Astenia prelungită şi răceala pot ascunde oboseala cronică

Deşi această boală este încă în curs de cercetare, studiile arată că în lunile reci, în care apar răcelile, cresc şi cazurile de S.O.C. Oboseala cronică prelungită este favorizată de alimentaţia deficitară în nutrienţi, de stres, infecţii virale şi fond imunitar slăbit.
Autor: Paula Rotaru
Astenia prelungită şi răceala pot ascunde oboseala cronică

Specialiştii atrag atenţia că toamna şi la începutul iernii sunt diagnosticate cele mai multe cazuri cu Sindrom de Oboseală Cronică (S.O.C.).

Deşi această boală este încă în curs de cercetare, studiile arată că în lunile reci, în care apar răcelile, cresc şi cazurile de S.O.C.
Oboseala cronică prelungită este favorizată de alimentaţia deficitară în nutrienţi, de stres, infecţii virale şi fond imunitar slăbit.

Sindromul de Oboseală Cronică – simptome

Sindromul de Oboseală Cronică este o afecţiune caracterizată prin oboseală intensă, ce persistă mai mult de 6 luni, dificultăţi de concentrare, tulburări de memorie, insomnie, migrene, depresie sau alergii. 

Manifestările sunt similare asteniei, afecţiune prezentă în această perioadă sub forma asteniei de toamnă.

Sindromul de Oboseală Cronică – cauze

În contextul stilului modern de viaţă, în care tot mai mulţi oameni au o alimentaţie dezechilibrată, săracă în nutrienţi, petrec multe ore la birou şi nu practică sport, specialiştii trag un semnal de alarmă pentru luarea unor măsuri care să reducă riscul instalării sindromului de oboseală cronică.

Cercetările din ultimii 20 de ani  arată că deficienţa de nutrienţi din organism  este una dintre cauzele afecţiunii.
Alte cauze pot fi stresul, sistemul imunitar slăbit sau infecţiile.

Sindromul de Oboseală Cronică – statistici

S.O.C. afectează de 4 ori mai multe femei decât bărbaţi  şi apare de obicei la adulţii cu vârste între 20 şi 50 de ani. Cu toate acestea, boala poate apărea la orice vârstă, chiar şi în rândul adolescenţilor. 
Doar 20% dintre cei care suferă de S.O.C.  ajung să fie diagnosticaţi de medic, din cauza simptomelor care pot fi confundate cu alte afecţiuni precum astenie prelungită, depresie şi altele.

“În România, prevalenţa sindromului de oboseală cronică este estimată la 41.094 persoane (din întreaga populaţie) , dacă extrapolăm singurele date disponibile internaţional, ca reper. În SUA sunt 4 milioane de oameni afectaţi de S.O.C.  şi multe alte cazuri nediagnosticate, iar în Marea Britanie sunt un sfert de milion, ceea ce aduce această afecţiune în atenţia tuturor cercetătorilor din întreaga lume, mai ales că factorii favorizanţi arată că este o boală a omului modern”, declară Ionuţ Băcanu, Director Medical Secom®.

Statisticile internaţionale arată că prevalenţa globală a bolii este estimată la 2.6% , în timp ce în Europa sunt peste 1.200.000 de pacienţi diagnosticaţi cu S.O.C. ,
Mai mult, din cauza simptomelor care pot deveni invalidante, 50% din cei afectaţi de S.O.C. nu îşi pot continua activitatea profesională, în timp ce 40% reuşesc să continue să lucreze, însă doar cu jumătate de normă.  

Sindromul de Oboseală Cronică – prevenţie şi tratament

Sindromul de Oboseală Cronică se tratează cu condiţia absolut necesară de ţinere sub control a simptomelor.

“Specialiştii din întreaga lume recomandă îmbunătăţirea stilului de viaţă. În ziua de azi, alimentaţia incorectă este tot mai răspândită, iar asta duce la un deficit de nutrienţi care afectează metabolismul energetic. Micro-nutrienţii sunt responsabili de producţia de energie la nivel celular, iar studiile arată că lipsa lor este una dintre cauzele S.O.C. Astăzi, există soluţii moderne care conţin chiar şi 133 de nutrienţi esenţiali în aceeaşi formulă, formule complexe care ajută la menţinerea nivelului optim de energie şi imunitate,” adaugă Ionuţ Băcanu. 

Mai ales în această perioadă rece, când organismul e mai vulnerabil, specialiştii recomandă populaţiei o dietă echilibrată, susţinută de un aport de suplimente nutritive cu formule complexe care să acopere toţi micronutrienţii esenţiali pentru menţinerea nivelului de energie şi imunitate.

Pe lângă corectarea alimentaţiei, alte sfaturi includ adoptarea unui program cu exerciţii de relaxare, masajul şi practicarea exerciţiilor fizice de cel puţin 2 ori pe săptămână, pentru îmbunătăţirea calităţii somnului.