Yoga pentru copii sau cum să trăiești poveștile în mișcare

Dacă auzi prima oară de yoga pentru copii (kids yoga), te-ai putea gândi la niște ore de yoga create pentru „oameni mai mici”, eventual mai scurte și mai simple, fără termeni în sanscrită și fără stat prea mult în poziția lotus, în care cei mici ar muri de plictiseală.
26.10.2020 | Autor: Paula Rotaru
Yoga pentru copii sau cum să trăiești poveștile în mișcare

În realitate, orele de yoga pentru copii sunt o cu totul „altă mâncare de pește” (de fapt, sunt o mâncare cât o întreagă grădină zoologică la un loc), la care se adaugă muzică, baloane, jucării și diverse alte accesorii, în funcție de vârsta copiilor.

La bază, o ședință de yoga pentru copii (care ține 45 de minute pentru copii mai mici, de 5-8 ani, și 60 de minute pentru cei mai mari, de 9-12 ani) include o succesiune de posturi inspirate din elemente ale naturii – de la postura muntelui și a râului, până la cea a tigrului, iguanei sau cămilei -, prezentate de cele mai multe ori în cadrul unei povești.

Unii instructori aleg să combine partea de mișcare cu exerciții de mindfulness sau de exprimare creativă.

Bunăoară, o lecție la Yay Kids Yoga pentru copii de 12 ani se poate încheia cu 15 minute de  „scriere a unei scurte povești cu început dat”, în timp ce una pentru copii mai mici va include o practică de „mindful eating” (similară cu faimosul exercițiu al stafidei, practicat de adulții care vor o metodă scurtă și simplă de a reduce stresul).

Adina Scorțescu, practicantă de yoga de plăcere, dar și deținătoare de „patalama” kids yoga, mindfulness & creativity coach, ne spune care sunt beneficiile yoga pentru copii, pe toate planurile.

Adina Scorțescu | Credit foto: Andor Csorvasi

Yoga pentru copii: care sunt beneficiile?

La copii, la fel ca la adulți, posturile de yoga întrețin tonusul muscular, dezvoltă echilibrul și flexibilitatea.

Chiar dacă sunt jucăușe, cu denumiri simpatice, mișcările nu sunt simple și reprezintă frecvent o provocare, confirmată și de mamele care s-au ales cu febră musculară după ce au participat la oră, spune Adina.

La fel de importante sunt beneficiile mentale și emoționale: concentrarea, calmul, relaxarea, recunoașterea și exprimarea emoțiilor.

Un copil nu se află încă în poziția în care să fie asaltat de notificări de pe Facebook și Instagram, mesaje pe Whatsapp, telefoane și e-mailuri de birou. Dar nu mai e mult timp până când va ajunge acolo. Cel mai probabil, asta se va întâmpla mai repede decât ne-am aștepta, în contextul progresului noilor tehnologii și a școlii online impusă de pandemie. A face yoga, în joacă, de la o vârstă fragedă este pur și simplu o bază sănătoasă pentru o viață în care provocările vor fi atât de altfel, încât noi, adulții de acum, nici nu ni le putem imagina, adaugă Adina.

Cum se înțelege yoga cu religia?

Deși își are originile în Vede, cele mai vechi texte ale hinduismului (1900 î.e.n), yoga nu este o religie, ea putând fi practicată indiferent de tradițiile și convingerile religioase.

Deci părinții pot sta fără grijă, copiii lor nu se vor întoarce de la kids yoga îndoctrinați, într-o lume a lor, eventual recitând mantre în sanscrită. Cel mai probabil, se vor întoarce relaxați și satisfăcuți de ce au învățat nou, dornici să le arate și altora cum să stai într-un picior simțindu-te înalt ca un brad, cum să respiri în burtică (să vezi ce bine-ți prinde exercițiul ăsta și ca adult!), cum să saluți soarele și să înmagazinezi energia în rezervorul inimii, ca să-ți ajungă toată ziua, explică Adina.

Și pentru că trezitul de dimineață nu e tocmai pe placul piticilor, Adina oferă o mostră de exerciții simple inspirate din yoga și gimnastică, prin care putem transforma „morocănoșenia” din zorii zilei într-o activitate amuzantă și benefică pentru întregul organism.