Dieta, sportul şi greutatea corporală: cum pot creşte durata de viaţă cu un deceniu

Cei mai importanţi cinci factori pot creşte durata de viaţă cu cel puţin un deceniu, arată un nou studiu.
13.01.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Dieta, sportul şi greutatea corporală: cum pot creşte durata de viaţă cu un deceniu
FOTO: pexels.com / Dieta, sportul şi greutatea corporală: cum pot creşte durata de viaţă cu un deceniu
Cercetătorii sunt de părere că obiceiurile de viaţă sănătoase ne pot prelungi durata de viaţă cu până la un deceniu, după ce au identificat cinci factori de stil de viaţă extrem de importanţi, inclusiv dieta, sportul şi menţinerea unei greutăţi moderate.
 
Experţii sunt de părere că două dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le evităm pentru o viaţă de lungă durată sunt fumatul şi creşterea în greutate sau obezitatea, după ce recent s-a publicat un nou studiu care concluzionează că toţi aceşti factori pot scădea şansele de a duce o viaţă lungă fără boli cronice.
 
De-a lungul anilor s-au făcut numeroase cercetări în privinţa alegerilor de stil de viaţă, ca fumatul, activitatea fizică, obiceiurile de consum de alcool, controlul greutăţii şi dieta, care afectează durata de viaţă şi duc la apariţia bolilor cronice. Acum, în urma altor studii s-a dorit să se descopere ce impact are un amestec de factor asupra unei vieţi lipsite de boli.
 
”Am vrut să vedem  dacă atunci când urmăm o dietă sănătoasă şi facem sport se poate prelungi durata de viaţă, nu doar calitatea ei, dar şi dacă putem duce o viaţă lipsită de boli cronice precum cancer, boli cardiovasculare şi diabet”, a explicat Dr. Frank Hu, profesor al Universităţii Harvard T.H. Chan School  of Public Health din Massachusetts şi autor al studiului.

5 factori cruciali pentru sănătate

Cercetătorii au examinat datele obţinute de la aproximativ 73.000 de asistente din Statele Unite, înregistrate pentru acest studiu şi aproximativ 40.000 de profesionişti în sănătate de sex masculin. Participanţii la studiu nu aveau cancer, boli cardiovasculare sau diabet, dar timp de 20 de ani au fost monitorizaţi şi diagnosticaţi cu aceste boli cronice. Cercetătorii au ajustat mai apoi datele în funcţie de vârstă, etnie, istoric medical al familiei şi alte considerente.  Factorii cu un risc scăzut care au fost folosiţi pentru calcularea datelor participanţilor către un stil de viaţă sănătos includ:
  • n-au fumat niciodată
  • sunt activi zilnic cel puţin 30 de minute pe zi
  • consumă alcool cu moderaţie
  • menţin o greutate moderată (un BMI mai mic de 25)
  • urmează diete de calitate
 
Astfel, în urma stabilirii acestor factori, s-a calculat scorul final, de la 0 la 5. Cu cât scorul era mai mare, cu atât indica un stil de viaţă sănătos.

Creşterea duratei de viaţă

O viaţă lipsită de cancer, boli de inimă şi diabet la vârsta de 50 de ani era prelungită cu 24 de ani în cazul femeilor care au urmat factorii cu risc scăzut, iar în cazul femeilor care au adoptat patru sau cinci factori, s-a ajuns la 34 de ani.
 
”În timp ce hipertensiune este principala cauză de deces în întreaga lume, numeroase schimbări ale stilului de viaţă, precum o dietă mai bună şi exerciţiile fizice, pot afecta acest diagnostic”, explică unul dintre cercetători.

Dieta este esenţială

Unul dintre cei mai importanţi factori în stilul de viaţă ţine de selecţia alimentelor pe care le consumăm.
 
Alimentele bogate în fibre au fost studiate în profunzime pentru beneficiile pe care le aduc în privinţa sănătăţii cardiovasculare, inclusiv a reglării tensiunii”, explică Shelly Wood, medic la Centrul de Medicină Santa Clara Valley, din California.
 
Specialistul menţionează că este vorba de alimente din grâu întreg, fructe şi legume. În plus, leguminoasele precum fasolea, lintea şi mazărea sunt cunoscute pentru riscul scăzut de boli de inimă, nivel crescut de colesterol sau hipertensiune. Aşadar, persoanele care vor să aibă o inimă sănătoasă ar trebui să evite alimente bogate în zahăr, sare, grăsimi saturate şi carbohidraţi rafinaţi.

Fumatul şi efectele obezităţii

Potrivit studiului, bărbaţii fumători (care fumau 15 sau mai multe ţigări pe zi) şi bărbaţii şi femeile care sufereau de obezitate (BMI mai mare de 30) aveau şanse mici ca până la vârsta de 50 de ani să nu se confrunte cu boli cronice.
 
”Am urmărit cei cinci factori ai stilului de viaţă: consumul unei diete sănătoase, menţinerea unei greutăţi sănătoase, activitatea fizică, faptul că nu fumează şi nu sunt consumatori de alcool. Toţi aceşti factori sunt extrem de importanţi. Pentru fumători este important să renunţe la fumat, iar pentru persoanele obeze important este să scadă în greutate şi să se menţină”, a explicat Hu.
Cel mai nou articol Video: