Carnea tocată – cum o gătim sănătos şi la ce să fim atenţi când o cumpărăm!

Tocătura este un ingredient nelipsit din bucătăria românească. Fie că alegem să o preparăm sub forma tradiţionalelor sărmăluţe, a pârjoalelor moldoveneşti delicioase ori a ardeiului umplut numai bun atunci când vrei să-ţi pui burta la cale, carnea tocată este la mare căutare în măcelării. Dacă într-un articol anterior spuneam cât de nocivă este carnea tocată pentru organism atunci când este consumată în exces, astăzi vom vorbi despre modalităţile sănătoase în care o putem mânca şi la ce trebuie să fim atenţi atunci când o cumpărăm din supermarket.
Carnea tocată – cum o gătim sănătos şi la ce să fim atenţi când o cumpărăm!

Tocătura este un ingredient nelipsit din bucătăria românească. Fie că alegem să o preparăm sub forma tradiţionalelor sărmăluţe, a pârjoalelor moldoveneşti delicioase ori a ardeiului umplut numai bun atunci când vrei să-ţi pui burta la cale, carnea tocată este la mare căutare în măcelării.

Dacă într-un articol anterior spuneam cât de nocivă este carnea tocată pentru organism atunci când este consumată în exces, astăzi vom vorbi despre modalităţile sănătoase în care o putem mânca şi la ce trebuie să fim atenţi atunci când o cumpărăm din supermarket.

Flavia Manole, nutriţionist-dietetician la Clinica Cardiomed din Cluj-Napoca, ne oferă câteva informaţii preţioase despre acest subiect.

La ce trebuie să fim atenţi când cumpărăm carne tocată

Atunci când vorbim despre compoziţia cărnii tocate din diferite magazine, primul aspect de care trebuie să ţinem cont este compoziţia acesteia. Ingredientele înscrise pe etichetă ne indică valoarea nutriţională a cărnii, iar printre acestea se regăsesc frecvent şorici, zgârciuri, tendoane, organe sau bucăţi de carne grasă.

De asemenea, nu trebuie să trecem cu vederea diverşii aditivi alimentari, care se adaugă în mod intenţionat şi frecvent pentru îmbunătăţirea aspectului culorii şi a mirosului preparatelor, precum şi pentru prelungirea termenului de valabilitate. Prin urmare, carnea tocată vândută la casolete în supermarket numai carne macră şi proaspătă nu e…

Atenţia trebuie îndreptată şi asupra faptului că diferitele mixuri de carne tocată pot deveni indigeste si periculoase, deoarece au o suprafaţă mare de contact cu aerul înconjurător, astfel încât grăsimile din compoziţie se peroxidează, fiind transformate în grăsimi nocive, rele. Persoanele cu afecţiuni biliare, pancreatice, hepatice sau gastrice sunt cel mai predispuse la indigestie.

Dacă, totuşi, ne dorim să preparăm un sortiment de mâncare, iar carnea tocată se regăseşte pe lista materiilor prime, cum ar fi de exemplu sărmăluţele, chiftelele, ardeii umpluţi sau micii, alegeţi mai degrabă să vă îndreptaţi atenţia asupra măcelăriilor, unde puteţi alege o bucată de carne mai puţin grasă (pulpă, muşchi, cotlet) pe care doriţi să o folosiţi, existând posibilitatea de a fi tocată pe loc şi evitând astfel contactul îndelungat al acesteia cu oxigenul din aer, precum şi adaosurile complet nenaturale.

Cum recunoştem carnea tocată proaspătă? Simplu! Carnea proaspată are o culoare roz, un miros de proaspăt, plăcut şi nu trebuie să fie lipicioasă la atingere.

De câte ori pe săptămână e indicat să mâncăm carne tocată?

Daca ne îndreptăm atenţia asupra alimentaţiei sănătoase şi dietetice, nu trebuie neglijat faptul că de obicei mixul de carne tocată este alcătuit din carne roşie (porc sau vită /amestec de porc şi vită, în funcţie de proporţia dorită). Pentru persoanele active, sănătoase, care nu suferă de diferite afecţiuni, carnea roşie slabă poate fi consumată de 2 ori pe săptămână (o porţie=dimensiunea pachetului de cărţi de joc) în caz contrar aportul acesteia fiind destul de limitat.

Alternative sănătoase la carnea tocată tradiţională

Pe lângă nutrienţii importanţi care se regăsesc în carnea roşie (vitamine, minerale, proteine), aceasta poate reprezenta o sursă importantă de colesterol şi grăsime. Dar nu vă faceţi probleme dacă sunteţi la dietă sau suferiţi de o anumită afecţiune care nu vă permite consumul de carne roşie, pentru că există variante mai sănătoase cum ar fi de exemplu carnea de curcan sau de pasăre, care poate fi tocată şi preparată într-un mod sănătos, fără a ne priva de plăcerea savurării unui anumit aliment preferat.

Renunţaţi la prăjire şi alegeţi varianta la cuptor!

Tehnicile culinare de preparare folosite în mod frecvent fac parte, de asemenea,  dintr-un stil alimentar sănătos. Nu apelaţi imediat la prăjire, chiar dacă este o metodă convenabilă, rapidă şi utilizată destul de frecvent de către gospodine la pregătirea chifteluţelor de exemplu. O variantă mult mai sănătoasă sunt cele pregătite la cuptor, pe o foaie de copt.

De asemenea, dacă alegem varianta ardeiului umplut, pentru a evita asocierea amidonoaselor (orezul) cu carnea, fiind o combinaţie indigestă, se poate opta pentru înlocuirea orezului cu legume (ciuperci de exemplu).

Cât despre felul cărnii dorite, respectiv albă sau roşie, dumneavoastră sunteţi cei care vă cunoaşteţi cel mai bine starea de sănătate şi cum alegeţi să o menţineţi.

Ce spuneţi de dovleceii umpluţi cu carne la cuptor? Şi pe aceştia îi puteţi prepara dietetic, respectând indicaţiile menţionate anterior. Iată aici o reţetă perfectă pentru gurmanzii pofticioşi, dar la dietă!