Ai mâncat scoici? Sunt o sursă excelentă de minerale şi vitamina B12

Scoicile se califică drept proteine slabe, având ceva mai mult de 20 de grame de proteine într-o porţie de 100 de grame. Scoicile au aproximativ acelaşi conţinut de proteine precum carnea de pui, dar mai puţine grăsimi.
22.10.2014
Ai mâncat scoici? Sunt o sursă excelentă de minerale şi vitamina B12

În limba română, termenul „scoică” provine din cuvântul „skolika” din slavă, care înseamnă „coajă”. Există multe tipuri de scoici comestibile, de fapt denumirea de scoici este generică, reprezentând moluştele ce au corpul acoperit de o cochilie bivalvă.

Acestea au fost consumate şi savurate încă din cele mai îndepărtate timpuri. Mai mult decât atât, scoicilor le-au fost atribuite şi alte întrebuinţări, ele fiind, de exemplu, folosite de către populaţiile indigene din America de Nord ca monedă.

Scoicile – beneficii nutriţionale

Scoicile sunt benefice organismului datorită faptului că sunt sărace în grăsimi şi bogate în minerale (precum seleniu, zinc, magneziu, potasiu), vitamina B12 şi proteine. De exemplu 10 grame de midii mixte gătite conţin doza zilnică recomandată de vitamina B12.

Scoici se califică drept proteine slabe, având ceva mai mult de 20 de grame de proteine într-o porţie de 100 de grame. Scoicile au aproximativ acelaşi conţinut de proteine precum carnea de pui, dar mai puţine grăsimi. De fapt există diferenţe majore în profilul nutriţional al scoicilor faţă de carnea de pui. Scoicile conţin în mod semnificativ mai multe vitamine si minerale decât carnea de pui.

Iată un exemplu de nutrienţi la 100 de grame:
 

  Scoici gătite (specii amestecate Midii gătite
Calorii (kcal) 148 172
Proteine (g) 22,55 23,8
Lipide (g) 1,95 4,48
Carbohidraţi (g) 5 7,39
Calciu (mg) 92 33
Fier (mg) 2,81 6,72
Magneziu (mg) 18 37
Fosfor (mg) 338 285
Potasiu (mg) 628 268
Sodiu (mg) 1202 369
Zinc (mg) 2,73 2,67
Vitamina C (mg) 22 13,6
Vitamina B12 (micrograme) 98,9 24
Vitamina A (micrograme) 171 91

Prepararea şi servirea scoicilor

Scoicile pot fi recoltate şi consumate pe tot parcursul anului. Înainte de preparare, pentru a te asigura că scoicile sunt proaspete, verifică dacă acestea au un miros plăcut şi nu uita să le speli cu atenţie. Unele scoici pot fi consumate crude (dacă sunt dintr-o sursă sigură), dar majoritatea se mănâncă gătite, respectiv coapte, prăjite sau fierte în abur până li se deschid cochiliile (dar cele care nu se deschid înseamnă că nu sunt bune pentru consum şi se aruncă).

Scoicile pot fi conservate până la 3 luni prin intermediul congelării. Pentru a le pregăti, ele trebuie clătite cu apă sărată, puse într-un recipient împreuna cu sucul lor şi acoperite cu apă cu sare.

Încearcă reţeta Risotto cu apă de scoici de la Nicola Fossaceca, Bucătar Şef la Al Metro în San Salvo, Italia.

Combate stresul cu dieta perfectă!
Combate stresul cu dieta perfectă!
Cel mai nou articol Video:
Chef Vasi Bejenaru: cea mai gustoasă rețetă de fasole cu ciolan afumat