Ficatul de pui conține mult fier și puține calorii. Ce beneficii are pentru sănătate și care este adevărul despre conținutul de colesterol

Ficatul de pui este un aliment ieftin, gustos (dacă știi cum să-l prepari) și sățios, însă este deseori ocolit pe motiv că ar avea mult colesterol.
24.10.2020 | Autor: Paula Rotaru
Ficatul de pui conține mult fier și puține calorii. Ce beneficii are pentru sănătate și care este adevărul despre conținutul de colesterol

Ficatul de pui este bogat în vitamine, minerale, proteine și fibre, fiind considerat chiar mai nutritiv decât celebrul piept de pui. Să vedem care este valoarea sa nutrițională, câte calorii are, ce beneficii poate avea pentru sănătate și cât colesterol conține de fapt.

Câte calorii are ficatul de pui

O porție de 100 de grame de ficat de pui conține aproximativ 170 de calorii, 5 grame de grăsimi, 25 grame de proteine și 345 mg de colesterol, deci cu vreo 15% peste valoarea zilnică recomandată.

Trebuie ținut cont însă că nivelul crescut de colesterol rău (LDL) din sânge nu este neapărat consecința consumului de alimente care conțin mult colesterol, ci mai degrabă a faptului că alimentația modernă presupune consumul de alimente hiperprocesate, care au la bază o combinație de grăsimi saturate și grăsimi trans.

Potrivit nutritionadvance.com, ficatul de pui conține: 75 mg sodiu, 240 mg potasiu, vitamina A (267% din DZR), vitamina B12 (280% din DZR), vitamina B2, riboflavină (117% din DZR), vitamina B3, niacină (55% din DZR), fier (65% din DZR), vitamina B5, acid pantotenic (67% din DZR), vitamina B9, acid folic (144% din DZR), vitamina C (30% din DZR), seleniu (118% din DZR), fosfor (41% din DZR), cupru (25% din DZR), zinc (27% din DZR), mangan (18% din DZR), magneziu (6% din DZR).

DZR – doza zilnică recomandată bazată pe o dietă de 2.000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi mai ridicate sau mai scăzute în funcție de necesarul tău caloric.

Ficatul de pui, sursă bogată de vitamine și minerale

În ficatul de pui se regăsesc toți aminoacizii care asigură buna funcționare a proceselor chimice din organism. De asemenea, este o sursă excelentă de:

  • acid folic și colină, combinație benefică pentru fertilitate și pentru a preveni defectele la naștere, precum și tulburările neurologice
  • vitamina A (retinol) benefică pentru sănătatea ochilor
  • proteine – benefice pentru dezvoltarea și menținerea sănătății oaselor și a mușchilor
  • vitamina B12 și fier – esențiale pentru prevenirea anemiei și menținerea nivelului de energie
  • seleniu – esențial pentru buna funcționare a glandei tiroide

Consumul de ficat de pui în timpul sarcinii, periculos?

Din cauza conținutului ridicat de retinol (vitamina A), ficatul de pui se recomandă a fi consumat cu prudență în timpul sarcinii, pentru a evita hipervitaminoza (care se manifestă prin mâncărimi ale pielii, dureri de cap sau suferințe ale ficatului), dar și defectele congenitale, mai ales în primele luni de sarcină. Mare atenție și la suplimentele alimentare sau la uleiul din ficat de pește!

Gravidele pot consuma în siguranță maximum 85 de grame de ficat bine gătit (atenție la gătirea incorectă, deoarece există riscul de infecție cu Listeria sau Campylobacter), o dată pe săptămână.

Grijă mare și la modul de preparare: ficatul are deja un conținut ridicat de colesterol și grăsimi, așa că este indicat să nu fie gătit în ulei/unt sau asociat cu garnituri bogate în grăsimi (piure cu lapte și unt, de exemplu).

Cea mai simplă și sănătoasă modalitate de a găti ficățeii de pui

Pentru a te asigura că gătești corect ficatul de pui, elimină sursele extra de grăsimi: ulei în exces, unt. Poți lăsa ficățeii de pui în lapte înainte de a-i găti (peste noapte), dacă te deranjează gustul puternic.

Îi poți sota în foarte puțin ulei de măsline, ceapă verde, usturoi, sare și piper. Ca garnitură se potrivește o salată proaspătă de roșii, castraveți, ceapă verde, salată sau un piure dietetic cu conopidă.