Fructe care balonează – sunt sănătoase, dar provoacă gaze intestinale

17.05.2021 | Paula Rotaru
Fructe care balonează – sunt sănătoase, dar provoacă gaze intestinale
Sursa foto: Shutterstock

Sunt anumite fructe care balonează, dar asta nu înseamnă că trebuie să le eviți. Printre ele se numără merele, perele, strugurii, prunele uscate, dar nu numai. Pentru că sunt foarte sănătoase, dar au acest efect mai puțin plăcut, și anume de a cauza balonare, soluția este să le consumi în cantități moderate și doar la anumite ore din zi. 

Descoperă mai jos lista de fructe care balonează, dar și cum le poți consuma pentru a preveni acest efect.

Fructe care balonează

Fructele conțin fructoză și sorbitol, substanțe care pot provoca balonare și gaze intestinale. De asemenea, sunt bogate în fibre benefice pentru sănătatea tractului intestinal, dar care pot fi greu de digerat și favorizează umflarea abdomenului.

Mere

Aceste fructe care balonează sunt, de fapt, cele mai indicate în alimentația sănătoasă. Merele sunt bogate în antioxidanți, fibre, minerale și vitamine. Dar conțin și multă fructoză, motiv pentru care pot fi destul de greu de digerat.

Dacă te confrunți cu balonare după ce mănânci mere, încearcă să limitezi cantitatea de fruct – în loc de un măr întreg, mănâncă jumătate. Și neapărat mestecă-l încet!

Pere

Sunt bogate în pectină, un tip de fibre solubile care ajută la scăderea colesterolului și mențin senzația de sațietate. Totuși, conțin și sorbitol, un tip de zahăr natural care este absorbit mai lent în intestinul subțire. În consecință, după consumul de pere pot apărea simptome precum balonare, gaze și crampe abdominale.

Soluția în acest caz este fie să eviți perele – lucru nerecomandat, pentru că au numeroase beneficii –, fie să le consumi în cantitate mai mică ori să faci puțină mișcare ulterior, pentru a preveni balonarea.

Cireșe, struguri, mango, ananas

Aceste fructe delicioase conțin, din păcate, foarte mult zahăr. La fel ca în cazul perelor, acest tip de zahăr conținut de cireșe, struguri, mango sau ananas este mai greu absorbit la nivel intestinal și provoacă balonare.

Cel mai bun mod de a ajuta corpul să digere complet zahărul este să mesteci foarte bine aceste fructe și să nu exagerezi cu cantitățile. De preferat să le consumi în timpul zilei, nu seara! Și la distanță de 1-2 ore față de mesele principale.

Prune uscate, stafide, caise confiate

Fructele uscate sunt benefice pentru tranzitul intestinal, ameliorând constipația. Însă pot avea totodată și un efect mai puțin plăcut, din cauza cantității mari de fibre și zahăr – balonează!

Bacteriile din intestin „adoră” să se hrănească cu aceste substanțe. Problema este că zahărul și fibrele incomplet digerate fermentează și produc gaze intestinale și balonare.

Când te răsfeți cu prune uscate, stafide sau caise confiate, asigură-te că bei și o cantitate rezonabilă de apă. Asta ajută la motilitatea intestinală și eliminarea balonării.

De ajutor poate fi și un supliment cu probiotice, care ajută bacteriile să își îndeplinească mai cu spor funcția.