Vaccinul împotriva bătrâneții previne acumularea de celule „zombie” care ne îmbolnăvesc

Sursa foto: Shutterstock

Cercetătorii japonezi au testat vaccinul împotriva bătrâneții, deocamdată pe șoareci. Acesta pare să prevină acumularea de celule „zombie”, cunoscute științific ca celule senescente, care sunt de obicei asociate cu îmbătrânirea și mai multe boli cronice degenerative.

Deși ar putea fi exagerat la acest moment să fie considerat „vaccinul împotriva bătrâneții”, serul s-ar putea dovedi în cele din urmă util pentru prevenirea anumitor boli legate de vârstă.

Celulele senescente sunt celule normale care au încetat să se înmulțească, dar nu mor. În schimb, rămân ca niște „zombi” și eliberează substanțe chimice care pot declanșa inflamația în celulele sănătoase din jur.

Senescența poate fi cauzată de o serie de factori, inclusiv uzura generală a materialului genetic al celulei care are loc la fiecare diviziune succesivă, precum și deteriorarea mai amplă a ADN-ului.

Studiile anterioare au constatat că eliminarea acestor celule senescente întârzie sau atenuează bolile legate de vârstă.

Oamenii de știință de la Universitatea Juntendo din Tokyo au încercat să remedieze această problemă prin dezvoltarea unui vaccin care oprește acumularea celulelor senescente, rezultatele cercetărilor lor fiind consemnate în revista Nature Aging.

Cercetătorii au identificat o proteină în celulele senescente ale oamenilor și ale șoarecilor care a stat la baza conceperii unui vaccin peptidic, denumită, pe scurt, GPNMB.

Răspunsul imun declanșat de vaccin împotriva acestui seno-antigen este suficient de puternic pentru a elimina celulele senescente din organism.

Pentru a testa vaccinul împotriva bătrâneții, echipa a efectuat un experiment pe șoareci care suferă de ateroscleroză, o îngroșare și întărire a pereților arterelor des întâlnită la bătrânețe.

Nu numai că vaccinul a îmbunătățit ateroscleroza șoarecilor, dar concluzia studiului a fost, de asemenea, că a îmbunătățit „îmbătrânirea normală și patologică la șoarecii în vârstă și a prelungit durata de viață a șoarecilor cu îmbătrânire prematură”.

Ne putem aștepta ca vaccinul să fie util în tratamentul rigidizării arteriale, diabetului și altor boli legate de îmbătrânire, a declarat pentru Japan Times profesorul Toru Minamino, autor al studiului de la Universitatea Juntendo.

Cercetarea este abia în stadiile incipiente și vaccinul a fost aplicat doar la șoareci.

Senescența celulară nu este însă singurul semn distinctiv al îmbătrânirii. Odată cu acumularea de „celule zombie”, persoanele în vârstă vor experimenta, de asemenea, scurtarea telomerilor, instabilitatea genomului, modificări epigenetice, epuizarea celulelor stem și alte semne biochimice ale îmbătrânirii.

Prin urmare, celulele senescente sunt doar o parte a puzzle-ului a cărui rezolvare ar putea totuși să le dea speranțe cercetătorilor că într-un viitor nu prea îndepărtat s-ar putea încetini sau reversa îmbătrânirea.

Surse:

AGMP – Asociația de Genetică și Medicină Personalizată

Totul despre stenoza aortică: „Pacientul poate ajunge chiar și la vârsta de 30 de ani să necesite înlocuire de valvă aortică cu o proteză”