Sport acasă, dar cu prudență, altfel riscați probleme grave la gleznă, genunchi sau umăr! Recomandările medicului ortoped

15.12.2020 | Paula Rotaru
Sport acasă, dar cu prudență, altfel riscați probleme grave la gleznă, genunchi sau umăr! Recomandările medicului ortoped

Lunile de pandemie, restricțiile impuse în sălile de sport, vremea ploioasă și frigul au crescut exponențial procentul românilor care practică sporturile de întreținere acasă, ceea ce implică riscuri care însă pot fi prevenite.

Dr. Ion Bogdan Codorean, medic ortoped specializat în traumatologie sportivă, trage un semnal de alarmă în legătură cu accidentările grave care pot apărea în urma practicării sportului la domiciliu.

Este foarte important să facem sport și în această perioadă, însă nu trebuie să uităm de câteva reguli de bază în practicarea exercițiilor fizice, mai ales că numărul accidentărilor petrecute în casă a crescut în ultimele luni. Incidentele din timpul partidelor de fotbal, de baschet sau de tenis s-au mutat pe salteaua de sport de acasă, în timpul exercițiilor cu gantere, cu elastic sau cu coarda de sărit, semnalează medicul.

Entorsele de gleznă, în topul accidentărilor la domiciliu

Cele mai frecvente accidentări în urma sportului făcut acasă sunt la gleznă, umăr și genunchi, iar cele mai des întâlnite sunt entorsele de gleznă.

În topul accidentarilor sunt entorsele de gleznă care netratate corespunzător, adică în cabinetul medicului ortoped, pot deriva în instabilitate de gleznă pe viață şi mai târziu se poate ajunge la artroză. Tot la gleznă pot apărea, în urma practicării sportului, fără încălzire in prealabil si fără atenție sporită la mișcări, rupturile de tendon ahilean sau tendinitele ahileane care trebuie tratate cu seriozitate, pentru că pot avea urmări grave, avertizează dr. Ion Bogdan Codorean.

Atenție la genuflexiuni și săritul corzii, riscante pentru genunchi!

Unele dintre exercițiile de bază în programul de mișcare al fiecărui practicant de sport acasă sunt genuflexiunile și săritul corzii care, pe cât par de inofensive, pe atât sunt de riscante pentru genunchi dacă nu sunt executate corect.

Fără atenție și fără îndrumarea unui specialist, banalele genuflexiuni, fandări sau sărituri de coardă pot duce la rupturi de menisc, rupturi de ligamente sau la agravarea unor leziuni preexistente la genunchi care pot ajunge, dacă sunt grave, la tratare doar prin intervenție chirurgicală, semnalează medicul ortoped.

Sport acasă, dar cu prudență, altfel riscați probleme grave la gleznă, genunchi sau umăr! Recomandările medicului ortoped Ion Bogdan Codorean

Durerea de umăr poate fi cauzată de executarea greșită a exercițiilor

Ridicările de gantere sau exercițiile cu elasticul pot duce și ele la accidentări la nivelului umărului.

Pot fi două variante de cauze ale apariției problemelor la umăr în urma practicării sportului acasă. Ori este vorba de probleme preexistente și netratate, agravate de o mișcare greșită, cum ar fi calcificările, rupturile de coafă rotatorie, tendinitele sau sindromul de impingement, ori este vorba despre leziuni acute noi, precum întinderile de ligament sau rupturile de tendoane la nivelul umărului, subliniază medicul ortoped.

Durerile de umăr generate de mișcări incorecte sunt extrem de neplăcute și de periculoase și pot avea urmări grave precum imobilizarea umărului sau durerea permanentă ce sporește noaptea până când devine insuportabilă.

Am avut nenumărați pacienți care m-au sunat în toiul nopții, să-mi spună că trebuie să-i ajut cumva, pentru că nu mai suportă durerile de umăr și nu reușesc să se odihnească nopți la rândul, spune dr. Codorean.

Indiferent de cauze, rezolvarea cea mai sigură, eficientă și țintită este în cabinetul ortopedic unde, în funcție de rezultatul investigațiilor, se stabilește tratamentul.

Tratamentul poate consta în medicamente, infiltrații, recuperare sau intervenție chirurgicală. Bicicleta de interior este cel mai puțin riscantă pentru oase și cel mai eficient tip de mișcare care se poate face acasă, adaugă medicul.

Nu vă „lăcomiți” făcând serii de câte 20 de exerciții

Medicul are și câteva recomandări de bază ce micșorează riscurile de apariție a accidentărilor la umăr, gleznă sau genunchi, pentru toți practicanții de sport, indiferent că el este făcut la sală, acasă, sub îndrumare de specialitate sau nu.

Este obligatorie încălzirea timp de 10 minute înaintea practicării oricărui tip de mișcare. În plus, eu recomand creșterea treptată, progresivă, a greutăților sau a numărului de exerciții executate în fiecare serie propusă. Dacă nu ați mai făcut sport de mult, nu luați ganterele de 5 kilograme de la prima ședință și nu vă lăcomiți făcând serii de câte 20 de exerciții, afirmă dr. Codorean.

Pentru oase, pentru mușchi, pentru sănătate și pentru starea de bine de după sport este mult mai bine să începeți cu gantere mici și serii scurte cu repetări puține care vă vor permite, în timp, să vă creșteți potențialul sportiv.

Toți cei care suferă traumatisme de orice fel în urma sportului nu trebuie să amâne vizita de ortoped, pentru că problemele se pot agrava!

Dr. Ion Bogdan Codorean, medic ortoped specializat în traumatologie sportivă

Mai multe detalii despre problemele și soluțiile ortopedice in cazul practicării sportului de orice fel, dar și recomandări și sfaturi pentru cei interesați se pot găsi pe pagina oficială de Facebook  https://www.facebook.com/dr.codorean/

Recomandări:
Fesierii: cum să îi definești fără să faci genuflexiuni
Fesierii: cum să îi definești fără să faci genuflexiuni
Cum a fost prima lecție de canoe
Cum a fost prima lecție de canoe