10 alimente și suplimente care subțiază sângele și reduc riscul de cheaguri

12.03.2021

Alimente și suplimente care subțiază sângele, contribuie la îmbunătățirea circulației sanguine și pot preveni formarea cheagurilor de sânge.

Persoanele care sunt la risc să dezvolte tromboze sau care urmează deja un tratament pentru o afecțiune a sângelui trebuie să ceară sfatul medicului înainte de a lua decizia de a consuma anumite alimente sau de a lua suplimente cu efect anticoagulant.

Chiar dacă sunt naturale, anumite alimente și suplimente care subțiază sângele pot face mai mult rău decât bine, crescând riscul de hemoragie, mai ales dacă sunt luate în paralel cu medicația alopată.

Cheagurile de sânge sunt extrem de periculoase și pot duce la infarct, accident vascular cerebral, embolism pulmonar.

De aceea este esențial să avem un stil de viață sănătos și să evităm sedentarismul, fumatul, alimentele foarte grase, toți aceștia fiind factori de risc în apariția cheagurilor.

Vezi mai jos câteva alimente și suplimente care subțiază sângele în mod natural și pot reduce riscul de apariție a cheagurilor.

Cum previi cheagurile de sânge – 10 alimente și suplimente care subțiază sângele

Usturoi fără miros – are proprietăți antivirale, antifungice, antiparazitare și antitrombotice. Datorită acestora, contribuie la reducerea riscului de viroze, combate paraziții intestinali, ajută la întreținerea pereților vasculari și împiedică formarea cheagurilor de sânge.

Desigur, poți consuma și usturoi proaspăt, acesta având însă dezavantajul mirosului și al cantității mai mici de substanțe nutritive în comparație cu un supliment. Medicii recomandă însă întreruperea suplimentelor cu usturoi cu 7-10 zile înainte de o intervenție chirurgicală, deoarece există riscul de hemoragie.

Scorțișoară Cassia – conține o substanță numită cumarin care are efecte anticoagulante. De altfel, warfarina, cel mai utilizat medicament antitrombotic, are la bază această substanță.

Suplimentele de acest tip trebuie luate la recomandarea medicului și doar pe termen scurt, deoarece pot afecta ficatul în cantitate mare. Cel mai bine incluzi scorțișoara naturală în regimul alimentar (cafea cu scorțișoară, griș cu lapte și scorțișoară, prăjitură cu scorțișoară etc.).

Ginkgo biloba – este o plantă folosită în mod tradițional în medicina chineză și se consideră că are efecte benefice asupra bolilor de sânge, tulburărilor de memorie și concentrare și nivelului scăzut de energie. Ginkgo biloba subțiază în mod natural sângele și are efect fibrinolitic, adică de dizolvare a cheagurilor de sânge.

Potrivit unui studiu, extractul de ginkgo biloba are efecte similare cu streptochinaza, o substanță utilizată în medicamentele tromobolitice destinate descompunerii cheagurilor de sânge. Trebuie ținut cont totuși că acest studiu nu a fost făcut pe oameni și nici pe animale, ci în condiții pe laborator, pe celule, așa că sunt necesare cercetări suplimentare în acest sens.

Turmeric – este un condiment folosit în diverse preparate pentru a da gust mâncării, dar poate avea și proprietăți medicinale, datorită cumarinului pe care îl conține, aceeași substanță menționată anterior în cazul scorțișoarei.

Cumarinul are efecte antiinflamatoare și anticoagulante, subțiind în mod natural sângele. Un studiu arată că turmericul consumat zilnic ar putea ajuta la menținerea sănătății circulației venoase. Turmericul poate fi folosit în curry, supe, ciorbe sau ceaiuri.

Ghimbir – este considerat un condiment-minune, datorită efectelor sale benefice asupra întregului organism. Totodată, ajută la subțierea sângelui mulțumită unei substanțe pe care o conține (salicilat) și care acționează asupra circulației. Este recomandat consumul de ghimbir proaspăt sau uscat, în ceaiuri, sucuri naturale.

Ardei iute cayenne – este bogat în salicilat și are efect anticoagulant. Din cauza iuțimii sau a anumitor afecțiuni digestive, mulți oameni nu pot consuma în stare proaspătă acest aliment, caz în care se recomandă sub formă de supliment. Pe lângă faptul că subțiază sângele și reduce riscul de cheaguri, ardeiul iute reduce în mod natural tensiunea arterială, ameliorează durerile și îmbunătățește circulația sanguină, scrie medicalnewstoday.com.

Vitamina E – o găsești sub formă de supliment sau în alimente precum migdale, semințe de floarea-soarelui, ulei de șofrănel, cereale integrale sau ulei din germeni de grâu. Această vitamină reduce riscul de apariție a cheagurilor de sânge, dar trebuie evitată dacă urmezi deja un tratament cu anticoagulante.

Extract din semințe de struguri – ar putea avea efecte trombolitice și de prevenire a cheagurilor, datorită antioxidanților din compoziție. De asemenea, se consideră că ține sub control tensiunea arterială, însă efectele benefice nu sunt îndeajuns de studiate. Totodată, se recomandă evitarea acestui supliment în cazul celor care sunt deja diagnosticați cu afecțiuni ale sângelui, care urmează tratament cu anticoagulante sau care urmează să fie supuși unei intervenții chirurgicale.

Bromelaina – este o substanță cu efect anticoagulant pe care o găsești în alimente precum ananasul, dar și în suplimente. Poate fi un remediu adjuvant în afecțiunile cardiovasculare, hipertensiune arterială și inflamații.

Dong quai sau ginsengul femeilor – este o plantă parfumată care ar putea crește timpul necesar de coagulare a sângelui (timpul de protrombină sau INR-ul), prevenind astfel formarea cheagurilor, arată studiile pe animale de laborator. Efectul benefic s-ar datora cumarinului, aceeași substanță care se regăsește în scorțișoară și turmeric. Planta se găsește sub formă de supliment capsule, dar poate fi consumată și sub formă de ceai.

Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Nora Neghină, psiholog: cel mai des întâlnite dependențe la români
Recomandări: