Consumul de zahăr: cum şi de ce să renunţi

Să renunţi la zahăr este cea mai bună alegere pe care o poţi face. Iată câteva motive.
Consumul de zahăr: cum şi de ce să renunţi
FOTO: 123rf.com / Consumul de zahăr: cum şi de ce să renunţi
Dacă nu te-ai gândit vreodată că este cazul să renunţi la zahăr, iată o statistică de-a dreptul şocantă: în medie, o persoană consumă 22 de linguriţe de zahăr, sugerează Asociaţia Americană  a Inimii. Şi, deşi zahărul nu a fost niciodată considerat un aliment sănătos, noile studii insistă pe riscurile la care ne expunem în urma consumului, de la apariţia obezităţii, până la diabet şi boli de inimă. Să renunţi la zahăr nu este uşor, dar nici imposibil. Cu puţină ambiţie putem sta deoparte de tentaţii, dar ce facem cu faptul că zahărul stă ascuns în tot mai multe produse alimentare?

Zahărul şi pericolele cu care vine la pachet

Per linguriţă, zahărul conţine 16 calorii, ceea ce poate însemna foarte mult, mai ales că se regăseşte în numeroase alimente de pe rafturi, iar caloriile extra reprezintă o creştere a riscului obezităţii sau diabetului. În urma unui studiu din 2013 s-a descoperit că fiecare 150 de calorii de zahăr adăugat consumat este echivalentul unei doze de suc. Mai târziu, un studiu din 2014 arată că cu cât o persoană consumă mai mult zahăr, cu atât şansele de deces din cauza problemelor de inimă sunt mai mari. Să nu uităm de rolul pe care îl joacă zahărul în privinţa nivelului glicemic.

Alimente dulci pe care le poţi consuma

Zahărul se găseşte sub formă naturală în multe alimente. De exemplu, fructoza o putem găsi în fructe, iar lactoza în produsele lactate. Aceste sunt cele mai potrivite pentru a înlocui zahărul adăugat. Fructele conţin o cantitate mare de zahăr care poate fi consumată în proporţii corespunzătoare, datorită prezenţei fibrelor şi a altor nutrienţi. Astfel, aceşti nutrienţi ameliorează efectele dăunătoare ale zahărului.

Îndulcitorii artificiali nu sunt răspunsul

Dacă vrei să renunţi la zahăr, îndulcitorii artificiali nu sunt cea mai bună soluţie. Chiar dacă oferă un gust similar zahărului şi nu conţin calorii, atunci când sunt consumaţi nu satisfac în întregime pofta de dulce şi nu fac altceva decât să te facă să-ţi doreşti mai mult. În urma unui studiu din 2013, Trenduri în Endocrinologie şi Metabolism, s-a descoperit că în urma consumului unei doze de suc dietetic pe zi apar creşterea în greutate şi diabetul. Nu se ştie încă de ce îndulcitorii accentuează senzaţia de foame, dar ar putea avea legătură cu intensitatea gustului care este mai accentuată decând în cazul zahărului natural.

Renunţă la sucurile carbogazoase

Energizante, sucuri de fructe, ceaiuri şi alte băuturi dulci ascund cantităţi mari de zahăr adăugat. De exemplu, o doză de suc poate conţine până la 9 linguriţe de zahăr. Au mult mai multe calorii şi nu potolesc senzaţia de foame.

Alege aromele dulci naturale

Pentru a scăpa de pofta de dulce fără să mai consumi zahăr, înlocuieşte-l în cafea cu diferite condimente. Extractul de vanilie sau de scorţişoară pot di ao alegere ideală, la fel şi cerealele atunci când vrem să ronţăim ceva dulce. 
Cel mai nou articol Video: