Gânduri optimiste la final de an dificil – încheierea anului să fie despre ce avem, nu despre ce nu avem!

Psihologul Gabriela Manolescu face o listă cu 8 gânduri optimiste despre anul greu pe care l-am traversat.
23.12.2020
Gânduri optimiste la final de an dificil – încheierea anului să fie despre ce avem, nu despre ce nu avem!

Lucrurile se vor întâmpla chiar dacă ne dorim sau n– și cele bune, și cele rele, și urcușurile și coborâșurile. Să le așteptăm, deci, permițându-ne să le simțim, să le observăm, să fim prezenți cu tot ceea ce poate oferi ființa noastră în acele momente.

Această perioadă ne oferă posibilitatea de a reflecta asupra înțelesurilor speciale ale zilelor de sărbătoare – e timpul în care să ne gândim la ce înseamnă fiecare relație din viața noastră, fie că este vorba despre familie sau prieteni, cunoștințe sau colegi de serviciu sau, de ce nu, despre relația cu Dumnezeu.

De cele mai multe ori cădem în capcana „a ceea ce ar trebui să fie”, a ceea ce ne-am imagina că ar fi relațiile noastre comparându-le cu ceea ce credem că ar fi realitatea unei reviste, a unui site de modă sau de imaginea falsă a unei relații de cuplu urmărită pe social media.

Fii zilnic recunoscător pentru ceea ce ai – poți face acest lucru ca un exercițiu zilnic cu tine însuți, gândindu-te la ceea ce înveți din provocările cu care te întâlnești în viața ta, la oamenii din jurul tău cărora le mulțumești că există lângă tine (familie, prieteni, colegi de serviciu sau chiar străini care au însemnat ceva la un moment dat pentru tine), la momentele bune ale unei zile.

Fii conștient de micile lucruri care ți se întâmplă și recunoscător că ai ocazia să le experimentezi, să înveți lucruri noi despre tine. De asemenea, poți face acest exercițiu împreună cu partenerul sau copiii, împărtășindu-vă unii altora motivele pentru care (vă) sunteți recunoscători, creând astfel o conexiune reală între voi.

E în regulă să nu fii OK cu tine însuți, iar asta nu ține doar de sărbătorile de Crăciun. E OK să nu ai așteptări de la tine, să nu simți că trebuie să faci ceva, e OK să îți dai voie să te simți furios, trist, vinovat, rușinat. Ești în regulă dându-ți voie să te vezi și așa, să nu fii tot timpul „wonder woman” sau „superman”.

Cum ar fi dacă, în acest an, la împodobirea bradului, fiecare dintre noi ar însoți așezarea fiecărui glob sau decor din brad cu câteva cuvinte despre el însuși: „sunt o mamă bună”, „sunt un prieten devotat”, „am grijă de mine și de cei din jurul meu”, „îmi ascult copiii”, „sunt atentă la nevoile mele și ale partenerului meu”, cuvinte care să ne facă bine pe măsură ce le rostim în mintea noastră și cărora să le simțim prezența și forța ori de câte ori privim către bradul împodobit „cu noi înșine”.

Păstrează-ți rutinele, respectă tradițiile dacă îți dorești, continuă să îți faci planuri pe termen scurt și mediu – chiar dacă ele nu se vor îndeplini sută la sută, avem nevoie de ele pentru mintea noastră, care la rândul ei are nevoie să se conecteze la ceva concret, la ceva predictibil care să îi ofere siguranță.

Observă ce funcționează și ce nu funcționează în ceea ce faci, fă mai puțin din ceea ce îți provoacă disconfort și continuă sau amplifică ceea îți aduce plăcere.

Sărbătorile accentuează ideea de „împreună”, dar dacă te afli într-o relație care în prezent e toxică, disfuncțională, încearcă să ajungi la o înțelegere cu partenerul pentru a putea trece peste aceste zile. Încercați să vă conectați doar atât cât simte fiecare nevoia, comunicându-i acest lucru partenerului, pentru a nu crea și alte motive de discuții.

Dacă te-ai despărțit recent, nu sta tot timpul să te gândești „cum ar fi fost dacă?”. Implică-te în activități care să te scoată din șirul acesta de gânduri, întâlnește-te cu prieteni cu care poți vorbi despre alte lucruri, nu despre relația ta eșuată.

Asumă-ți singurătatea, motivele pentru care te-ai despărțit și nu încerca să reiei relația în această perioadă, pentru că la terminarea sărbătorilor s-ar putea să nu ți-o mai dorești.

Fă-ți propria listă cu lucrurile pe care le-ai făcut bine în acest an și pe care ai vrea să le continui. Într-un an dificil, cu multe schimbări și provocări către a fi flexibili, creativi, ne poate veni mai puțin la îndemână să vedem lucrurile pozitive care ni s-au întâmplat.

Dar, cu un pic de efort și de dorință de a ne schimba perspectiva, ne putem așterne pe hârtie despre: conexiunea mai reală pe care am avut-o cu oamenii din jurul nostru, atenția mai detaliată către noi înșine, am făcut lucruri noi pe care probabil că într-un alt context nu ni le-am fi dat voie să le experimentăm, am reușit să depășim din provocările exterioare, ale mediului, și interioare, ale trăirilor noastre, am dovedit că suntem rezilienți, am văzut că „e OK că pot, dar e OK ca, uneori, să nu mai pot”.

Fiecare dintre noi are cu siguranță o listă cu aceste lucruri – lăsați-o scrisă undeva unde o puteți vedea atunci când aveți de nevoie de un boost de pozitiv în viața voastră!

Cel mai nou articol Video:
Dr. Mihaela Chivu: soluții pentru bruxism