Suc fresh de fructe VS fructe simple

Ce este mai sănătos pentru tine: Fructele simple sau sucurile fresh de fructe?
Suc fresh de fructe VS fructe simple

Ce este mai sănătos pentru tine: Fructele simple sau sucurile fresh de fructe?

Fructele conţin majoritar două polizaharide: fructoză şi glucoză. Consumul moderat de fructe (2-3/saptămână) presupune un aport scăzut de fructoză pe când într-un suc fresh de fructe cantitatea de fructoză este foarte mare, iar impactul asupra organismului este unul negativ.
Paracelsus spunea că orice substanţă poate fi medicament sau otravă în funcţie de cantitate.

Astfel, în loc să beneficiem de vitaminele şi enzimele din fructe, suprasolicităm ficatul nostru dacă ele vin sub formă de suc fresh.
Organsimul uman nu este făcut să poată metaboliza cantităţi mari de fructoză şi este logic acest lucru; milioane de ani nu au existat storcătoare, iar fructele se găseau doar în sezonul lor. Acum fructele sunt disponibile tot anul la supermarketul de vis-a-vis de casă.

Fructele mai conţin şi fibre, iar acestea sunt foarte importante pentru tranzitul intestinal şi pentru sănătatea noastră în general.
Fibrele se găsesc numai în fructe, legume şi cereale, iar aportul lor zilnic este esenţial. Majoritatea storcătoarelor moderne din ziua de azi folosite pentru realizarea sucurilor elimină însă pulpa fructelor şi fibrele din fresh-urile de fructe, lipsindu-ne practic de beneficiile fibrelor alimentare.

Şi acum o să facem o recapitulare din materia chimie.

Glucoza şi fructoza se metabolizează diferit. Glucoza intră prioritar în ciclul de reacţii KREBS cu formare de ATP  în vederea hrănirii celulelor cu energie, pe când excesul de fructoză se metabolizează predominant în ficat. Astfel fructoza este convertită în fructoza-1-fosfat şi apoi într-un monizaharid (triose) ce este precursor de VLDL- trigliceride sau acid uric. Astfel impactul metabolic al cantităţilor de fructe date sub formă de fresh se poate sumariza în:
– Suprasolicitarea ficatului
– Exces de acid uric, VLDL, trigliceride ce duce la supraponderabilitate, rezistenţă la insulină
– Creşterea apetitului prin dereglarea leptinei (hormonul ce dă semnalulul creierului că eşti sătul)

Puţin e bun, dar mult strică

Cantităţile mici de fructoză sunt benefice, pe când valurile mari venite odată cu sucurile fresh au efect metabolic negativ asupra întregului organism. Să ne imaginăm: ne-ar fi uşor să bem un fresh din 3-4 portocale, însă să le mâncăm dintr-o dată una câte una ar fi destul de dificil.

Glucoza şi fructoza se regăsesc în fructe în matricea lor naturală alături de fibre pe când sucul fresh este o bombă de fructoză.

Consumul ocazional nu are impact metabolic atât de negativ, însă a începe fiecare dimineaţa cu un suc fresh iţi poate afecta sănătatea pe termen lung şi te poate predispune la obezitate, acid uric mărit cât şi rezinstenţă la insulină ce precede diabetul de tip 2.

Prin urmare, evită sucurile fresh de fructe şi mănânca alimentul în matricea lui naturală.

de Simona Flor, Medic Nutritionist Columna Medical Center  

Foto: 123rf. com