Ulei de măsline: potențiale riscuri în urma consumului în exces

Există mai multe tipuri de ulei de măsline, iar fiecare dintre ele are valori nutriționale diferite, culori, gust și miros, în funcție de procesul de producție.
28.11.2021
Ulei de măsline: potențiale riscuri în urma consumului în exces
Foto: pexels

Uleiul de măsline este un lichid care se obține din măsline sub diferite forme. Așadar, există mai multe tipuri de ulei de măsline, iar fiecare dintre ele are valori nutriționale diferite, culori, gust și miros, în funcție de procesul de producție. În general, acest lichid este obținut prin presarea măslinelor pentru a separa pulpa de ulei, iar mai apoi trece în prin procesul de rafinare în care se folosesc căldura sau anumite substanțe pentru a crea un ulei de calitate. Așadar, uleiul nerafinat sau extra-virgin conține cei mai mulți nutrienți și are cele mai multe beneficii pentru sănătate.

Potențiale riscuri dacă folosești ulei de măsline în exces

În general, nu există riscuri majore asociate uleiului de măsline, cu excepția problemelor de absorbție a grăsimilor. Asta înseamnă că organismul tău nu este capabil că digere grăsimile corespunzător, rezultând steatoreea, care apare atunci când consumi alimente grase. Potențialele cauze ale acestei afecțiuni pot include bolile de ficat, creșterea bacteriană în intestinul subțire sau boala pancreatică. În această situație trebuie să faci o vizită la cabinetul medicului pentru a determina care este cauza și cât ulei de măsline poți consuma.

Tipuri de ulei de măsline

Atunci când mergem la supermarket, rafturile magazinelor găzduiesc mai multe tipuri de ulei de măsline. Cea mai bună opțiune depinde de ceea ce cauți: ca gust, miros, culoare sau valori nutriționale, dar și cum plănuiești să-l folosești.

Uleiul de măsline extra-virgin

Uleiul de măsline extra-virgin este un ulei nerafinat și produs din măsline pure, presate la rece. Asta înseamnă că nu au fost expuse substanțelor chimice sau căldurii în timpul procesării, rezultând un ulei mult mai nutritiv și aromat, dar și cu o culoare mai închisă. De asemenea, acest tip de ulei arde la o temperatură mai mică fațp de alte tipuri datorită naturii sale, iar ca metode de preparare, ideal ar fi să îl folosești în preparate care nu necesită temperaturi înalte. Așadar, uleiul de măsline extra-virgin este o alegere ideală pentru rețetele care nu necesită gătire sau pentru dressing-uri.

Uleiul de măsline rafinat

Această versiune implică presarea măslinelor pentru a obține uleiul, iar mai apoi se trece prin procesul de încălzire sau folosire a substanțelor chimice. Astfel, rezultă o calitate mai mică fără un gust, miros sau culoare distinctive. Procesul prin care trece reduce și prezența vitaminelor și polifenolilor, iar pentru că are un gust neutru este ideal pentru rețete preparate la cuptor.

Uleiul de măsline pur

Nu lăsa cuvântul „pur” să te păcălească. Nu este vorba de o calitate superioară. În realitate, uleiul de măsline pur este un amestec între uleiul presat la rece și cel rafinat. Astfel, se obține un lichid mai deschis și cu un gust neutru față de uleiul de măsline extra-virgin. De asemenea, se gătește mult mai ușor cu el, având un punct de ardere mai ridicat.

Alexandra Necsoiu
Alexandra Necsoiu

ALEXANDRA NECŞOIU, Web-Editor, alexandra.necsoiu@m.ro

Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi deţine o diplomă de master în Producţie Multimedia şi Audio-Video. Iubeşte să ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Dr. Alina Gheorghe: importanța consultului oftalmologic la copii