O nouă metodă de a depista cancerul ar putea revoluționa medicina: furnicile

Ușor si ieftin, s-a descoperit o nouă metodă de a depista cancerul care ar putea revoluționa medicina: furnicile
  • Actualizat:
O nouă metodă de a depista cancerul ar putea revoluționa medicina: furnicile
Envato

În lipsa unor tratamente care să aibă efecte sigure – detectarea precoce a cancerului a devenit crucială, fiind cea mai importantă șansă a pacienților de a se vindeca. Mai mult, metodele care depistează cancerul încă din fazele de început sunt fie invazive, fie foarte costisitoare, ceea ce le face indisponibile pentru cei mai mulți dintre cei care au nevoie.

Cu peste 10 milioane de decese anual, cancerul a devenit cauza principală de deces la nivel mondial. Cu cât numărul cazurile creste, cu atât lupta pentru a oferi diagnostice în faze incipiente, și cât mai rapid, se accentuează.

Însă, de curând, s-a depistat o metodă alternativă eficientă care ar putea avea în centrul atenției simtul olfactiv foarte bine dezvoltat al unor insecte, cum ar fi furnicile.

Într-un studiu publicat recent în Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, o echipă de oameni de știință au demonstrat că furnicile pot detecta „mirosul cancerului” din urină.

Ceea ce acum pare mai degrabă o fantezie intelectuală, are toate șansele să devină în viitor o metodă ieftină și eficace a depistării cancerului.

Practic, furnicile au capacitatea de a detecta mirosul mai multor tipuri de cancer care schimbă emanația urinei.

Un simt olfactiv salvator

Simțul mirosului în cazul animalelor este renumit pentru capacitatea sa superioară – în cazul multor specii, inclusiv mamifere și insecte -, de a detecta și identifica mirosurile din mediul înconjurător cu diverse scopuri precise: găsirea hranei, detectarea prădătorilor, localizarea perechilor.

Iar celulele canceroase pot emite substanțe chimice specifice numiți compuși organici volatili (COV) ce ar putea fi folosiți cu ușurință în recunoașterea acestei afecțiuni. Prin urmare, mai multe animale, dar în special furnicile pot fi antrenate sa recunoască COV, sau cel puțin asa susțin unii medici.

Cum miros furnicile cancerul?

Furnicile, în special specia Formica fusca, este cunoscută pentru abilitățile excelente de învățare, mai ales când vine vorba despre mirosuri relevante din mediul lor. Antenele furnicilor pot capta mirosuri distincte – simtul olfactiv al furnicilor fiind diferit de ce al mamiferelor -,  prin intermediul unui număr foarte mare de receptori de miros.

Acestor insecte atât de firave le trebuie foarte puțin timp pentru a memora pe termen lung (câteva zile), și au dovedit-o în diferite teste în cadrul cărora au răspuns cu precizie, fără recompensă, chiar si până la a noua încercare.

James Dobbyn, National Health Service: „În ceea ce privește cancerul ovarian, care reprezintă 70% dintre toate cancerele ginecologice, din cauza simptomelor nespecifice 75% dintre aceste femei sunt diagnosticate în stadiul III si IV. Ceea ce înseamnă ca sunt mult mai greu de tratat sau vindecat.”

În studiul particular de care amintim azi, cercetătorii au antrenat 70 de Formica fusca, specie de furnică relativ comună în emisfera nordică, pentru a mirosi urina unor șoareci sănătoși si a celor grefați cu tumori canceroase colectate de la oameni, detectând diferența.

După doar trei sesiuni de antrenament, furnicile au reușit sa detecteze în mod fiabil VOC. Aceste descoperiri nu pot decât să ii facă pe oamenii de știință să spere că imposibilul va deveni posibil, iar de data aceasta nu cu ajutorul unor echipamente medicale, ci chiar cu al unor insecte, precum furnicile.

Pentru a trece la următorul nivel de acuratețe, echipa care a inițiat studiul, a demonstrat ca furnicile au fost capabile sa detecteze si celulele canceroase umane în laborator.

„Anul trecut am descoperit că furnicile pot detecta mirosul de cancer folosind linii celulare umane. Într-un nou studiu, am descoperit că furnicile sunt capabile să detecteze prezența tumorilor umane în întregul organism, mirosind urina „pacientului” (am folosit grefa de șoareci cu tumori umane)”, a declarat dr. Baptiste Piqueret, membru al Lise Meitner Research Group Social Behaviour, Max Planck Institute for Chemical Ecology.

Sursa: www.medicalnewstoday.com