De ce are nevoie creierul de odihnă?

Oamenii au nevoie de somn. E un adevăr general valabil şi cu toţii ştim că fără somn am fi obosiţi, mofturoşi, nervoşi, slabi şi, în cele din urmă, morţi. Din păcate, ştiinţa a fost silenţioasă în privinţa acestul subiect şi, deşi înţelegeam efectele negative asociate cu lipsa de somn, nu ştiam exact de ce se întâmplă acele lucruri. Iată câteva explicaţii pe care le oferă oamenii de ştiinţă astăzi.
13.01.2014
De ce are nevoie creierul de odihnă?

Oamenii au nevoie de somn. E un adevăr general valabil şi cu toţii ştim că fără somn am fi obosiţi, mofturoşi, nervoşi, slabi şi, în cele din urmă, morţi. Din păcate, ştiinţa a fost silenţioasă în privinţa acestul subiect şi, deşi înţelegeam efectele negative asociate cu lipsa de somn, nu ştiam exact de ce se întâmplă acele lucruri. Iată câteva explicaţii pe care le oferă oamenii de ştiinţă astăzi.

Pentru prima dată, oamenii de stiinţă de la Universitatea din Rochester au descoperit unul dintre motivele pentru care organismul nostru are nevoie de somn. Se pare că atunci când dormim, creierul nostru are timp să arunce „gunoaiele” pe care le-am adunat în timpul zilei din punct de vedere psihic.

Somnul este „menajera” de care corpul nostru are nevoie pentru a scăpa de stresul şi tensiunea acumulată peste zi. Atunci când celulele noaste îşi fac munca de zi cu zi, produc anumite deşeuri pe care restul corpului le elimină în timpul somnului prin sistemul limfatic.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, creierul are proprii „gunoieri” care, cu ajutorul lichidului cefalorahidian trimit resturile ficatului spre a fi eliminate. S-a dovedit că această curăţenie se petrece de două ori mai repede atunci când dormim, deoarece neuronii se înjumătăţesc, mărind canalele de circulaţie a fluidelor.

„Acest studiu arată diferitele stadii de funcţionare ale creierului, atunci când doarme şi atunci când este treaz” spune cercetătorul Maiken Nedergaard. „De fapt, natura reparatorie a somnului pare a fi rezultatul activ de curăţare al produsele secundare acumulate de activitatea neuronală în timpul zilei.”

În concluzie, specialiştii recomandă să ai parte de cât mai multă odihnă posibilă. Dormi cât mai mult ori altfel creierul tău nu va putea să se cureţe eficient şi asta poate avea urmări neplăcute atât la nivel psihic, cât şi la nivel fizic.

 

Autor: Iulia Pocol

Cel mai nou articol Video:
Dr. Adriana Lucia Celebidache: beneficiile laserului în stomatologie