea şi un somn bun ar putea fi benefice pentru regăsirea bunei dispoziţii şi a bucuriei de a trăi.

Fericirea este în farfurie

Pentru a contribui la un bun echilibru psihologic, preferaţi:

  • Alimentele cu index glicemic scăzut: fac să crească glicemia ( nivelul gluzozei sanguine) lent şi gradat.
  • Alimente bogate în nutrienţi( proieine, acizi aminici, vitamine, minerale, oligo-elemente, antioxidanţi) stau la originea unui răspuns sănătos la stres şi contribuie la menţinerea stării de bine.
  • Alimentele care contribuie la buna funcţionare a creierului: acizi graşi esenţiali de origine animală (peşte) sau vegetală (oleaginoase)
  • Alimentele care favorizeaqză digestia, eliminarea şi dezintoxicarea: bogate în fibre, în antioxidanţi, în enzime şi în prebiotice.
  • Suplimentar: faceţi cure de magneziu şi de vitamina D naturală.


Sursa: cartea 200 de plante care ne vor binele, autor Carole Minker, editura RAO.

 
Recomandări: