Culori inspirate pentru un somn odihnitor

Corpul nostru reacţionează la culori. Cromoterapia joacă un rol însemnat în medicina tradiţională din India, China şi Grecia. Foarte mulţi oameni văd în culori nişte remedii ce acţionează subtil asupra corpului, în situaţii în care orice alt leac dă greş. Pereţii, aşternutul de pat, draperiile, podeaua etc. au un rol important. Iată cele mai plăcute şi armonioase combinaţii pentru dormitor.
Culori inspirate pentru un somn odihnitor

Corpul nostru reacţionează la culori. Cromoterapia joacă un rol însemnat în medicina tradiţională din India, China şi Grecia.
Foarte mulţi oameni văd în culori nişte remedii ce acţionează subtil asupra corpului, în situaţii în care orice alt leac dă greş. Pereţii, aşternutul de pat, draperiile, podeaua etc. au un rol important.  Iată cele mai plăcute şi armonioase combinaţii pentru dormitor.

Negrul – alungă surescitarea şi induce somnul, îmbiind organismul să se odihnească. Totuşi, pe durată lungă, poate să şi deprime, mai ales că e asociat cu tristeţea şi doliul. Dacă ai un temperament energic, poţi să-i foloseşti capacităţile de calmare în mici tuşe, dar nu e indicat să zugrăveşti pe de-a-ntregul pereţii dormitorului în negru.

Albastrul – este o culoare reconfortantă, inducând relaxarea fizică şi psihică. Destinde atmosfera şi e recunoscut pentru efectele sale sedative – o culoare ideală pentru dormitor. Bleumarinul se pare că are efecte şi mai puternic sedative, favorizând somnul profund. Turcoazul calmează şi reface organismul după un efort intelectual.

Verdele – aduce o energie de serenitate şi gânduri mai bune. Reconfortează şi relaxează, inducând un sentiment de linişte şi de împăcare, permiţând echilibrarea unor funcţii fiziologice şi favorizând o respiraţie lentă şi profundă. Verdele ajută să avem un somn reparator. Mai mult, el filtrează foarte bine lumina zorilor.

Violetul – are şi el efecte calmante, propice meditaţiei şi relaxării. Reduce angoasa, fobiile şi temerile. Este recunoscut pentru capacitatea lui de a vindeca insomniile. Foloseşte numeroasele nuanţe ale violetului – liliachiu, mov, magenta etc.

Albul – contrar părerilor obişnuite, se pare că deţine capacitatea de a dinamiza (yang). El stimulează neuronii şi este deci mai potrivit încăperilor unde avem îndeletniciri active (camera de zi sau bucătăria). Dacă ţii totuşi să îţi zugrăveşti dormitorul în alb, foloseşte-l în combinaţie cu alte culori.

Roşul – este foarte stimulativ. Nu este indicat să îţi zugrăveşti în roşu pereţii încăperii în care dormi. Totuşi, dată fiind acţiunea sa tonică, poţi include în dormitor un accent de roşu (o statuetă roşie a lui Buddha, o cutie de bijuterii etc.). e bine de ştiut că roşul are proprietăţi afrodiziace.

Rozul – înlătură stresul, pesimismul şi neliniştile. Cromoterapeuţii nu recomandă însă folosirea acestei culori într-un spaţiu de odihnă, deoarece rozul este totodată şi stimulativ, deşi mai puţin decât roşul. Camera roz a fetiţei e, aşadar, o adevărată crimă, din punctul de vedere al acestei terapii. Departe de a deveni modele de cuminţenie, fetiţele tind să se transforme în mici monştri hiperactivi!

Galbenul – alungă melancolia şi depresia. Este o culoare tonică, dar nu şi stimulatoare. Ea încurajează interacţiunile interumane şi comunicarea. Se recomandă celor care au tendinţa de a se închide în sine, de a deveni autişti imediat ce nu le merge bine. În dormitor, nu trebuie folosit însă numai galbenul. Îl poţi asocia, de pildă, cu albastru, verde sau violet.

Bine de ştiut – Începând de la vârsta de 20 de ani, cristalinul şi umoarea apoasă din ochi încep să se îngălbenească. Se pare că la 60 de ani ochiul filtrează mai mult sau mai puţin de 65% dintre undele albastre, ducând astfel la o carenţă în această bandă de lumină vizibilă. De aceea, poţi îmbogăţi în nuanţe de albastru lucrurile din mediul înconjurător.

Sursă: „Gata cu insomniile! Ghid practic pentru un somn sănătos”, www.humanitas.ro