Sauna sau terapia prin căldură – ce efecte benefice are asupra organismului

05.01.2022
Sauna sau terapia prin căldură – ce efecte benefice are asupra organismului
Sursa foto: Shutterstock

Mersul la saună în timpul iernii are numeroase beneficii pentru sănătatea ta. Ajută la purificarea organismului de toxine, îmbunătățește circulația sângelui, stimulează imunitatea și, nu în ultimul rând, elimină stresul. În plus, sauna este considerată un panaceu pentru cei care suferă de afecțiuni ale căilor respiratorii: aerul cald deschide bronhiile și decongestionează căile nazale.

Zilele acestea te bucuri încă de vacanță? Dacă da, ești o persoană fericită! Și după atâtea mese îmbelșugate, lenevit pe canapea în fața televizorului, o plimbare în natură îți face foarte bine. Iar dacă la un moment dat te cuprinde frigul, avem soluția magică pentru tine. Ce-ai zice de spa, unde te poți bucura de faimoasa saună sau baie finlandeză? Un răsfăț pentru trup, minte și suflet!

Ce beneficii are sauna sau terapia prin căldură

Mersul la saună este o practică întâlnită în special în țările nordice, fiind cunoscută și ca „baia finlandeză”. De fapt, sauna este o „baie” fierbinte cu aer uscat (sauna uscată) sau cu aer cu o umiditate foarte mare (sauna umedă).

Indiferent de tipul de saună ales, efectele sunt aceleași:

În plus, sauna umedă are un extra-beneficiu: decongestionarea căilor respiratorii datorită vaporilor emanați din uleiurile esențiale picurate în încăpere (busuioc, cimbrișor, mentă, dafin, pin, măghiran, ienupăr roșu, roiniță, rozmarin, cimbru, lavandă).

De ce e bine să mergi la saună iarna

Multe persoane au cunoscut beneficiile saunei cel puțin o dată în viață. Cu toate acestea, nu toată lumea știe că această practică este recomandată a fi făcută în special pe timpul iernii. De ce? Iarna este poate cel mai bun anotimp pentru a merge la saună: contrastul de temperatură dintre saună și aerul exterior are un efect revigorant asupra corpului.

Primul beneficiu este limitarea posibilității de îmbolnăvire: gripa și răceala pot deveni doar amintiri neplăcute.

Practicând adesea sauna, organismul suferă schimbări frecvente și bruște de temperatură. La intrarea în cabină, temperatura corpului crește cu două grade și scade rapid datorită dușului rece care se face de obicei la ieșire.

De îndată ce apar primele răceli, apărarea imunitară este de obicei scăzută, iar corpul uman este atacat de virusuri și bacterii. Mai exact, sauna nu poate vindeca infecțiile, dar are un efect preventiv, pentru că cei care au urmat în mod regulat acest tratament și-au pregătit deja organismul pentru schimbări bruște de temperatură. Sistemul de termoreglare biologică este foarte bine antrenat și apărarea imunitară va rămâne „vigilentă” împotriva gripei.

Chiar și sistemul cardiovascular beneficiază enorm de pe urma saunei. Având în vedere că frigul din timpul iernii îngustează vasele de sânge pentru a menține corpul cald, sauna poate fi cea mai bună soluție pentru a stimula circulația. Pe măsură ce ritmul cardiac crește, vasele se dilată și sângele curge mai ușor.

De asemenea, sauna este și un panaceu pentru cei care suferă de afecțiuni ale căilor respiratorii: aerul cald deschide bronhiile si decongestionează căile nazale.

Cui îi este recomandată sauna?

Sauna se recomandă în general oricărei persoane sănătoase sau fără afecțiuni grave. Totuși, în cazul prezenței unei afecțiuni, cel mai bine este să fie consultat medicul personal să fie consultat și acesta să răspundă dacă sauna este potrivită pentru starea de sănătate a pacientului de care se îngrijește.

Femeile însărcinate și persoanele cu afecțiuni cardiace sau cele care au probleme cu tensiunea arterială ar trebui să evite sauna, din cauza căldurii extreme. De asemenea, persoanele care merg pentru prima oară la saună și simt că nu pot suporta căldura ar trebui să își asculte corpul și să nu forțeze acest tip de terapie wellness, recomandă  dr. Otilia Oprișan, medic balneolog la un centru spa din Băile Herculane.

Cât ar trebui să dureze o ședință de saună?

Potrivit specialistului, timpul pentru o sesiune de saună este scurt, de maximum 20 de minute, iar primele şedinţe nu trebuie să depăşească 10 minute.

În timp, perioada petrecută în saună poate creşte până la 15 minute. Dacă temperatura saunei este de 80-90 de grade Celsius, timpul optim de utilizare este 10-15 minute. Evident, timpul petrecut în saună diferă de la persoană la persoană.

Şedinţele de saună nu trebuie efectuate foarte des. Se recomandă un interval de tratament de maximum 2,5 ore/zi, alternând cu înotul în piscină.

Înainte de saună este recomandat să se evite mesele copioase (un mediu de căldură extremă) și să se asigure o bună hidratare, deoarece prin transpirația abundentă corpul pierde nu numai toxine, ci și apă și săruri. De asemenea, foarte important: a nu se consuma alcool înainte de saună! Acesta va avea efectul de a slăbi și mai mult corpul deshidratat, devenind periculos pentru sănătate, avertizează medicul balneolog Otilia Oprișan.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Diaree contagioasă: cum apare infecția?
Diaree contagioasă: cum apare infecția?
Recomandare video
Raed Arafat, despre moarte: „Sper să vină cât mai târziu”