Dieta în funcţie de ADN – pro şi contra

Una dintre cele mai complexe descoperiri în domeniul nutriţiei şi slăbitului este, cu siguranţă, dieta bazată pe ADN. Pe cât de ştiinţifică şi complicată pare, pe atât de sigură am putea fi tentaţi să credem că este.
Dieta în funcţie de ADN - pro şi contra

Una dintre cele mai complexe descoperiri în domeniul nutriţiei şi slăbitului este, cu siguranţă, dieta bazată pe ADN. Pe cât de ştiinţifică şi complicată pare, pe atât de sigură am putea fi tentaţi să  credem că este.

Să fie adevărat?
Cu o rată a obezităţii în continuă creştere în întreaga lume şi cu zeci de diete care apar precum ciupercile după ploaie punând mai degrabă în pericol sănătatea oamenilor în loc să-i ajute să-şi recapete supleţea, oamenii de ştiinţă sunt în continuă mişcare pentru a descoperi planuri alimentare cu adevărat eficiente.

Aşa se face că după după câţiva ani în care U.S. Department of Energy şi National Institutes of Health au demarat Proiectul Genomului Uman (1990), identificând aproape toate genele ADN-ului nostru, s-a trecut mai departe la un nou proiect şi anume studierea modului în care alimentele pe care le consumăm afectează modul de exprimare a genelor şi cum ne influenţează acestea metabolismul.

Iar astăzi, în întreaga lume există câteva companii care folosesc aceste descoperi pentru a stabili diete pe baza ADN-ului clienţilor disperaţi să scape de kilogramele în plus. Practic, persoanele care nu reuşesc să slăbească pe nici o cale, ar mai avea o şansă şi anume urmarea unei diete care ţine cont de particularităţile lor până la ultimul detaliu. Sau până la ultima genă.

Cum funcţionează?

Dacă sunteţi interesaţi, comandaţi un kit de testare genetică la domiciliu de la o companie specializată, cum ar fi Interleukin Genetics sau DNAlysis şi apoi vă puneţi pe treabă. Cu ajutorul unui tampon pe care îl găsiţi în interiorul kitului vă frecaţi uşor obrajii pentru a colecta o mostră de ADN, iar apoi trimiteţi mostra înapoi la compania care v-a furnizat materialul.

Specialiştii efectuează o analiză a celulelor prelevate, urmărind în special acele gene despre care s-a demonstrat că au legătură cu greutatea şi cu metabolismul, iar în decurs de o săptămână vă trimit acasă rezultatele împreună cu o dietă adaptată organismului vostru. Aceasta se presupune a fi foarte eficientă, având în vedere că este formulată în funcţie de particularităţie fiecăruia.

Pro dieta ADN: în 2010, cercetătorii de la Stanford Univeristy, Statele Unite, au supus testelor un grup de 133 de femei supraponderale aflate la dietă, şi au observat că predispoziţia genetică este importantă într-un astfel de demers.

Concluzia lor a fost că femeile predispuse genetic la a beneficia de pe urma unul plan alimentar sărac în carbohidraţi au reuşit să slăbească de 2,5 ori mai mult decât cele care nu aveau aceeaşi predispoziţie genetică, dar au urmat aceeaşi dietă. Aceleaşi teorie s-a putut aplica şi în cazul femeilor predispuse sau nu la a slăbi cu ajutorul dietelor sărace în grăsimi.

Contra dieta ADN: Unii specialişti susţin că este imposibil pentru o companie specializată în stabilirea unor astfel de diete să analizeze absolut toate genele asociate cu slăbirea provenind de la o singură persoană.

Mai susţin, de asemenea, că în vreme ce cercetările în domeniul genetic au ajuns departe în ceea ce priveşte stabilirea conexiunilor cu anumite maladii, însă în domeniul nutriţional mai este nevoie de studiu.

Elena Nistor