Reguli pentru o alimentaţie corectă. Recomandările alimentare ale Societăţii germane pentru nutriţie

Necesarul de substanţe nutritive este definit separat pentru fiecare grup al populaţiei ( copii, adulţi, femei însărcinate. Pentru substanţelele esenţiale (care nu pot fi produse de către organism, de ex vitamine sau minerale) se stabileşte un necesar minim, astfel încât să nu apară carenţe.
Reguli pentru o alimentaţie corectă. Recomandările alimentare ale Societăţii germane pentru nutriţie

Necesarul de substanţe nutritive este definit separat pentru fiecare grup al populaţiei (copii, adulţi, femei însărcinate).

Pentru substanţelele esenţiale (care nu pot fi produse de către organism, de ex. vitamine sau minerale) se stabileşte un necesar minim, astfel încât să nu apară carenţe. Drept instructiuni pentru populaţie, Societatea germană pentru nutriţie (DGE) a elaborat 10 reguli pentru o alimentaţie corectă.

Alimente şi recomandări de consum

Grupa 1: cereale, produse din cereale şi cartofi / Zilnic 5-7 felii de pâine, circa 200-350 de g, 1 porţie orez sau paste (crude circa 75-90 g, fierte 220- 270 g) sau 1 porţie cartofi ( circa 250-300 g=4-5 mijlocii)

Grupa 2: legume şi leguminoase /Zilnic minim 1 porţie legume (circa 200 g) şi 1 porţie salată (circa 75 de g)

Grupa 3: fructe/ Zilnic minim 1-2 bucăţi sau 1-2 porţii fructe (circa 200- 250 g)

Grupa 4: băuturi / Zilnic 1 l- 2l lichid ( apă, ceai cafea, sucuri de fructe diluate, sucuri de legume);

Grupa 5: lapte şi produse lactate / Zilnic 1/4 lapte degresat şi 2 felii de brânză (a câte 30 de g);

Grupa 6: peşte, carne şi ouă /Săptămânal 1-2 porţii peşte oceanic ( a câte 150 g), maxim 2-3 ori pe săptămână 1 porţie carne ( max. 150g) şi mezeluri , săptămânal doar 3 ouă

Grupa 7: grăsimi şi uleiuri (unt, margarină vegetală sau ulei vegetal)/ Zilnic maxim 40 g grăsime pentru gătit sau pentru întins pe pâine, de ex 2 linguri unt sau margarină şi 1 lingură ulei vegetal superior

Cercul alimentelor

Corpul are nevoie zilnic de anumite cantităţi de substanţe nutritive (albumină, grăsime, carbohidraţi, vitamine, minerale, apă şi fibre). Niciun aliment nu conţine toate aceste substanţe, cu excepţia laptelui matern. De aceea, omul trebuie să îşi compună alimentaţia în mod conştient, dacă vrea să se alimenteze sănătos.

Cercul alimentelor furnizează un punct de plecare pentru o alimentaţie simplă şi echilibrată cu acoperirea optimă a necesarului.

Dacă se consumă zilnic suficiente alimente din grupele 1-5, în schimb alimentele din grupele 6-7 doar în cantităţi mici, se respectă recomandările DGE pentru o alimentaţie sănătoasă. Cu ajutorul acestora se poate compune un plan de nutriţie echilibrat. Cercul alimentelor este completat de 10 reguli care nu trebuie înţelese ca legi sau interdicţii, ci de asemenea ca recomandări.

Regula 1- multilateral, dar nu prea mult.

Urmăreşte obţinerea unui bilanţ echilibrat de sustanţe nutritive şi energetice. În cazul mâncării prea grase şi prea bogate în zahăr şi consum mare de alcool, nu poate fi respectat echilibrul energetic. Drept urmare, oasele şi metabolismul pot fi suprasolicitate. DGE oferă privitor la această regulă sfaturi pentru controlul greutăţii, ca de ex, cântărirea sistematică, alimentaţia echilibrată caloric şi mişcare suficientă.

Regula 2 Mai puţină grăsime şi alimente bogate în grăsimi

Indică legătura dintre o cantitate prea mare de grăsimi alimentare şi valorile crescute de grăsime din sânge. Se recomandă consumul de maxim 80 de grame de grăsime pe zi, dintre care maxim 40 g sub formă de grăsime de uns pe pâine sau de gătit şi maxim 30- 40 g sub forma grăsimilor ascunse (mezeluri, carne, patiserie etc.)

Regula 3 Condimentat, dar nu sărat

Indică legătura dintre consumul crescut de sare de bucătărie şi hipertensiune arterială. DGE recomandă un aport de sare de 5-7 g pe zi. În loc de prea multă sare, e de preferat consumul crescut de verdeţuri şi condimente.

Regula 4 -Puţine dulciuri

Arată efectul nociv al consumului ridicat de zahăr ( carii, supraponderabilitate, lipsa substanţelor nutritive şi fluctuaţii ale nivelului de zahăr din sânge). Se recomandă limitarea  consumului de alimente bogate în zahar ( de ex. dulciuri sau prăjituri) şi băuturi dulci (de ex. limonade şi băuturi pe bază de suc de fructe)

Regula 5- Mai multe produse din cereale integrale

Se referă la o alimentaţie bogată în fibre şi astfel cu conţinut ridicat de vitamine şi minerale. Se recomandă consumul zilnic de produse pe bază de cereale integrale, musli sau orez nedecorticat

Regula 6 Fructe şi legume din plin

Pune aceste alimente în centrul alimentaţiei. Zilnic, se consumă fructe proaspete, legume crude şi salată.

Regula 7--Mai puţină albumină animală

DGE recomandă maximum de 2-3 ori pe săptămâna porţii mici de carne şi mezeluri, maxim 3 ouă pe săptâmână, în schimb mai des lapte şi produse lactate în combinaţie cu albumina vegetală din cartofi, cereale şi leguminoase. Peşte oceanic se recomandă de 1-2 ori pe săptămână.

Regula 8- Băutul raţional

Se recomandă consumul a minim 1, 5 – 2 L lichide distribuite pe parcursul zilei. Alcoolul nu trebuie băut pentru potolirea setei.

Regula 9–Mese mici şi dese

Se recomandă cel puţin 5 mese pe zi. Astfel, organismul este performant întreaga zi.

Regula 10–Gustus şi preparat astfel încât să nu se distrugă substanţele nutritive

Atrage atenţia asupra faptului că prin anumite moduri de preparare (fierberea în puţină apă, prepararea la aburi etc) se menţin substanţele nutritive valoroase, precum şi gustul propriu al alimentelor.

 
Sursa: Atlasul de nutriţie, autori Gaby Schwenk – Hauber şi Michael Schwenk, editura RAO.