STUDIU. Motivația de a face sport, influențată de microbiomul intestinal. Ce alimente „hrănesc” bacteriile bune

Foto: profimediaimages.ro

Microbiomul intestinal ar putea fi un predictor al motivației de a face mișcare, arată un nou studiu publicat în revista Nature.

Potrivit cercetătorilor americani de la Universitatea din Pennsylvania, microorganismele care trăiesc în „buzunarul” intestinului gros numit cecum (microbiomul intestinal) pot influența dorința de a face sport.

Dezechilibrul microbiomului ne lasă fără energie

Mai precis, spun ei, dezechilibrele la nivelul microbiomului intestinal pot avea efecte similare precum lipsa dopaminei, neurotransmițătorul care oferă un sentiment de recompensă.

Echipa de savanți, condusă de dr. Christoph Thaiss de la Universitatea din Pennsylvania, și-a propus să identifice factorii care afectează performanța exercițiilor fizice la șoareci.

Cercetătorii au măsurat mai întâi cât timp le-a luat șoarecilor care alergau pe o bandă să se epuizeze și cât de mult au alergat șoarecii în mod voluntar pe o roată. Ei au descoperit că alcătuirea microbiomului intestinal – trilioanele de microbi care trăiesc în intestin – a prezis aceste valori mai bine decât trăsăturile genetice, metabolice sau comportamentale.

Atunci când cercetătorii au folosit antibiotice pentru a elimina microbii intestinali, șoarecii s-au epuizat mai devreme și au alergat mai puțin pe roată.

Cum „hrănim” microbiomul intestinal

„Microbiomul intestinal este unic pentru fiecare persoană în parte, fiind influențat de dietă, stilul de viață, sex, starea de sănătate, expunerea la mediu și locul unde suntem, de aceea este bine să mâncăm alimente din zona de unde suntem”, spune Dr. Anca Hâncu, nutriționist.

Din păcate, echilibrul microbiomului este afectat foarte ușor în prezența stresului și a unei diete vestice, caracterizată prin alimente ultraprocesate, rafinate, aport ridicat de zaharuri și grăsimi.

Microbiomul intestinal este ajutat de un model alimentar bogat în legume, vegetale, fructe, lactate, dar și carne de bună calitate, în special carne albă. Însă, cel mai important, totul cu măsură, moderat și echilibrat.

Probioticele sunt „hrană de calitate” pentru bacteriile bune din microbiom. Acestea se găsesc în culturile din chefir, iaurt, lapte bătut, sana, murături fermentate în sare (varză murată, castraveți, gogonele, conopidă etc.) și tradiționalul borș.

Paula Rotaru - Senior Editor