Ce trebuie să faci pentru a avea plămâni puternici. Sfaturi importante în special pentru cei care au avut probleme

Dacă ai avut în trecut probleme cu plămânii, cum ar fi pneumonia, este bine să ţii cont de anumite sfaturi, ca să eviţi complicaţiile date de COVID-19.
23.03.2020 | Autor: Paula Rotaru
Ce trebuie să faci pentru a avea plămâni puternici. Sfaturi importante în special pentru cei care au avut probleme
2. Privarea de oxigen Organismul tău are nevoie suficient oxigen pentru a funcţiona corect. Cu toate acestea, în cazul în care nu există suficient oxigen, extremităţile sunt de multe ori cele afectate. Nuanţa violet a unghiilor reprezintă un tip de cianoză cauzat de existenţa unui nivel scăzut de oxigen care circulă în globulele roşii din sânge. De aceea, starea unghiilor tale poate fi un semn de probleme de sănătate legate de privarea de oxigen, cum ar fi emfizemul pulmonar, pneumonie, astm, sau hemoglobina scazută.

Infecţia cu noul coronavirus este deosebit de periculoasă pentru persoanele cu afecţiuni pulmonare preexistente, dar există şi alte categorii expuse riscului de infecţie. Dacă ai avut în trecut probleme cu plămânii, cum ar fi pneumonia, este bine să ţii cont de anumite sfaturi pentru a-ţi menţine sănătatea acestor organe. Odată ce te-ai recuperat după un episod de pneumonie, funcţia pulmonară se recuperează mai greu şi trebuie să iei anumite măsuri.

Vezi mai jos ce trebuie să faci pentru a avea plămâni puternici!

Exerciţii de respiraţie pentru plămâni sănătoşi

Pentru a-ţi îmbunătăţi funcţia pulmonară, este recomandat să faci zilnic exerciţii de respiraţie. Acestea pot consta în:

  • respiraţie profundă: stai în şezut, în poziţia turceşte, cu mâinile pe talie. Inspiră cât de mult aer poţi, ţine-ţi respiraţia pentru 5 secunde, apoi expiră lent. Se recomandă ca acest exerciţiu să fie făcut timp de 10 minute, în 3-4 şedinţe pe parcursul întregii zile.
  • inspiră pe nas timp de 3 secunde, apoi expiră lent prin buzele ţuguiate, uşor întredeschise, timp de aproximativ 6 secunde. 
  • respiraţie diafragmatică: aşază-te confortabil pe spate, pe un covor, o saltea sau pe pat, apoi ţine genunchii îndoiţi, îndreptaţi în sus, o mână pe piept şi alta pe abdomen. Inspiră (3 secunde) şi expiră (6 secunde) profund timp de 1-2 minute, concentrându-te pe zona abdominală, dar nu ţine gura larg deschisă.
  • exerciţii de respiraţie cu simulare a tusei: plasează palmele pe piept şi simulează tusea sub formă de serii scurte de 3-5 respiraţii.

Schimbări în stilul de viaţă pentru menţinerea sănătăţii plămânilor

Pentru a avea plămâni sănătoşi, pe deplin funcţionali, este esenţial să faci anumite modificări în stilul de viaţă. Asta înseamnă:
renunţarea la fumat

  • consumul crescut de lichide (cel puţin 8 pahare de apă pe zi)
  • exerciţiile fizice zilnice (mers pe jos, înot, jogging, ciclism etc.)
  • alimentaţia sănătoasă, bogată în vitaminele A, B, C, D, E, acid folic, fier, zinc, seleniu, care întăreşte sistemul imunitar şi te protejează de infecţii, aşa cum este pneumonia
  • respectarea tratamentului indicat de medic – dacă ţi-au fost recomandate antibiotice, ia-le exact aşa cum ai fost îndrumat, în doza potrivită şi pe perioada menţionată, chiar dacă, aparent, te simţi mai bine

Prevenirea recidivelor de natură pulmonară

Pentru a reduce riscul de recidive în ceea ce priveşte afecţiunile pulmonare, ţine cont de următoarele sfaturi: